MATERIAŁ NAUCZANIA |
WYKAZ PLANOWANYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW |
- matematyczny opis ruchu (równania ruchu jednowymiarowego i dwuwymiarowego); |
- uczeń zna kinematyczne równania ruchu jedno i dwuwymiarowego i potrafi zastosować je do rozwiązywania zadań; |
- wpływ oddziaływań na zmiany stanu ruchu ciała;
- nieinercjalny układ odniesienia;
- opis ruchu ciał w nieinercjalnych układach odniesienia;
- I prędkość kosmiczna |
- uczeń potrafi napisać dynamiczne równania ruchu i zastosować je do matematycznego opisu ruchu również w nieinercjalnych układach odniesienia;
- uczeń zna pojecie i cechy sił bezwładności;
- uczeń zna pojecie I prędkości kosmicznej i potrafi wyznaczyć jej wartość; |
- ruch obrotowy bryły sztywnej; |
- uczeń zna pojęcie bryły sztywnej, przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego i potrafi stosować je do rozwiązywania zadań; |
- ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym i magnetycznym; |
- uczeń potrafi opisać (podać ich cechy oraz wyrazić wzorami) siły działające na cząstki naładowane w polu elektrycznym i magnetycznym oraz przewidzieć kształt toru lotu cząstki; |
- wektor położenia środka masy |
- uczeń potrafi wyznaczyć wektor położenia środka masy w ustalonym układzie współrzędnych; |
- moment bezwładności, twierdzenie Steinera;
- moment pędu względem ustalonej osi obrotu;
- energia kinetyczna w ruchu obrotowym; |
- uczeń zna pojęcia: moment bezwładności, moment pędu, energia kinetyczna ruchu obrotowego i potrafi stosować je do rozwiązywania problemów dotyczących ruchu obrotowego względem ustalonej osi obrotu; |
- II zasada dynamiki dla ruchu obrotowego;
- zasada zachowania momentu pędu;
- zasada zachowania energii;
- II prędkość kosmiczna; |
- uczeń zna zasadę zachowania momentu pędu, zasadę zachowania energii i II zasadę dynamiki ruchu obrotowego i stosuje je w zadaniach;
- uczeń zna pojęcie II prędkości kosmicznej i potrafi wyznaczyć jej wartość; |
- pasmowy model przewodnictwa;
- dioda tranzystor, laser |
- uczeń potrafi stosować pasmową teorię przewodnictwa przewodników, dielektryków, półprzewodników samoistnych i domieszkowanych, opisywać właściwości złącza p-n, działanie diody, tranzystora, lasera oraz ich zastosowania; |
- analogowy i cyfrowy zapis sygnałów; |
- uczeń wyjaśnia różnice między cyfrowym a analogowym zapisem sygnałów; |
- wektor natężenia pola magnetycznego;
- magnetyczny moment dipolowy;
- właściwości magnetyczne materiałów; |
- uczeń zna definicję wektora natężenia pola magnetycznego i jego związek z wektorem indukcji pola magnetycznego;
- uczeń potrafi zastosować pojęcie magnetycznego momentu dipolowego do wyjaśnienia właściwości magnetycznych różnych materiałów; |
- prąd przemienny, natężenie i napięcie skuteczne;
- samoindukcja, indukcyjność cewki;
elektryczny obwód drgający LC, wzór Thomsona; |
- uczeń zna i rozumie zjawisko samoindukcji i pojęcie indukcyjności oraz potrafi stosować je w opisie problemów fizycznych;
- uczeń potrafi obliczać wartości skuteczne natężenia i napięcia oraz uwzględniać zależność natężenia prądu od częstotliwości w obwodach zawierających indukcyjność i pojemność, analizować procesy zachodzące w obwodach LC; |
- prawa Maxwella; |
- uczeń zna prawa Maxwella (jakościowo);
- uczeń potrafi obliczyć długość fali elektromagnetycznej w zależności od parametrów obwodu LC na podstawie wzoru Thomsona; |
- energia wewnętrzna gazu, cieczy i ciał stałych; |
- uczeń wie, od czego zależy energia wewnętrzna gazu, cieczy i ciała stałego i jak można ją zmieniać; |
- przemiana adiabatyczna; |
- uczeń potrafi interpretować przemianę adiabatyczną; |
- elektryczny moment dipolowy;
- polaryzacja dielektryka; |
- uczeń wie co to jest elektryczny moment dipolowy i na czym polega polaryzacja dielektryka; |
- potencjał pola grawitacyjnego;
- energia pola elektrycznego;
-energia pola magnetycznego; |
- uczeń zna pojęcie potencjału pola elektrycznego i grawitacyjnego oraz potrafi zastosować je do opisu problemów związanych z odpowiednimi polami oraz wyznaczyć potencjał od układu mas lub ładunków;
uczeń, wie od czego zależy energia pola elektrycznego i magnetycznego; |
- nadprzewodnictwo; |
- uczeń wie, na czym polega nadprzewodnictwo; |
- moment siły działający na ramkę z prądem w polu magnetycznym; |
- uczeń potrafi określić moment siły działający na ramkę z prądem w polu magnetycznym; |
- elektromagnesy; |
- uczeń zna budowę, działanie i zastosowanie elektromagnesów; |
- dudnienia; |
- uczeń wie, kiedy powstają dudnienia i jaka jest ich częstotliwość; |
- zjawisko Dopplera dla dźwięków i dla światła; |
- uczeń wie, na czym polega zjawisko Dopplera dla fali akustycznej i elektromagnetycznej i potrafi wyjaśnić znaczenie tego efektu przy zdobywaniu informacji o budowie wszechświata; |
- pryzmat, rozszczepienie światła;
- zwierciadła i soczewki sferyczne;
- korekcja wad wzroku; |
- uczeń potrafi narysować bieg promienia w pryzmacie oraz wyjaśnić rozszczepienie światła białego na granicy ośrodków;
- uczeń zna podstawowe pojęcia optyki geometrycznej oraz potrafi uzyskać graficznie obraz przedmiotu dawanego przez zwierciadło sferyczne i soczewkę sferyczną i podać cechy obrazu;
- uczeń wie jak korygować wady wzroku; |
- przyrządy optyczne; |
- uczeń zna budowę i działanie prostych przyrządów optycznych i wie, jakie mają powiększenie oraz jakie dają obrazy; |
- siatka dyfrakcyjna; |
- uczeń zna budowę i działanie siatki dyfrakcyjnej oraz wie, jaki obraz powstanie po przejściu światła białego i monochromatycznego przez siatkę; |
- analiza widmowa; |
- uczeń wie, na czym polega analiza widmowa i jakie ma zastosowania; |
- transport energii; |
- uczeń zna i porównuje sposoby transportu energii; |
- sprawność przetwarzania energii w obwodach prądu stałego; |
- uczeń oblicza sprawność przetwarzania energii w obwodach prądu stałego; |
- natężenie i poziom natężenia dźwięku; |
- uczeń zna pojęcie natężenie dźwięku i poziom natężenia dźwięku oraz stosuje je do porównywania dźwięków;
- uczeń zna cechy dźwięków; |
- cykle termodynamiczne; |
- uczeń potrafi analizować cykle termodynamiczne; |
- ciśnienie hydrostatyczne, parcie hydrostatyczne; |
- uczeń potrafi posługiwać się pojęciem ciśnienia i parcia hydrostatycznego; |
- prawo Pascala, prawo Archimedesa; |
- uczeń zna i rozumie prawa Pascala i Archimedesa oraz potrafi stosować je do rozwiązywania zadań i zna ich zastosowania; |
- cząstki elementarne; |
- uczeń porównuje poszczególne grupy cząstek elementarnych; |
- model standardowy; |
- uczeń przedstawia założenia Modelu Standardowego; |