W nauczaniu matematyki ( w ostatnich latach) przywiązuje się dużą wagę do strategii nauczania realistycznego, czynnościowego i problemowego. Metodą polecaną do stosowania w matematyce jest metoda projektu.
Ewa Lipnicka nauczyciel matematyki
INNOWACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH „ PROJEKT, JAKO METODA NAUCZANIA NA ZESPOLE WYRÓWNAWCZYM Z MATEMATYKI”
Metody aktywizujące, to nowe metody nauczania, które zakładają w procesie dydaktycznym aktywność ucznia. W nauczaniu matematyki ( w ostatnich latach) przywiązuje się dużą wagę do strategii nauczania realistycznego, czynnościowego i problemowego. Metodą polecaną do stosowania w matematyce jest metoda projektu. Metoda ta polega na samodzielnej i aktywnej pracy uczniów przy wykonaniu zadania. Najczęściej jest ona wykonywana w grupach, nie dezorganizuje zajęć szkolnych, gdyż większość zadań uczniowie wykonują w domu, bibliotece czy czytelni. Najważniejsze zalety tej metody to: * zerwanie z zasadą dominacji nauczyciela, * zawiera określone cele i metody pracy; uczniowie dobierają je samodzielnie przyjmując odpowiedzialność za ich realizację, * ma określone terminy realizacji, dzięki temu wyrabia umiejętność planowania, organizowania warsztatu pracy, zdyscyplinowania, efektywności działań,
* praca w grupie wyrabia wśród uczniów umiejętność poszukiwania kompromisów, prezentacji własnych opinii i słuchania innych, * uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy, * uczy samodzielności, gdyż nauczyciel występuje w roli konsultanta, * rozwija umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informatyczną, * możliwość zaangażowania w pracę osób spoza szkoły np. rodziców, ekspertów, * rezultaty pracy są prezentowane publicznie, dzięki temu uczniowie mogą konfrontować rezultaty swojej pracy z osiągnięciami kolegów. Zasadniczym celem mojej innowacji jest stworzenie sytuacji, w której każdy uczeń osiągnie sukces w matematyce. Zadania i sugestie sytuacji dydaktycznych będę dobierać tak, aby pobudzały naturalne zainteresowania uczniów i zachęcały ich do twórczości na miarę indywidualnych możliwości. Zakładam roczny okres trwania innowacji- w roku szkolnym 2006/2007. Uczestniczyć w niej będą uczniowie mający problemy z matematyką z klasy piątej. Na jej realizację planuję jedną godzinę zajęć tygodniowo.
CELE INNOWACJI:
- pokazanie życiowej użyteczności wiedzy i umiejętności matematycznych zdobytych w szkole. - przekonanie uczniów o potrzebie ciągłego uczenia się. - rozwijanie samodzielności. - kształcenie u uczniów umiejętności: * współdziałania w grupie, * słuchania innych, dyskutowania, planowania działań, podejmowanie decyzji, * zbierania i opracowania( np. za pomocą technologii informatycznej) wiadomości na zadany temat, * korzystania z różnych źródeł informacji, * selekcji informacji, * przeprowadzania i oceniania swojego działania, * przygotowania indywidualnych prac, * przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych, * korzystania z kalkulatora, * wykonywania obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych oraz obliczeń procentowych, * obliczania pól i obwodów figur płaskich.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
- Liczby naturalne( działania na liczbach naturalnych), - Ułamki zwykłe( porównywanie ułamków, zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie, działania na ułamkach, obliczanie ułamka danej liczby), - Figury na płaszczyźnie( rodzaje kątów, rodzaje i własności trójkątów i czworokątów), - Ułamki dziesiętne( zapisywanie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych, działania na ułamkach dziesiętnych), - Procenty( obliczanie procentu danej liczby, obliczanie liczby , gdy dany jest jej procent, obliczanie podwyżek i obniżek, obliczanie odsetek bankowych), - Pola figur płaskich( obliczanie pól trójkątów i czworokątów), - Liczby całkowite( działania na liczbach całkowitych), - Graniastosłupy( rodzaje graniastosłupów, obliczanie pól i objętości graniastosłupów prostych).
PLAN DZIAŁANIA: - spotkanie organizacyjne, - ustalenie tematyki i form pracy na zajęciach, - zajęcia poświęcone wytłumaczeniu form pracy, - spotkania robocze: tematyka projektów, przygotowanie, analiza i ocena projektu, - zoorganizowanie lekcji pokazowych, - nagradzanie uczniów poprzez pochwałę i ocenę za aktywność z matematyki.
METODY I FORMY PRACY:
- metoda projektu: * wystawa prac wykonanych przez uczniów z ich komentarzem, * miniwykład, * prezentacja nagrań z taśmy video lub magnetronowej, * prezentacja modelu, makiety, planu, * różnego rodzaju gry planszowe, * zabawy angażujące wszystkich uczniów, * książeczki, broszury itp. - praca grupowa i indywidualna, - zajęcia „ terenowe”- spotkania w bankach i sklepach, - poszukiwanie informacji( biblioteka, broszury, internet,itp.) - praca przy komputerze.
ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
Dzięki uczestnictwu w zajęciach wyrównawczych uczeń: - będzie wykazywał aktywną postawę, - nauczy się komunikować się i słuchać innych, - będzie cechował się ciekawością i kreatywnością, - nauczy się dokonać wyboru, -będzie potrafił wziąć odpowiedzialność za swoje działanie, -5- - znajdzie i wykorzysta informacje z różnych źródeł, - zrozumie życiową użyteczność wiedzy i umiejętności matematycznych zdobytych w szkole, - przekona się o potrzebie ciągłego uczenia się.
EWALUACJA:
Zbieranie informacji zwrotnej o zaletach i wadach prowadzonych zajęć przeprowadzę w formie ankiety( po ukończeniu innowacji)oraz w formie wywiadu po ukończeniu danego projektu. Analizę i wnioski przedstawię w formie sprawozdania.
NARZĘDZIA:
*przykładowe pytania- wywiad:
Czy zajęcia spełniły Twoje oczekiwania? Co Ci się najbardziej podobało, a co najmniej? Co chciałbyś zmienić? Zaproponuj…
|
*przykładowa ankieta:
Droga uczennico, drogi Uczniu, Pragnę poznać Waszą opinię na temat naszych zajęć. Zależy mi na szczerych i poważnych odpowiedziach.
1. Oceń, wstawiając znak X swój poziom zadowolenia z zajęć.
Jestem niezadowolona(y) Jestem bardzo zadowolona(y)
|
Tak
|
Nie
|
Częściowo
|
2. Czy podobał ci się sposób prowadzenia zajęć?
|
|
|
|
3. Czy omawiane zagadnienia były zrozumiałe?
|
|
|
|
4. Czy sposób prowadzenia zajęć wspomaga Twoją aktywność?
|
|
|
|
5. Czy chcesz, by taka forma zajęć była kontynuowana ?
|
|
|
|
6.Czy dzięki zajęciom jesteś bardziej aktywny?
|
|
|
|
7.Czy umiesz znaleźć i wykorzystać informacje z różnych źródeł?
|
|
|
|
8.Czy potrafisz samodzielnie zrealizować zadane ci zadanie?
|
|
|
|
9. Czy zyskałeś umiejętności uczenia się?
|
|
|
|
10. Czy masz silną motywację do nauki?
|
|
|
|
Jeżeli chcesz coś dodać, zrób to tutaj:
|
|
|
| | |