Co powinien umieć i wiedzieć siedmiolatek idący do szkoły? Zebrane informacje w krótki sposób przedstawiają zakres podstawowych wymagań , którym powinno sprostać dziecko podejmujące naukę w klasie I. Z powodzeniem mozna przedstawić je rodzicom przyszłych pierwszaków na zebraniu w szkole.
IDĘ DO SZKOŁY
Co powinien umieć i wiedzieć siedmiolatek idący do szkoły?
Dojrzałość szkolna - wymagania programowe dziecka siedmioletniego,
podejmującego naukę w klasie I.
Dziecko rozpoczynajace naukę w klasie I szkoły podstawowej, przede wszystkim powinno
być samodzielne. Sprawnie i samodzielnie powinno wykonywać czynności związane
z samoobsługą:
- rozbieranie się i ubieranie na w.f.
- ubieranie się do wyjścia na dwór
- rozpoznawanie swoich ubrań
- zapinanie guzików, suwaka w kurtce, zawiazywanie sznurówek
- pakowanie tornistra
W zakresie dojrzałości społecznej dziecko powinno:
- rozumieć zasady gier i zabaw, podporządkowywać się im
- umieć bawić się z rówieśnikami
- utrzymywać ład i porzadek w miejscu pracy i zabawy
- podporządkowywać się poleceniom dorosłych, rozumieć ich konieczność
- umieć słuchać innych
W zakresie dojrzałości emocjonalnej powinno:
- panować nad swoimi emocjami - szczególnie nad złością, agresją
- odpowiednio reagować na różne sytuacje, nie jest płaczliwe, wystraszone, zbyt onieśmielone
- dość szybko dostosowywać się do warunków szkolnych
W zakrasie j.polskiego pierwszak powinien:
- rozpoznawać wszystkie litery drukowane - małe i wielkie ( bez dwuznaków i zmiękczeń )
- czytać krótkie, proste teksty
- rozumieć przeczytany głośno tekst czy polecenie
- dokonywać analizy i syntezy prostych wyrazów
- dzielić wyrazy na sylaby
- układać proste wyrazy z rozsypanek literowych, sylabowych
- układać proste, krótkie zdania z rozsypanek wyrazowych
- rozpoznawać kolory
- umieć się przedstawić
- znać swój adres
- opowiedzieć o swoim najbliższym otoczeniu - rodzinie, domu, podwórku
- potrafić skupić uwagę przez kilkanaście minut
Dziecko nie musi natomiast umieć pisać liter i wyrazów. Tego nauczy się w klasie I. Bez kłopotu
za to powinno rysować szlaczki - kółka, kreski, haczyki, pętelki, ślimaczki i inne kształty litero-
podobne, zarówno pionowo, poziomo jak i skośnie. Powinno więc być sprawne manualnie,
tzn. dobrze posługiwać się ołówkiem, kredką, pędzelkiem, nożyczkami, lepić z plasteliny
oraz sprawne ruchowo - biegać, skakać, chodzić a jego ruchy są skoordynowane i zręczne.
W zakresie matematyki powinno:
- znać liczby od zera do dziesięciu
- liczyć na konkretach w zakresie dziesięciu
- znać pojęcie zbioru
- rozpoznawać proste figury geometryczne
- określać położenie przedmiotów w przestrzeni - w, na, obok, za, pod, lewo, prawo,
wyżej, niżej...
Opracowała Anna Jagodzińska
nauczanie zintegrowane