Wyjazd na „Zieloną szkołę” daje ogromne możliwości wychowawcze nauczycielom. Stwarza sposobność do lepszego poznawania potrzeb i możliwości uczniów, tworzenia atmosfery sprzyjającej ekspresji, inwencji i odkrywczości, zadawania pytań i szukania wyjaśnień.
Cele pobytu:
- aktywny i bezpieczny wypoczynek, zapewnienie dzieciom wypoczynku w zdrowym klimacie wybrzeża, w strefie bezpośredniego oddziaływania jodu i soli,
- zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
- zdobywanie wiedzy o krajobrazie nadmorskim i rodzajach wybrzeża,
- obserwowanie przyrody nadmorskiej z uwzględnieniem problematyki ochrony przyrody i ekologii , rozpoznawanie drzew i typowych roślin,
- poznanie historii, podań ludowych , legend morskich ,
- zwiedzanie historycznych miejsc na wybrzeżu , muzeum , zabytkowych kościołów ,zamków, ratuszy,
- zapoznanie z pojęciami : sztorm , bryza , cisza morska , prądy morskie, grzywa morska, wydma , skala Beauforta ,węzeł,
- poznanie technik rozpoznawania kierunków geograficznych,
- zapoznanie z praca rybaka,
- utrwalenie wiadomości o transporcie morskim,
- zdobywanie wiedzy metodami aktywnymi, Np. bezpośredniej obserwacji środowiska i zachodzących w nim zjawisk,
- kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego opalania się na słońcu,
- rozwijanie samodzielności,
- kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny,
- kształtowanie więzi społecznych,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
- kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody,
- rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych,
Zadania:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych tematycznie związanych z programem szkolnym,
- tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów,
- organizowanie zajęć integrujących grupę,
- wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,
- umożliwianie odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny,
- umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,
- wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności (za środowisko też) poprzez samodzielne (grupowe), dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych,
- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań,
- pobudzanie uczniów do reakcji na piękno otaczającej przyrody,
- propagowanie zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku.
Metody i formy realizacji :
- oparte na słowie (opis , opowiadanie , pogadanka, spotkania z ciekawymi ludźmi, dyskusja).
- oparte na obserwacji (zajęcia w terenie, na szlaku turystycznym).
- oparte na działaniu(zajęcia integracyjne grup, gry i zabawy zespołowe na obiektach sportowych, na basenie, praca z mapą , szkice w plenerze , dokumentowanie).
- aktywizujące (praca twórcza w grupach , wycieczki , dramy , quizy, konkursy, turnieje sportowe).
Treści |
Oczekiwane efekty pracy ucznia |
Organizowanie pobytu na placówce. |
- orientuje się w rozkładzie pomieszczeń w budynku i wokół placówki,
- zna rozkład dnia,
- zna i stosuje się do „Kodeksu obowiązków ucznia”,
- potrafi współżyć i współdziałać w grupie,
- jest zdyscyplinowany,
- jest samodzielny.
|
Krainy geograficzne Polski – wybrzeże. |
- potrafi wskazać na mapie Polski morze, miejscowość, w której się znajduje,
- zna charakterystyczne cechy krajobrazu nadmorskiego,
- potrafi obserwować środowisko i jego elementy,
- zna pojęcia: brzeg, plaża, falochrony, wydmy.
|
Parki Narodowe. |
- Zna wybrany Park Narodowy,
- rozumie celowość ochrony środowiska nadmorskiego przez człowieka.
|
Rodzaje zbiorników wodnych. |
- Zna rodzaje zbiorników wodnych,
- wie, jak człowiek wykorzystuje wodę,
- wymienia przyczyny zanieczyszczenia wód.
|
Zwierzęta i roślinność nadmorska. |
- Wymienia wybrane gatunki roślin i zwierząt nadmorskich,
- zna niektóre gatunki ryb morskich,
- nazywa części ciała ryby.
|
Rybołówstwo. Praca rybaka i marynarza. |
- Wie, jak trudna i odpowiedzialna jest praca rybaka i marynarza,
- wie, jak łowiono ryby dawniej a jak łowi się dziś.
|
Rodzaje lasów. Warstwowa budowa lasów. |
- Wymienia rodzaje lasów,
- wymienia warstwy lasów oraz organizmy w nich żyjące,
- rozumie konieczność ochrony lasów w Polsce.
|
Transport wodny i morski. |
- Zna środki transportu wodnego i morskiego,
- wskazuje na mapie Polski główne porty handlowe i rybackie.
|
Miejscowość położona nad Bałtykiem. |
- Potrafi wskazać na mapie Polski miejscowość, w której przebywa na wypoczynku,
- zna miejscowości położone wokół,
- określa krajobraz okolicy,
- zna najważniejsze zabytki,
- wie czym zajmuje się miejscowa ludność,
- zna legendy związane z miejscowością,
- zna najważniejsze zabytki,
- rozumie problemy ekologiczne,
- zna mity związane z morzem – postać Neptuna i Prozerpiny.
|
Wspólna zabawa i wypoczynek. |
- Wie, jaki wpływ maja gry i zabawy na zdrowy wypoczynek,
- potrafi stopniować wypoczynek,
- stosuje zasady zdrowej rywalizacji,
- umie dopasować rodzaje wypoczynku do pogody,
- rozwija swoją sprawność fizyczną,
- wie, jak się ubierać zależnie od pogody,
- chętnie uczestniczy w zabawach,
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku,
- zna zasady ruchu drogowego,
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku i spędzania wolnego czasu.
|
Zabiegi profilaktyczno – lecznicze. |
- Zna zasady hartowania organizmu,
- potrafi wykonać ćwiczenia korygujące postawę ciała,
|
Higiena. |
- Zna pojęcia plener, krajobraz,
- potrafi przedstawić farbami lub pastelami obserwowany krajobraz,
- potrafi wykonać plakat na określony temat,
- potrafi rzeźbić w piasku.
|
Zwiedzanie zabytków, wystaw, muzeów. |
- Zna najważniejsze zabytki okolicy,
- poznał twórczość ludową
|
Utwory muzyczne |
- Potrafi ilustrować ruchem piosenkę lub utwór muzyczny,
- rozwija swoją twórczą wyobraźnię,
- chętnie śpiewa piosenki.
- potrafi odegrać scenkę dramową.
| Realizacja celów: Wyżej wymienione cele zakłada się osiągnąć poprzez:
- Prowadzenie maksymalnej ilości zajęć na świeżym powietrzu:
- wycieczki tematyczne,
- zabawy ruchowo - sportowe.
- Uczenie dzieci samodzielności przez:
- wykonywanie podstawowych, codziennych czynności,
- dbanie o czystość i ład otoczenia pokoju, higienę własną,
- przyzwyczajanie do odpowiedzialności i dyscypliny.
- Planowe zajęcia lekcyjne w ciągu dnia.
Ponadto planuje się wycieczki piesze wzdłuż brzegu morza, wycieczkę krajoznawczą do Niechorza, Trzęsacza, Kamienia Pomorskiego, pływanie w basenie solankowym, naukę gry w golfa na polu golfowym, spotkanie z przyrodnikiem, gry i zabawy ruchowe na wolnym powietrzu, rozgrywki sportowe, konkursy plastyczne, muzyczne, rzeźbienie w piasku. Jeżeli nie dopisze pogoda zajęcia będą odbywać się na terenie ośrodka, np.: gry strategiczne, świetlicowe, ruchowe w salkach, sprawnościowe, tenis stołowy, będziemy tworzyć swoje propozycje gier. Podsumowanie działań – uzyskanie informacji zwrotnej: Każdego wieczoru w czasie pobytu na „Zielonej szkole ” uczestnicy będą dokonywać ewaluacji zajęć w formie wspólnych dyskusji. Uczestnicy „Zielonej szkoły” będą dokumentować wszystkie działania , obserwacje i spostrzeżenia w formie zdjęć , rysunków , plakatów, albumów, notatek. Prace uczniów będą oceniane na bieżąco, zaś zachowanie w czasie całego pobytu na zielonej szkole będzie miało wpływ na ocenę opisową z zachowania na koniec roku szkolnego. W celu integracji grupy planujemy ognisko z popisami uczniów, dyskoteki połączone z nauką tańca, różnego rodzaju gry według uznania uczniów. Po powrocie do szkoły nastąpi prezentacja materiałów wypracowanych przez uczniów w formie wystawy . Opracowała: mgr Maria Leśniowska |