PROGRAM EDUKACYJNY PRZEZNACZONY DO REALIZACJI W PRZEDSZKOLU W GRUPIE DZIECI 3,4-LETNICH
Opracowała:
mgr Agata Polak
WSTĘP
Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel w edukacji każdego człowieka. Współczesny przedszkolak wraz z dorosłymi często wyjeżdża poza granice własnego miasta nawet kraju.. Co jest dobre i świadczy o chęci poszerzenia horyzontów, często jednak jest tak, że dziecko zna to, co obce a nie zna zabytków, tradycji oraz historii miejsca swego zamieszkania. Dlatego już od najmłodszych lat powinniśmy przybliżać dziecku region w którym żyje. Wiek przedszkolny to okresem, w, którym dziecko pobiera pierwsze nauki z różnych obszarów edukacyjnych, które są ściśle ze sobą powiązane. Jedną z nich jest edukacja społeczno-przyrodnicza, która służy wzmacnianiu poczucia przynależności kulturowej, historycznej i narodowej. poprzez edukację regionalną możemy rozwijać szereg celów kształcących, przekazywać konkretną wiedzę z zakresu historii, ekologii, przyrody a nawet muzyki i plastyki. Edukacja regionalna nie tylko przybliża mu wartości moralne, intelektualne i religijne.
CELE I ZADANIA PROGRAMU
- OGÓLNE:
- zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem ( osiedlem, przedszkolem),
- zapoznanie z miejscowością w której mieszka ( z jego nazwą, herbem, charakterystycznymi budynkami i obiektami)
- zapoznanie z symbolami narodowymi,
- zapoznanie z kulturą i elementami folkloru regionu
- zapoznanie ze zwyczajami, obrzędami charakterystycznymi dla danego regionu ( przy okazji świat, kiermaszy i wycieczki ),
- poznawanie elementów stroju rzeszowskiego,
- kształcenie nawyku stosowania form grzecznościowych,
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się wobec innych i w miejscach publicznych,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- wyrabianie szacunku do otaczającej nas przyrody,
- wyrabianie poczucia własnego"Ja”,
- dostrzeganie różnic i podobieństw między przedmiotami,
- stwarzanie okazji do porządkowania i klasyfikowania.
- SZCZEGÓŁOWE:
- zna swoje imię i nazwisko,
- potrafi wskazać i podać miejsce zamieszkania,
- zna otoczenie przedszkola, podaje jego numer,
- rozpoznaje symbole narodowe,
- rozumie pojęcie"ojczyzna”,
- rozpoznaje charakterystyczne budowle i obiekty Zamek Lubomirskich, centrum handlowe np.Tesko),
- rozpoznaje melodię "Lasowiaczka”,
- potrafi porównywać cechy wielkościowe przedmiotów ( wielkości, długości, wysokości, grubości itp.),
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotu w przestrzeni,
- nazywa i posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni,
- klasyfikuje przedmioty według wybranych cech
- stosuje zwroty grzecznościowe.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Realizując wyżej wymienione cele należy uwzględnić następujące metody i formy pracy z dziećmi. METODY:
- słowne:
- opowiadanie
- pogadanka
- rozmowa
- percepcyjne;
- obserwacja
- pokaz
- prezentacja
- inscenizacja
- aktywizujące:
- działalność praktyczna
- zadaniowe
FORMY aktywności dziecka
- indywidualna
- grupowa:
- zabawy
- gry
- spacery
- wycieczki
- tańce
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- literatura
- albumy
- zdjęcia, obrazy, ilustracje, widokówki
- nagrania muzyczne
- filmy wideo Wybrane przeze mnie metody i formy uatrakcyjnią i stworzą dzieciom okazję do czynnego uczestnictwa i przeżywania zawartych treści programowych.
TREŚCI EDUKACYJNE I.OBSZAR EDUKACJI SPOŁECZNO-MORALNEJ
- nabywanie umiejętności rozpoznawania i wskazywania miejsca zamieszkania
- zapoznanie z budynkiem przedszkola
- oglądanie godła państwowego
- słuchanie hymnu narodowego
- poznanie tradycje ludowych związanych z świętami
- poznaje kulturę i elementy folkloru swojego regionu
- przyswajanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
- poznawanie ludowych tradycji powiązanych z regionem, w którym mieszka
II. OBSZAR EDUKACJI ZDROWOTNEJ
- dbanie o własne zmysły i higienę
- poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na terenie przedszkola
- poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach
- opanowanie umiejętności w samodzielnym: jedzeniu i ubieraniu
III. OBSZAR EDUKACJI RUCHOWEJ
- zabawy z elementami równowagi
- rzutu, celowania, toczenia
- wspinania
- podskoku i skoku
- czworakowania
- z elementem bieżnym
- orientacyjno- porządkowe
- gry i zabawy na powietrzu
- zajęcia ruchowe
IV. OBSZAR EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
- obserwacja przyrody, charakterystycznych cech dla danej pory roku
- wyodrębnianie części ciała
- rozpoznawanie uczuć wyrażanych mimiką
- podziwianie piękna otaczającej nas przyrody
- przestrzeganie zasady poszanowania przyrody
V. OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
- odbieranie i rozumienie treści przekazywanych przez niewerbalne środki
- rozpoznawanie treści przekazywanych przez zmysły: wzroku, słuchu, węchu, dotyku
- nabywanie zaufania do nauczycieli
- uczenie się słuchania innej osoby
- rozwijanie słownictwa czynnego i biernego
- zachęcanie do obcowania z książką
- pamięciowe poznawanie utworów literackich
- próbowanie charakteryzowania bohaterów opowiadań
VI. OBSZAR EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
- zdobywanie doświadczeń w kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała
- stosowanie i rozumienie określeń położenia przedmiotu w przestrzeni
- stosowanie i rozumienie określeń kierunków
- porównywanie liczebności zbiorów przedmiotów za pomocą łączenie w pary, stosowanie określeń: więcej mniej, tyle samo
- odwzorowywanie liczby elementów
- tworzenie zbioru trzy elementowego
- posługiwanie się liczebnikami głównymi od 1do 4
- potrafi porównywać cechy wielkościowe przedmiotów ( wielkości, długości, wysokości, grubości itp.),
VII. OBSZAR EDUKACJI KULTUROWO ESTETYCZNEJ
- rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- pomaganie w prostych pracach porządkowych
- oglądanie postaci w stroju ludowym poznawanie tańców charakterystycznych dla swojego regionu
- przygotowywanie występów z okazji uroczystości przedszkolnych
- próby naśladowania w pracach plastycznych ornamentów ludowych
VIII. OBSZAR EDUKACJI MUZYCZNEJ
- uczy się aktywnego słuchania muzyki
- poznaje nowe piosenki, tańce, zabawy rytmiczne
- kształtuje płynność i estetyczność ruchów ciała
- poznaje instrumenty ( ich budowę i sposób wydobywania dźwięku)
- uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
IX. OBSZAR EDUKACJI KOMUNIKACYJNEJ
- poznawanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach pod okiem dorosłego
- rozpoznawanie barw sygnalizatora świetlnego
- poznawanie bezpiecznych miejsc do zabawy
WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘCIA CELÓW
UMIEJĘTNOŚCI DO I.OBSZARU
- zna imię i nazwisko
- zna miejsce zamieszkania, potrafi je wskazać
- zna numer przedszkola
- potrafi nazwać miasto w którym mieszka
- rozpoznaje charakterystyczne budowle, obiekty
- rozpoznaje herb miasta
- zna i stosuje formy grzecznościowe
- rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn)
- rozumie słowo "ojczyzna”
UMIEJĘTNOŚCI DO II.OBSZARU
- dba o higienę
- zna i stosuje się do zasad bezpiecznego poruszania się i zabawy e budynku przedszkolnym
- potrafi być samodzielny w życiu codziennym
UMIEJĘTNOŚCI DO III.OBSZARU
- reaguje na sygnał dźwiękowy i słowny
- doskonali różne umiejętności między innymi: biegu, skoku, równowagi, czworakowania, toczenia, rzutu
UMIEJĘTNOŚCI DO IV.OBSZARU
- zna charakterystyczne cechy dla danej pory roku
- potrafi wyodrębniać części ciała
- zna i stosuje zasadę poszanowania przyrody
UMIEJĘTNOŚCI DO V.OBSZARU
- posiada zaufanie do nauczyciela
- potrafi słuchać innych
- zapamiętuje krótkie teksty literackie
- komunikuje się z innymi poprzez wyrażanie swoich: myśli, uczuć spostrzeżeń, potrafi prowadzić dialog
- posiada duży zasób słownictwa
- zapamiętuje krótkie teksty literackie
- dokonuje oceny postępowania bohaterów opowiadań
UMIEJĘTNOŚCI DO VI.OBSZARU
- orientuje się w schemacie własnego ciała
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni
- zna kierunki w przestrzeni
- posługuje się liczebnikami głównymi od 1do 4
- potrafi klasyfikować
- zna i nazywa cechy wielkościowe przedmiotów
- tworzy i odwzorowywuje zbiory trzy i cztero elementowe
UMIEJĘTNOŚCI DO VII.OBSZARU
- pomaga w prostych pracach porządkowych
- samodzielnie porządkuje miejsce zabaw
- bierze czynny udział w imprezach przedszkolnych
- odzwierciedla elementy sztuki ludowej w pracach plastycznych
UMIEJĘTNOŚCI DO VIII.OBSZARU
- potrafi aktywnie słuchać i odbierać muzykę
- rozpoznaje melodie uczonych się piosenek
- zna melodie tańca "Lasowiaczka”
- zna instrumenty muzyczne i potrafi wydobyć z nich dźwięk ( grzechotka, kołatka, trójkąt)
- śpiewa poznane w ciągu roku piosenki grupowo
- i indywidualnie
UMIEJĘTNOŚCI DO IX.OBSZARU
- zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
- rozpoznaje sygnalizacje świetlną i potrafi się do niej zastosować
- wybiera bezpieczne miejsca zabaw
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
W pracy z dziećmi małymi jednolite oddziaływania wychowawcze wszystkich środowisk, w znacznej mierze decydują o skuteczności i osiągnięciu pozytywnych wyników. Podstawowym środowiskiem dla dziecka w wieku przedszkolnym jest rodzina. dlatego też współdziałanie nauczyciela ze środowiskiem rodzinnym wysuwa się na pierwszy plan.
Zasady pomyślnej współpracy z rodzicami powinny opierać się na zaufaniu, właściwym przepływie informacji nauczyciel- rodzic, prowadzeniu prelekcji, udzielaniu wsparcia w trudnych sytuacjach. Bardzo istotne jest włączenie rodziców do realizacji treści programowych.
Przy realizacji tego programu rodzice j mogą pomóc poprzez:
- opowiadanie dzieciom historii, legend o danej miejscowości
- zwiedzanie wystaw o tematyce folklorystycznej
- branie udziału w koncertach np. Festiwalu Polonijnego
- wycieczki do ciekawych zakątków regionu itp.
EWALUACJA I MONITOROWANIE
Możliwość sprawdzenia funkcjonowania programu w codziennej praktyce możemy osiągnąć poprzez prowadzenie obserwacji dziecka, zbadanie jego umiejętności, przeprowadzenie opinii wśród rodziców.
Metody i techniki |
Narzędzia |
Źródła informacji |
Częstotliwość |
Obserwacja |
Arkusz obserwacji, Zeszyt obserwacji |
Dziecko |
Na bieżąco (w czasie zajęć, zabaw) |
Analiza wytworów dzieci |
Arkusz analizy |
Prace, wytwory dzieci |
Kilka razy w roku |
Hospitacja diagnozująca |
Arkusz hospitacji |
Nauczyciel |
Raz w roku |
Ankietowanie |
Ankieta |
Rodzice |
Raz w roku |
"EDUKACJA REGIONALNA” – ARKUSZ KOMPETENCJI DZIECKA 3,4 - LETNIEGO
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA ................................................... WIEK DZIECKA .......................
LP |
UMIEJETNOŚCI |
POŚIADŁO |
NIE POSIADŁO |
1 |
Zna swoje imię i nazwisko |
|
|
2 |
Zna osiedle na którym mieszka |
|
|
3 |
Potrafi wskazać gdzie mieszka |
|
|
4 |
Rozumie pojęcie "ojczyzna” |
|
|
5 |
Rozpoznaje symbole narodowe |
|
|
6 |
Podaje nazwę miejscowości w której mieszka |
|
|
7 |
Rozpoznaje charakterystyczne budynki i budowle |
|
|
8 |
Potrafi porównywać przedmioty według cech |
|
|
9 |
Klasyfikuje przedmioty |
|
|
10 |
Orientuje się w schemacie własnego ciała |
|
|
11 |
Orientuje się w położeniu przedmiotu w przestrzeni |
|
|
12 |
Zna kierunki |
|
|
13 |
Potrafi zachować się w miejscach publicznych |
|
|
14 |
Stosuje zwroty grzecznościowe |
|
|
15 |
Bierze udział w przygotowanych uroczystościach przedszkolnych |
|
|
ARKUSZ MONITORINGU WDRAŻANIA PROGRAMU AUTORSKIEGO
Miejsce wdrażania: Przedszkole Publiczne Nr11 w Rzeszowie
Nauczyciel wdrażający: mgr Agata Polak
Grupa wiekowa: dzieci cztero-letnie
CZAS REALIZACJI |
WPROWADZANE TREŚCI |
CELE |
UZYSKANE UMIEJĘTNOŚCI |
TAK |
NIE |
WRZESIEŃPAZDZIERNIK |
Utrwalanie swojego imienia i nazwiska. Poznanie swojego przedszkola- jego najbliższego otoczenia. |
Zna adres zamieszkania, zna numer przedszkola |
|
|
LISTOPAD GRUDZIEŃ |
Poznanie miasta jego zabytków, budowli ,obiektów |
Potrafi nazwać miasto w którym mieszka, rozpoznaje herb miasta |
|
|
STYCZEŃ LUTY |
Poznanie historii miasta, poznanie wybranych budowli i zabytków |
Rozpoznaje charakterystyczne budowle i zabytki |
|
|
MARZEC KWIECIEŃ |
Poznanie regionalnego stroju ludowego, muzyki ludowej rzeszowszczyzny |
Rozpoznaje melodię Lasowiaczka |
|
|
MAJ CZERWIEC |
Poznawanie zwyczajów ludowych regionu |
Dostrzega różnicę między życiem dawniejszym i teraźniejszym |
|
|
BIBLIOGRAFIA
- A. Grodzicka, E. Bełczewska, M. Herde, E. Kwiatkowska, A. Wasilewska "ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”.
- B. Gorfon "Zasady i techniki konstruowania programów kształcenia”.
- W.Lesiuk "Region jako przyszła kultura europejska”.
- L. Pękala "Polski rok obrzędowy. Tradycje i współczesność”.
- J. Ochmenduszko "Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela”.
- I. Dudzińska, H. Ratyńska "Sto pomysłuw zabaw i zajęc z Domowego Przedszkola”.
Agata Polak |