Przedstawiamy zrealizowany w naszej szkole projekt cyklu zajęć pozalekcyjnych z edukacji ekologicznej.
Projekt edukacji ekologicznej
" Najbliższe środowisko w oczach uczniów gimnazjum"
" Ziemio,
Ziemio wspaniała
Błękitna planeto życia.
Toniesz w szarości i rozpaczy.
Któż zgotował Ci tak straszny los ?"
CELE:
Cel główny – poznanie lokalnego środowiska przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem stanu jego czystości.
Cele szczegółowe:
- dostrzeganie walorów pracy w terenie
- kształtowanie więzi z przyrodą
- poznanie najbliższego otoczenia z punktu widzenia różnych przedmiotów
- przeprowadzania prostych obserwacji i analiza uzyskanych danych
- nawiązanie współpracy z instytucjami wspierającymi edukacje ekologiczną środowiska
- umiejętność sporządzenia raportu z propozycjami rozwiązań lokalnych problemów środowiska.
Źródła informacji
Struktury samorządowe: Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Gminy , Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna , Koła Łowieckie, dodatek ekologiczny dla szkół AURA, strony internetowe
Realizatorzy:
Nauczyciel chemii i fizyki
Praca badawcza w terenie nad stanem czystości lokalnych rzek,
- ustalenie metod tej pracy,
- przygotowanie niezbędnych pomocy,
- sporządzenie raportu charakteryzującego lokalne wody
- przygotowanie wystawki i prelekcji o zagrożeniach naszego terenu
- zorganizowanie spotkania z osobami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska
- praca badawcza w terenie nad stanem czystości powietrza metodą porostowa
- przygotowanie niezbędnych pomocy
- wykonanie raportu z prac badawczych
- przygotowanie wystawki i prelekcji o zagrożeniach naszego terenu
- zorganizowanie spotkania z osobami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska
Metody i formy pracy:
Projekt, obserwacje terenowe, praca w grupach, dyskusja nad interpretowaniem wyników pomiarów, wywiad z pracownikiem Wydziału Ochrony Środowiska.
Czas i miejsce
Projekt realizuje grupa uczniów z gimnazjum.
Projekt obejmuje teren najbliższej okolicy.
Realizacja i prezentacja projektu
- Ustalenie harmonogramu realizacji poszczególnych zadań.
- Opis i realizacja poszczególnych zadań
- Prezentacja na forum szkoły efektów pracy grupowej.
- Prelekcja ekologiczna z udziałem zaproszonych osób.( sesja ekologiczna)
- Wsparcie prelekcji zespołami klasowymi rywalizującymi w kategorii ekologicznej.
Na realizacje projektu przeznaczono 7 miesięcy, w czasie , których należy dokonać dwukrotnych pomiarów czystości powietrza i wody i przygotować ich analizę na miesiąc kwiecień. Prezentacja , prelekcja i sesja mają odbyć się w kwietniu. Osobami odpowiedzialnymi są autorki projektu.
Ewaluacja
- Prezentacja materiałów plastycznych i literackich uczniów.
- Prace autorskie uczniów.
- Ankieta ewakuacyjna dla ucznia biorącego udział w pracach badawczych i dla uczniów biorących udział w konkursie klasowym.
- Artykuł w " Gazecie Gimnazjalistów" – raport uczniów.
- Dyskusja
Opracowały: Danuta Wolan, Krystyna Maczużak