W większości domów komputer już się pojawił, często jako narzędzie pracy rodziców lub wykorzystywany przez starsze rodzeństwo. Mniejsze dzieci domagają się także możliwości korzystania z niego i zazwyczaj zaczyna się to od prostych gier. Niestety często komputer jest stosowany jako uniwersalna gra wideo, typu ,,celuj i strzelaj”.
Często rodziców i nauczycieli nurtuje pytanie, kiedy wprowadzać dziecko w fascynujący świat komputerów. Wszyscy jesteśmy świadomi, że komputery wkroczyły w nasze życie codzienne i nie sposób się dzisiaj obejść bez umiejętności posługiwania się nimi. W większości domów komputer już się pojawił, często jako narzędzie pracy rodziców lub wykorzystywany przez starsze rodzeństwo. Mniejsze dzieci domagają się także możliwości korzystania z niego i zazwyczaj zaczyna się to od prostych gier. Niestety często komputer jest stosowany jako uniwersalna gra wideo, typu ,,celuj i strzelaj”. Obserwując takie korzystanie z tego urządzeni, wiele osób wyraża sceptycyzm i krytykuje stosowanie go w pracy z małym dzieckiem. Należy pamiętać, że praca ta męczy wzrok, wywołuje agresję (głównie przez stosowanie pełnych przemocy gier), nadweręża kręgosłup przez przesiadywanie długo w niewygodnej pozycji, ogranicza kontakt z rówieśnikami, uzależnia czy w końcu powoduje zmęczenie. Nie ma jednak wątpliwości, że komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowania. Urządzenie to stawia duże wymagania przede wszystkim nam-rodzicom i nauczycielom. To my decydujemy o tym jakie programy będą uruchamiane, ile czasu i w jaki sposób będzie dziecko z niego korzystało. Niewątpliwe jest to, że komputer stosowany właściwie daję wiele korzyści. Ułatwia naukę, bawi ucząc tak efektywnie, że małe dziecko nie uświadamia sobie nawet procesu uczenia się. Wiele programów edukacyjnych wzorowanych jest na grach-do poprawnych treści merytorycznych dodaje się kolorowe animacje, dźwięk i humor. Początkowo małe dzieci mogą korzystać ze specjalnie dla nich przygotowanych encyklopedii i słowników, z czasem mogą wpływać na pracę programu i wykorzystywać te funkcje, które go interesują. Reasumując, komputer rozwija zainteresowania, samodzielność, dostarcza rozrywki i relaksuje, pod warunkiem, że jest użytkowany właściwie i pod kontrolą dorosłych. Uczy i bawi, nie jest szkodliwy dla zdrowia, jeśli posiada odpowiednie zabezpieczenia oraz przestrzegane są ustalone normy: czas przebywania przed ekranem, zachowania odpowiedniej odległości od monitora, prawidłowa postawa i dobre oświetlenie. Ewa Sęk |