Jest to scenariusz lekcji wychowania fizycznegow klasie pierwszej. Przedstawiona lekcja jest przygotowana jako zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli. Pokazuje jak można ćwiczyć i bawić się wykorzystując nietypowe przybory (gazety, plastikowe butelki, ręczniki).
Konspekt zajęć ruchowych w klasie pierwszej. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna Metody realizacji zadań: zabawowo - naśladowcza zabawowo - klasyczna ekspresji twórczej Formy przeprowadzenia zajęć: Indywidualna, grupowa Przybory: Dla każdego dziecka podwójna kartka z gazety, plastikowa butelka, ręcznik. Odtwarzacz CD, nagrania audio, chusta animacyjna, naklejki na butelkach, piłeczka ping-pongowa, pojemniki na papierowe kule i butelki. Zadanie główne zajęć: Kształtowanie cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe z przyborem nietypowym. Zadania szczegółowe:
- Potrafi posługiwać się przyborem nietypowym, wyzwala inicjatywę i pomysłowość w posługiwaniu się nim.
- Potrafi tworzyć nowe ruchy.
- Przeżywa radość z zabawy.
- Kształtuje i rozwija podstawowe cechy motoryczne.
- Potrafi dostosować natężenie ruchu do dynamiki muzyki
- Rozumie konieczność ochrony środowiska.
Przebieg zajęć I.Część wstępna:
- Czynności organizacyjno - porządkowe: (zbiórka w szeregu powitanie, sprawdzenie gotowości , podanie tematu zajęć).
- Zabawa "W kotka i myszkę" - ożywiająca. Dzieci stoją w kręgu, dwójka z nich jest kotkiem i myszką. Kotek goni myszkę, dzieci w kręgu pomagają jej w ucieczce przed kotem (zatrzymuję w kole, bądź nie wpuszczają do niego).
II.Część główna: Każde dziecko otrzymuje podwójna kartkę z gazety (ustawienie w kole).
- "Marsz lalek" - marsz z gazetą na głowie tak, aby nie spadła (po obwodzie koła).
- "Czytanie gazety" - skręty głowy w lewo i prawo, czytanie wolne i szybkie (w siadzie skrzyżnym w kręgu, gazeta trzymana oburącz przed sobą).
- "Mycie podłogi" - przesuwanie obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach (w siadzie klęcznym w kręgu, gazeta na podłodze przed sobą, ręce na gazecie)
- "Raczki" - Chodzenie na czworakach tyłem z gazetą na brzuchu.
- "Zręczne ręce" - zgniatanie gazety w papierową kulę. Podrzucanie kulki jedną ręką, chwyt drugą. Dowolne podrzuty papierowej kulki wg inwencji dzieci.
- "Rzut do celu" - rzucanie gazetowych kulek z wyznaczonej odległości do pojemników.
- Ćwiczenia kształtujące z butelkami - marsz po kole. Dzieci odbierają od nauczyciela plastikowe butelki.
- "Znajdź butelkę" - Dzieci biegają z butelką w ręce po całej sali. Na 1 gwizdek stawiają butelkę w dowolnym miejscu i dalej biegają po całej sali. Na 2 gwizdki siadają w siadzie skrzyżnym przy butelce.
- "Marsz bociana" - Marsz z wysoko unoszonymi kolanami, dotykającymi butelki (marsz po obwodzie koła, butelka trzymana przed sobą w pozycji poziomej).
- "Skoki żabki" - Przeskoki obunóż przez butelkę (butelka na podłodze przed dzieckiem).
- "Wyścigi kangurów" - Skoki z butelką między udami, powrót biegiem z butelką w ręku (wyścigi rzędów).
- Zabawy z ręcznikami. "Jesteśmy cudakami" :
- Cudaki rozkładają skrzydła (ręczniki) i latają wysoko, startują, lądują... cały czas uważając, by nie dopuścić do zderzenia.
- Cudaki bardzo się najadły (dzieci wkładają ręcznik pod koszulkę), są bardzo ciężkie, więc poruszają się wolno stąpając ciężko i sapią.
- Cudaki spacerują na czterech łapach, ich skrzydła odpoczywają (dzieci kładą ręcznik na plecach).
- Cudaki idą na plażę, rozkładają kocyki, kładą się i opalają. Przy głośnej muzyce cudaki bawią się na plaży, przy ściszonej - opalają się (nauczyciel reguluje głośność muzyki).
- Cudaki mają długie ogony (dzieci wkładają jeden koniec ręcznika za spodenki). Cudaki tańczą na balu w rytmie puszczonej muzyki, tworząc korowód cudaków (trzymają się za ogony). Następnie cudaki tańczą indywidualnie wymyślając różne figury taneczne.
- Cudak czuje się śpiący, ciężko stawia nogi, kiedy muzyka cichnie ziewa i układa sie do snu na swoim ręczniku.
III część końcowa:
- Zabawa relaksacyjna: Różyczka.
- Zbiórka. Omówienie zajęć. Zachęcenie dzieci do wykorzystania nietypowych przyborów do różnych zabaw w wolnym czasie. Zwrócenie uwagi na ochronę środowiska.
- Pożegnanie.
Opracowała mgr Barbara Salamon |