Program profilaktyczno-wychowawczy "Chcę być sobą" dla klas IV-VI- przeciwdziałanie niedostosowaniu się społecznemu, jest sprawą prirytetową tego przedsięwzięcia profilaktycznego. PROGRAM PROFILAKTYCZNO WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS IV- VI
WSTĘP
W ostatnich latach nasilają się negatywne procesy społeczne, będące wynikiem rozkładu więzi, tradycyjnych autorytetów, zachwiania równowagi w funkcjonowaniu niektórych instytucji, braku przestrzegania niektórych norm moralnych i społecznych. W konsekwencji kształtuje się niekorzystne zjawisko nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. W związku z tym konieczne stało się podejmowanie różnego typu działań, których celem jest zapobieganie wszelkim przejawom patologii występujących niestety w naszej społeczności. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu jest sprawą priorytetową, przedstawionego poniżej przedsięwzięcia profilaktycznego.
I. CELE OGÓLNE:
- Tworzenie bezpiecznej, ciepłej atmosfery w szkole.
- Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy.
- Wyeliminowanie aktów wandalizmu (niszczenia mienia placówki).
- Wskazywanie wartościowych form spędzania czasu wolnego.
- Samokształcenie uczniów pod kątem profilaktyki uzależnień.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Nauka i ćwiczenie zachowań asertywnych.
- Wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Rozpoznawanie oznak stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach.
- Przybliżenie znaczenia pozytywnego myślenia.
- Wskazywanie na szkodliwość używek oraz ukazywanie zagrożeń, jakie niosą ze sobą uzależnienia.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
III. METODY I TECHNIKI PRACY:
- Pogadanki.
- Zajęcia praktyczne.
- Inscenizacje.
- Wyjścia, wyjazdy.
- Ankiety.
- Spotkania z przedstawicielami różnego rodzaju instytucji.
IV. SPOSÓB REALIZACJI; PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
- Systematyczne prowadzenie w czasie lekcji „godzina do dyspozycji wychowawcy" zajęć z wykorzystaniem metod: pogadanki, dyskusji, ćwiczeń grupowych, metaplanu i innych.
Cele:
- poznanie się wzajemne,
- doskonalenie umiejętności komunikowania się,
- budowanie zaufania,
- rozwijanie empatii,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- nauka i ćwiczenie zachowań asertywnych,
- poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem,
- wskazywanie na szkodliwość używek,
- ukazywanie zagrożeń, jakie niosą ze sobą uzależnienia,
- projekcja filmów o tematyce prozdrowotnej,
- propagowanie zdrowego stylu życia.
- Systematyczna współpraca z pielęgniarką szkolną, lekarzem stomatologiem, pedagogiem szkolnym, przedstawicielami Straży Miejskiej w celu uzyskania profesjonalnej pomocy podczas wdrażania projektu przedsięwzięcia:
Cele: poszerzenie przez nauczyciela - wychowawcę klasy wiedzy na temat metod i środków stosowania działań profilaktycznych, prowadzenie terapii grupowej i indywidualnej w kierunku profilaktyki uzależnień.
- Organizowanie imprez klasowych: dyskotek, wyjść do kina, wyjazdów do teatru, wystawach itp.
Cele
- integracja zespołu klasowego i rozwój grupy,
- budowanie zaufania, kształcenie wrażliwości,
- wskazywanie wartościowych rozrywek,
- kreowanie wzorców spędzania wolnego czasu,
- budowanie więzi ze szkołą,
- tworzenie i utrwalanie tradycji klasowych.
- Nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami. Przeprowadzenie pedagogizacji rodziców.
- Organizowanie spotkań z rodzicami co najmniej 4 razy w roku. Prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami uczniów.
Cele:
- informowanie rodziców, co mogą zrobić, aby zapobiegać uzależnieniom swoich dzieci,
- zwrócenie ich uwagi na sygnały ostrzegawcze, pojawiające się w przypadku uzależnień,
- inspiracja do lektury wartościowych pozycji traktujących o tej problematyce,
- mobilizowanie do bardziej aktywnego udziału w życiu szkoły i klasy, do której uczęszczają ich dzieci.
- Systematyczna współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami i wychowawcami.
Cele:
- wymiana informacji o ewentualnych niepokojących sygnałach,
- wspólne planowanie działań zapobiegawczych,
- rozwijanie zainteresowań sportowych i turystyczno - krajoznawczych.
V. EWALUACJA - STOPIEŃ REALIZACJI CELÓW:
- zmniejszenie zjawiska przemocy w placówce,
- ograniczenie takich przejawów niedostosowania społecznego jak: palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, środków odurzających, wagary, kradzieże, akty wandalizmu,
- wzrost wiedzy uczniów na temat przemocy, uzależnień oraz przeciwdziałanie im,
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami,
- nauka pozytywnych zachowań oraz właściwego postrzegania i rozumienia ludzi,
- umiejętność dokonywania wartościowych i sensownych wyborów, umiejętność wyrażania swoich uczuć oraz szanowania i identyfikowania się z uczuciami innymi.
Opracowała:
Małgorzata Stolarczyk
|