|
Moje refleksje na temat współdziałania szkoły z rodzicami
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 19897 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
O problemie uspołecznienia szkół, o udziale rodzica w życiu szkoły mówi się wiele. Nie tak wiele jest jednak przypadków autentycznej, bliskiej aktywnej współpracy z rodzicami. Zmiana aktywności rodziców to zmiana zasad współpracy i nastawienia nauczycieli do rodziców i całej filozofii szkoły. Refleksje i wnioski na ten temat zamieszczam w niniejszej pracy.
Mocne strony
|
Problemy do rozwiązania
|
- Współpraca obejmuje wiele różnorodnych kontaktów:
a/ kontakty zbiorowe (zebrania klasowe rodziców)
- informowanie rodziców o osiągnięciach szkolnych uczniów,
- organizowanie spotkań okolicznościowych z okazji uroczystości klasowych, szkolnych, środowiskowych, państwowych
b/ kontakty grupowe
- spotkania klasowej rady rodziców
- spotkania metodyczne np. lekcje otwarte dla zainteresowanych rodziców,
- szkolenia dla rodziców
- współudział rodziców w organizowaniu różnego rodzaju wycieczek, imprez kulturalnych c/ kontakty indywidualne
- indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami,
- kontakty telefoniczne,
- kontakty korespondencyjne
|
- Współpraca z rodzicami bardzo rzadko obejmuje:
- zapoznawanie rodziców z treściami programu nauczania i wychowania, metodami jego realizacji, sposobami oceniania wiedzy, umiejętności i postaw uczniowskich
- organizowanie spotkań merytoryczno-szkoleniowych poświęconych omawianiu określonych problemów wychowawczych, zdrowotnych, psychologicznych, socjologicznych zaistniałych w klasie, w szkole.
- Szkoła nie wyjaśnia rodzicom, że tylko wspólne działania mogą przynieść pozytywne wyniki stąd brak zaangażowania ze strony rodziców we wszystkie sprawy szkoły.
- Duża część rodzin naszych uczniów to rodziny niewydolne wychowawczo i mało zainteresowane sprawowaniem należnej dzieciom opieki.
- Ograniczanie podejmowanych przez rodziców zadań do działalności gospodarczej.
| Wnioski
- Dom rodzinny i szkoła muszą stale i odpowiedzialnie współpracować ze sobą w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. Z obserwacji współpracy nauczycieli z rodzicami można jednak wysnuć wniosek, że współpraca ta nie zawsze jest właściwa i efektywna. Czasem obserwujemy grę pozorów w sferze traktowania rodzicielskich organów przedstawicielskich
- Dobra współpraca szkoły z rodzicami powinna obejmować wiele różnorodnych kontaktów pomiędzy rodzicami, nauczycielami i uczniami. Po latach dystansu pomiędzy szkołą a domem należy zaprosić rodziców do współpracy. Rodzice powinni mieć możliwość obserwowania swoich dzieci również w szkole, na lekcjach, na przerwach, uroczystych występach.
- Nauczyciele powinni nie tylko “wzywać” rodziców do szkoły w sytuacjach szkolnych kłopotów wychowawczych, ale również, a może przede wszystkim kontaktować się z rodzicami po to, aby porozmawiać jakie w ostatnim czasie zaobserwowano postępy w opanowaniu przez wychowanków wybranych przedmiotów kształcenia lub aby pochwalić ucznia w obecności rodziców.
- Żeby rodzice chcieli ze szkołą współpracować muszą znaleźć w niej odpowiedni klimat – powinni czuć się potrzebni i ważni. Nie tylko wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa opieka w czasie wycieczki, czy pieniądze na zakup sprzętu. Rodzice muszą poczuć się prawdziwymi partnerami dyrektora i nauczycieli.
Opracowała Aleksandra Czyż - Kędzierska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|