PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLASY I A WZ NA ROK SZKOLNY 2005/2006 ORAZ PLAN GODZIN WYCHOWAWCZYCH.
Opracowała: Halina Ustowska - nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Budowlanych w Gdyni
ZAŁOŻENIA OGÓLNE:
Wynikają z programu wychowawczego ZSB zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną w dn. 04.09.2001r.
Ponadto celem programu jest:
A) w zakresie kształtowania postaw:
- zainteresowanie sobą i drugim człowiekiem
- zachęcenie do pracy nad własnym rozwojem, charakterem i osobowością
- rozbudzanie potrzeb kulturalnych
- wpajanie szacunku dla tradycji i dziedzictwa kulturowego
wyrabianie poczucia solidarności z innymi- zwłaszcza słabszymi, krzywdzonymi
- wpajanie szacunku dla prawa i instytucji życia zbiorowego
B) w zakresie przeciwdziałania przemocy:
( w rodzinie, szkole, w zakresie przestępczości nieletnich)
- tworzenie zintegrowanego środowiska ( proces oparty na ścisłej i ciągłej współpracy rodziców, nauczycieli, uczniów)
C) w zakresie poznawczym:
- aktywizacja uczniów poprzez inspirowanie ich do działań pozytywnych na rzecz potrzebujących, a także środowiska, w jakim się znajdują
- popularyzacja wiedzy na temat higieny osobistej, chorób i sposobów zapobiegania im
- wzbogacanie wiedzy na temat różnych form pomocy udzielanej w sytuacjach zagrożenia, konfliktu- w rodzinie, szkole, w gronie rówieśników
- formułowanie istotnych, bieżących problemów wychowawczych, a następnie poszukiwanie stosownych rozwiązań ( prawnych, psychologicznych, finansowych itp. )
ZADANIA. TEMATYKA.
|
SPOSÓB REALIZACJI.
|
TERMIN.
|
ODPOWIEDZIALNI.
|
1. Poznajmy się. Integracja w szkole i grupie- klasie.
|
|
|
|
a) integracja w klasie, nauka współdziałania w obrębie grupy
|
Prezentacja własnej osoby, przypomnienie norm obowiązujących w zespole klasowym
|
09.2005
|
Każdy uczeń Wych. klasy
|
b) wybory samorządu klasowego
|
głosowanie
|
09.2005
|
Wych. klasy
|
c) tworzenie norm grupowych
|
dyskusja
|
09.2005
|
Wych. klasy
|
d) integracja ze społecznością ZSB: udział w dyskotece integracyjnej. Przypomnienie zasad wspólnej, kulturalnej zabawy.
|
Przygotowanie do udziału w dyskotece integrującej
|
09.2005
|
Wych. klasy
|
2. Wychowanie do życia w rodzinie.
|
|
Wg harmonogramu
|
Nauczyciel przedmiotu
|
a) AIDS zagrożenie
|
pogadanka
|
12.2005
|
Pedagog szkolny
|
b) pożądanie a uczucie
|
dyskusja
|
11.2005
|
D. Szreder M. Podgórski
|
c) przedwczesne kontakty seksualne
|
Film edukacyjny, dyskusja
|
11.2005
|
Wych. klasy
|
d) antykoncepcja, aborcja
|
Film, broszury
|
03.2006 04.2006
|
Pedagog szkolny
|
e) etapy miłości
|
dyskusja
|
04.2006
|
|
3. Współżycie w klasie i w szkole.
|
Troska o poszanowanie wspólnego mienia, estetyka Sali 39
|
Cały rok
|
Wych. klasy
|
a) zapoznanie ze statutem ZSB, obowiązkami i prawami ucznia, WSO i PSO
|
Odczytanie, wyjaśnienie wątpliwości
|
09. 2005
|
B. Czapp
|
b) jak rozwiązywać konflikty?
|
rozmowa
|
Zgodnie z potrzebami
|
Delegat do sądu koleżeńskiego
|
d) obowiązki dyżurnego
|
Przypomnienie regulaminu
|
09. 2005
|
Wych. klasy
|
e) przeciw korupcji
|
dyskusja
|
Cały rok
|
Wych. klasy
|
f) dlaczego warto uczęszczać do szkoły?
|
Rozmowy indywidualne, motywowanie do uczęszczania do szkoły, praca z rodzicami
|
Cały rok, zgodnie z analizą frekwencji klasy i osób
|
Wych. klasy
|
4) Profilaktyka uzależnień.
|
|
|
|
a) narkomania jako zagrożenie
|
Swobodne wypowiedzi uczniów
|
10. 2005 05. 2006
|
S. Zielińska M. Sienkiewicz
|
b) skutki(zdrowotne, społeczne, moralne) stosowania narkotyków
|
dyskusja
|
12. 2005
|
M. Zawadzki J. Krzak
|
c) sprzeciw wobec alkoholu i nikotyny. Pomoc w wyjściu z nałogu.
|
referat
|
01.2006 02.2006
|
A. Gożdziak J. Bulczak
|
5) Tradycja – jej rola w życiu jednostki i społeczeństwa.
|
referat
|
02.2005 04. 2006
|
M. Szulta M. Swierczyński
|
a) historia ZSB, informacje o patronie
|
Lekcja w Izbie Pamięci
|
04. 2005
|
Wych. klasy
|
b) początek i koniec roku szkolnego – zachowanie, właściwy strój…
|
pogadanka
|
09. 2005 06. 2006
|
Wych klasy
|
6) Człowiek a jego środowisko.
|
|
|
|
a) w jaki sposób możemy przyczynić się do ochrony przyrody?
|
referat
|
05. 2006
|
Ł.Cholka B. Koryciński
|
b) człowiek – przyjacielem przyrody.
|
Spacer do lasu
|
06. 2006
|
Wych. klasy
|
c) cywilizacja jako zagrożenie
|
Akcja „sprzątanie świata”
|
09. 2005
|
M. Gruba I. Młyńczak
|
d) co należy zrobić, by chronić środowisko ?
|
dyskusja
|
|
B. Kiczor P. Szlas
|
7) Kultura czasu wolnego.
|
|
|
|
a) przygotowanie imprez szkolnych
|
Mikołajki, Andrzejki
|
12. 2005 11. 2006
|
Samorząd klasowy
|
b) co warto przeczytać?
|
pogadanka
|
03. 2006
|
Ł. Bojanowski R. Styn
|
Plan godzin wychowawczych:
1. Poznajmy się.
2. Wybory samorządu klasowego.
3. Analiza frekwencji.
4. Dlaczego warto uczęszczać do szkoły?
5. Zasady oceniania, WSO i PSO.
6. Regulaminy obowiązujące w ZSB.
7. Mikołajki.
8. Andrzejki.
9. Narkomanii mówimy nie.
10. Sprzeciw wobec alkoholu.
11. Nasz Patron.
12. Znaczenie szkolnych tradycji.
13. Jak porzucić nałóg nikotynowy?
14. Konsekwencje stosowania narkotyków.
15. Etapy miłości.
16. Konsekwencje aborcji.
17. Antykoncepcja – za i przeciw.
18. Konsekwencje przedwczesnych kontaktów seksualnych.
19. Pożądanie a uczucie.
20. Rola miłości.
21. Jestem asertywny.
22. Rozwiązujemy konflikty.
23. Jak walczyć z korupcją?
24. Dbamy środowisko naturalne.
25. Człowiek – wrogiem czy przyjacielem przyrody?
26. Jak zwalczać skutki współczesnej cywilizacji?
27. AIDS – zagrożenie, przyczyny, formy zapobiegania.
28. Co warto przeczytać ?
29. Nasze lektury.
30. Powiedz: nie piciu alkoholu.
31. Jak uniknąć przemocy?
32. Agresywne zachowania w naszej klasie.
33. Jak nie stać się ofiarą przemocy?
34. Rozwiązujemy problemy naszej klasy.
35. Podsumowanie frekwencji i osiągnięć edukacyjnych w I semestrze.
36. Podsumowanie frekwencji i osiągnięć edukacyjnych w roku szkolnym 2005/2006.
37. Sprawy bieżące.
38. Sposoby dobrego komunikowania się.