Przedmiotem oceny są trzy płaszczyzny rozwoju ucznia: Rozwój fizyczny, rozwój społeczno – emocjonalny i rozwój intelektualny. Ocena rozwoju ucznia odbywa się na podstawie „standardów wymagań” ucznia określonych dla każdego etapu edukacji wczesnoszkolnej, która posiada nauczyciel w poszczególnych klasach. Podstawą do opracowania „standardów osiągnięć ucznia” są treści zawarte w Podstawie Programowej i programie edukacji, którym jest „Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III z EKOLDUDKIEM W SZKOLE”.
Ocenianie polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym okresie (semestrze, roku szkolnym) i ustaleniu jednej oceny – oceny wpisowej.
Praca ucznia jest podsumowana:
- oceną bieżącą (ciągłą), odnotowaną na indywidualnych pracach ucznia i gromadzonych w teczce ucznia.
- oceną międzysemestralną – sporządzoną na kartach „osiągnięcia i postępy ucznia”
- oceną semestralną – sporządzoną na karcie oceny wpisowej za I semestr
- oceną końcoworoczną – wpisaną w arkuszach ocen
W ocenianiu bieżącym są brane pod uwagę karty pracy indywidualnej ucznia, sprawdziany, prace klasowe, prace domowe i jego prace dowolne, które informują systematycznie o postępach dziecka w nabywaniu umiejętności. Gromadzone są w teczce ucznia dając pełny obraz kolejnych postępów i rozwoju ucznia. Nauczyciel oceniając na bieżąco osiągnięcia wymagane w ramach danej aktywności stosuje symbole:
A – wspaniale
B – bardzo dobrze
C – dobrze
D – ćwicz jeszcze
Celem przekazania informacji dla rodzica o osiągnięciach edukacyjnych jego dziecka, nauczyciel sporządza ocenę międzysemestralną.
Korzystając z bieżącej oceny, opracowuje kartę osiągnięć szkolnych i zachowania ucznia i przedstawia ją rodzicowi podczas spotkania ustalonego wg harmonogramu szkolnego.
Karta zawiera symbole:
+ - umiejętność opanowana
- - umiejętność nieopanowana
Do sporządzenia kart osiągnięć szkolnych i zachowania ucznia służą opracowane podstawowe kompetencje i umiejętności ucznia dla poszczególnych klas wykorzystywane do sporządzania oceny międzysemestralnej.
Po zakończeniu I semestru i roku szkolnego nauczyciel sporządza ocenę klasyfikacyjną, semestralną i końcoworoczną w terminie określonym w statucie.
Ocena końcowa to ocena podsumowująca, przeprowadzana na zakończenie edukacji w danej klasie, sprawdzająca poziom osiągnięć i kompetencji. Dotyczy przede wszystkim zasadniczych narzędzi ucznia (czytanie, pisanie, mówienie, rachowanie, rozwiązywanie problemów) fundamentalnych treści z zakresu wiedzy o świecie, stanowiących podstawę do dalszej nauki i koniecznych zachowań w aktywnym życiu społecznym.
Opracowały: Anna Mrozek, Agnieszka Majcherczyk, Marzena Sapalska, Katarzyna Kamińska