Blok tematyczny
|
Zadanie do zrealizowania
|
Cele operacyjne. Uczeń umie:
|
Termin realizacji
|
Przyroda wokół nas
|
Krajobraz naturalny i przekształcony przez człowieka
|
- Wymienić elementy krajobrazu naturalnego i przekształconego, - wskazać krajobraz naturalny i przekształcony w swoim otoczeniu, - opisać krajobraz naturalny i przekształcony.
|
IX
|
Drzewa i krzewy najbliższej okolicy - wycieczka
|
- Nazwać gatunki drzew i krzewów znajdujących się w najbliższej otoczeniu szkoły i domu, - zrobić zielnik składający się z zebranych liści, - podać cechy charakterystyczne określonych gatunków drzew.
|
IX
|
Przedborski Park Krajobrazowy
|
- Wymienić rośliny i zwierzęta żyjące w Przedborskim Parku Krajobrazowym, - wyjaśnić konieczność tworzenia różnych form ochrony środowiska naturalnego, - wymienia pomniki przyrody znajdujące się w najbliższej okolicy.
|
IX
|
Ciekawostki o roślinach i zwierzętach.
|
- Wyszukiwać w czasopismach, książkach, biuletynach czy Internecie ciekawych wiadomości o roślinach i zwierzętach, - dzielić się zdobytymi informacjami z innymi.
|
IX
|
Zdrowie człowieka
|
Wypoczynek czynny i bierny.
|
- Wyjaśnić różnicę między wypoczynkiem czynnym i biernym, - podać argumenty zachęcające do uprawiania sportu, - podać korzyści jakie daje uprawiania sportu, - wyjaśnić skutki zbyt długiego przesiadywania przed telewizorem i komputerem, - przytoczyć wiadomości na dany temat z przyniesionych do szkoły artykułów.
|
X
|
Zasady prawidłowego odżywiania.
|
- Podać zasady prawidłowego odżywiania się, - wymienić składniki pokarmowe potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, - ułożyć jadłospis na kilka dni z zastosowaniem zasad prawidłowego odżywiania, - wymienić składniki odżywcze w przyniesionych przez siebie produktach pokarmowych, - podać skutki nieprawidłowego odżywiania oraz podać sposoby ich zapobiegania.
|
X
|
Przyczyny i skutki palenia tytoniu, picia alkoholu i używania środków odurzających.
|
- Podać skutki palenia tytoniu i używania środków odurzających, - ocenić postępowanie ludzi sięgających po papierosy i inne używki, - podać przyczyny i skutki picia alkoholu, - ocenić postępowanie ludzi sięgających po alkohol, - wyszukać potrzebne do zajęć informacje w zgromadzonych książkach i czasopismach, - wyjaśnić co to jest zachowanie asertywne, - je zastosować w czasie scenek dramowych..
|
X
|
Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w każdej sytuacji.
|
- Podać zasady ruchu drogowego, - wyjaśnić skutki różnych sytuacji gdy nie przestrzegamy zasad ruchu drogowego, - przedstawić postępowanie w sytuacji znalezienia przedmiotu niewiadomego pochodzenia.
|
XI
|
Środowisko
|
Ekosystem, biocenoza i biotop.
|
- Wyjaśnić znaczenie pojęć: ekosystem, biocenoza, biotop, - podać przykłady ekosystemu, biocenozy i biotopu w najbliższej okolicy i na świecie, - wyszukać potrzebne do zajęć informacje w zgromadzonych książkach i czasopismach.
|
XI
|
Zależności pokarmowe.
|
- Wyjaśnić pojęcie zależności pokarmowych, - wskazać poprawnie zbudowany łańcuch pokarmowy i piramidę pokarmowa, - ułożyć z podanych elementów łańcuch pokarmowy, - wyjaśnić zasady obiegu materii w przyrodzie.
|
XI
|
Formacje roślinne.
|
- Wymienić występujące na kuli ziemskiej formacje roślinne, - scharakteryzować poznane formacje roślinne, - wyjaśnić jakie zagrożenia niesie za sobą rozwój cywilizacji dla poszczególnych formacji roślinnych.
|
XI
|
Stosunki międzygatunkowe.
|
- Wyjaśnić pojęcia: symbioza, mikoryza, pasożytnictwo i drapieżnictwo, - podać przykłady stosunków międzygatunkowych występujących zarówno w najbliższym otoczeniu jak i zupełnie daleko, - wskazać niektóre gatunki zwierząt chronionych w Polsce i na świecie oraz sposoby pomocy dla tych zwierząt.
|
XII
|
Dokarmiamy zwierzęta i ptaki zimą.
|
- Dbać o zwierzęta i ptaki w czasie zimy, - dzielić się pożywieniem z potrzebującymi zwierzętami, - rozpoznać charakterystyczne dla terenu szkoły ptaki, - korzystać z wiadomości przekazywanych przez leśniczych.
|
XII
|
Zanieczyszczenie powietrza
|
Przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza i ich wpływ na środowisko naturalne.
|
- Wymienić i scharakteryzować zanieczyszczenia atmosfery, - podać i opisać niektóre skutki wpływu zanieczyszczeń powietrza na środowisko, - opisać powstawanie dziury ozonowej jak również jej wpływu na życie na Ziemi, - podać skład powietrza.
|
XII
|
Proces fotosyntezy.
|
- Wymienić czynniki warunkujące proces fotosyntezy, - wykorzystać zdobyte wiadomości do wykonania prostych doświadczeń, - podać korzyści jakie daje człowiekowi proces fotosyntezy, - wyjaśnić dlaczego rośliny nazywamy producentami.
|
I
|
Badania i sposoby oceniania stanu czystości powietrza – wycieczka.
|
- Wymienić metody badania stopnia zanieczyszczenia powietrza, - określić stopień zanieczyszczenia powietrza najbliższej okolicy za pomocą skali porostowej, - podać sposoby ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami.
|
I
|
Ochrona wód
|
Powstawanie zanieczyszczeń wód i ich skutki.
|
- Wskazać i opisać główne źródła zanieczyszczeń wód, - opisać skutki jakie wywołują zanieczyszczenia wody w środowisku, - wyjaśnić skutki katastrof tankowców dla życia raf koralowych oraz pozostałych mieszkańców mórz i oceanów.
|
I
|
Rola obiegu wody w przyrodzie w przenoszeniu zanieczyszczeń.
|
- Scharakteryzować znaczenie wody w przyrodzie, - podać i opisać znaczenie roztworów wodnych dla środowiska, - opisać obieg wody w przyrodzie, - wyjaśnić słowa, że woda jest źródłem życia.
|
II
|
Badania i sposoby oceniania stanu czystości wody.
|
- Wymienić sposoby i metody oceniania stanu czystości wody, - ocenić stan czystości wody na podstawie przeprowadzonych badań - szukać danych na temat stanu wody w Powiecie Włoszczowskim w przedstawionym raporcie.
|
II
|
Przyczyny powstawania powodzi oraz sposoby ich zapobiegania.
|
- Wyjaśnić przyczyny powstawania powodzi, - podać tereny najbardziej zagrożone powodziami, - podać sposoby zapobiegania powodziom, - wyjaśnić skutki powodzi w skali kraju i w skali poszczególnych rodzin.
|
II
|
Konieczność i sposoby oszczędzania wody słodkiej.
|
- Podać sposoby oszczędzania wody słodkiej, - na podstawie krótkiej ankiety określić czy w naszym domu oszczędzamy czy marnujemy wodę, - na podstawie danych i mapy Polski określić zasobność naszej ojczyzny i regionu w wodę słodką.
|
III
|
Zanieczyszczenie gleb
|
Przyczyny degradacji gleb.
|
- Podać przyczyny degradacji gleb, - wyjaśnić skutki degradacji gleb, - wyjaśnić wpływ degradacji gleb na dalsze życie na Ziemi.
|
III
|
Przekształcanie środowiska w wyniku rozwoju rolnictwa i przemysłu.
|
- Wyjaśnić znaczenie gleby i jej jakości dla organizmów żywych, - wskazać i scharakteryzować wpływ działań człowieka na gleby, - wie co to jest żywność modyfikowana genetycznie, - nazwać na podstawie ilustracji warzywa, owoce i zboża charakterystyczne dla naszego regiony.
|
III
|
Problemy z odpadami
|
Rekultywacja terenów zdegradowanych.
|
- Wyjaśnić termin rekultywacja, - podać sposoby zagospodarowania terenów zdegradowanych przez przemysł, - wymienić sposoby zagospodarowania odpadów komunalnych i przemysłowych - szukać danych na temat stanu wody w Powiecie Włoszczowskim w przedstawionym raporcie.
|
IV
|
Opakowania w naszym otoczeniu.
|
- Wyjaśnić, że rozwój cywilizacji przyniósł ze sobą problem w postaci ogromnej góry śmieci, - podać przykłady ponownego wykorzystania surowców wtórnych, - dokonać podziału surowców wtórnych, - szukać danych na temat stanu wody w Powiecie Włoszczowskim w przedstawionym raporcie.
|
IV
|
Konkurs
|
Przygotowujemy się do konkursu o tytuł „Szkolnego Ekologa”
|
- Udzielać prawidłowych odpowiedzi dotyczących zagadnień ekologicznych.
|
IV
|
Konkurs o tytuł „Szkolnego Ekologa”
|
- Zastosować zdobyte wiadomości podczas wypełniania sprawdzianu konkursowego, - dokonać właściwego wyboru przy rozwiązywaniu zadań zamkniętych, - udzielić poprawnej odpowiedzi na pytania otwarte.
|
V
|
Co zagraża naszym lasom?
|
Lasy w mojej okolicy – wycieczka.
|
- Nazwać gatunki drzew i krzewów znajdujących się w najbliższej okolicy szkoły i domu, - zrobić zielnik składający się z zebranych liści, - zna rodzaje lasów w Polsce i w najbliższej okolicy, - wymienia warstwy lasu i żyjące tam organizmy.
|
V
|
Jak możemy pomóc lasom ?
|
- Podać przyczyny niszczenia lasów, - wyjaśnić skutki niszczenia lasów , - wyjaśnić wpływ niszczenia lasów na dalsze życie na Ziemi, - podać sposoby ochrony lasów, - wymienia sposoby pomocy lasom organizowane w jego otoczeniu bądź przez niego.
|
V
|
Ochrona lasów równikowych.
|
- Określić znaczenie lasów równikowych dla życia na Ziemi ( rzadkie gatunki roślin i zwierząt, produkcja tlenu) - podać przebieg procesu fotosyntezy i jego znaczenie dla człowieka, - szukać potrzebnych mu informacji w książkach i czasopismach.
|
VI
|
Alternatywne źródła energii.
|
- Wymienić nieodnawialne źródła energii - wymienić alternatywne źródła energii, - odszukać informacje na ten temat w prasie, - dzielić się wiadomościami z kolegami, - wyjaśnić przyczyny szukania i używania przez człowieka alternatywnych źródeł energii, - wymienić nieodnawialne źródła energii
|
VI
|