|
Szczęście ma wiele twarzy
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3337 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Szczęście – każdy je widzi inaczej…- Plan metodyczny lekcji języka polskiego w klasie pierwszej gimnazjum.
mgr Anna Szweda Publiczne Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich Janowiec Wlkp. PLAN METODYCZNY LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ GIMNAZJUM TEMAT: Szczęście ma różne twarze. CELE OPERACYJNE: Uczeń:
- czyta tekst poetycki ze zrozumieniem,
- wskazuje podmiot liryczny, określa stan jego uczuć,
- odczytuje sens utworu,
- konfrontuje własne rozumienie szczęścia z poglądem wyrażonym w wierszu,
- dostrzega subiektywny charakter pojęcia "szczęście",
- wnioskuje na podstawie materiału lekcyjnego,
- wyszukuje środki stylistyczne w wierszu i określa ich funkcje,
- wykonuje ćwiczenia słownikowe,
- ocenia lekcję i swoje zaangażowanie.
METODY : burza mózgów, praca z tekstem, " zabawa w poetę ",ćwiczenia słownikowe(karta pracy) FORMY : indywidualna, zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst wiersza Władysława Broniewskiego "Szczęście"( podręcznik do j. polskiego"Czytam świat" ) , kartki z wierszem"Szczęście" z lukami, indywidualna karta pracy,arkusz ewaluacyjny. PRZEBIEG LEKCJI:
- Wprowadzenie:
- Burza mózgów: zapis na tablicy wszystkich skojarzeń związanych z pojęciem "szczęście". Podanie celu lekcji.
- Część zasadnicza
- Uczniowie otrzymują kartki z niepełnym tekstem wiersza" Szczęście" (tekst z lukami ).Uzupełniają go indywidualnie, tworząc w ten sposób własne wersje tego wiersza.
Władysław Broniewski
Szczęście
Rozmyślam..........
od ...............
że chyba moje szczęście
jest...... koloru.
Więc niech ..........
i niech mnie............
........., miłośnie-
......- jak twoje oczy.
Niechaj mi będzie życie
................
gdzie.............
o włosach z .........
- .........niesamowicie!
i gdzie wszystko jest .......
Przeczytaj tę bajkę, nim uśniesz,
Jeśli chcesz.
Szczęście to .......
............
- Uczniowie odczytują uzupełnione teksty.
Nauczyciel głośno czyta cały wiersz Broniewskiego. Uczniowie dopiero w tym momencie otwierają podręczniki i porównują "swoje" wiersze z całym wierszem poety.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiersza poety i własnych, uzupełnionych tekstów.
- Analiza wiersza:
- jaki jest nastrój wiersza ?
- w których wersach ujawnia się podmiot liryczny ?
- jaki jest stan jego uczuć, czego pragnie ?
- jak można rozumieć słowa " moje szczęście jest koloru zielonego"?
- czym jest szczęście dla podmiotu lirycznego ?
- wyszukanie w wierszu epitetów, metafor i określenie ich funkcji.
- Wysunięcie wniosków na temat szczęścia:
- co to znaczy być szczęśliwym człowiekiem?
- czy każdy ( dziecko, dorosły, starzec ) może być szczęśliwy ?
- co może zburzyć szczęście człowieka ?
- Podanie tematu i notatki:
- próba samodzielnego sformułowania tematu przez uczniów,
- zapis w zeszycie najważniejszych wniosków.
- Zakończenie
- Wypełnienie indywidualnej karty pracy.
INDYWIDUALNA KARTA PRACY
- Dopisz po 2 synonimy do wyrazów:
szczęście-...................... uszczęśliwiać-................... szczęśliwy-.....................
- Dopisz po 3 antonimy do wyrazów:
szczęście-...................... szczęśliwy-....................
- Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych:
urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą-........... mieć szczęście w nieszczęściu-............. pieskie szczęście-................... dziecko szczęścia...................
- Zadanie domowe
Jeden dzień na wyspie szczęścia- kartka z pamiętnika.
- Wypełnienie arkusza samooceny.
ARKUSZ SAMOOCENY
- Oceń lekcję pod względem atrakcyjności
bardzo ciekawa, ciekawa, przeciętna, nudna.
- Napisz co najbardziej cię zaciekawiło?
............................................................................
- Napisz, która część lekcji była najmniej atrakcyjna ?
............................................................
- Jak oceniasz swoje zaangażowanie na lekcji ?
bardzo duże , duże , średnie , niewielkie |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|