Ariodante - trzyaktowa
opera seria
Georga Friedricha Händla
do anonimowego libretta stanowiącego adaptację libretta Antonia Salviego Ginevra, principessa di Scozia (Pratolino,
1708
), opartego na pieśniach 4 - 6 poematu
Orlando furioso
Ludovico Ariosto
. Händel skomponował operę w okresie od sierpnia do października
1734
roku, a jej premiera miała miejsce 8 stycznia
1735
roku na scenie
Covent Garden
w Londynie.
Tło
Opera powstała w bardzo trudnym dla Händla okresie. W
1733
roku jego zespół opuściły największe gwiazdy jak sławny
kastrat
Senesino
i uwielbiana Francesca Cuzzoni Cuzzona, którzy przeszli do zespołu konkurencyjnej Opery Arystokratycznej (The Opera of the Nobility), zaś w
1734
utracił scenę operową King's Theatre, Haymarket, również przejętą przez Operę Arystokratyczną. Opera Ariodante została wystawiona na deskach
Covent Garden
z zupełnie nową trupą śpiewaków.
Wykonawcy
W tytułowej partii Ariodanta wystąpił dysponujący dwuoktawowym mezzo-sopranem
kastrat
Giovanni Carestini. W roli Ginevry towarzyszyła mu Anna Maria Strada del Pó La Stradina, jedyna gwiazda dotychczasowego zespołu, która nie opuściła Haendla. Partię Lurcania wykonywał angielski
tenor
John Beard, partię Dalindy
sopran
Cecilia Young, partię Polinessa - kontralt Maria Caterina Negri, zaś partię Króla - bas
Gustavus Waltz
.
Balet
O wyjątkowości Ariodante w operowym dorobku kompozytora świadczy obecność baletu.
Haendel
miał do dyspozycji trupę francuskich tancerzy, na czele której stała Marie Sallé. Wykorzystując to Haendel wprowadził do opery elementy baletowe, nawiązując w ten sposób do tradycji francuskiej. I tak akt I kończy balet pasterzy i nimf świętujących zaręczyny i przyszły ślub Ginevry i Ariodante, akt II - pochód i walka mar sennych i widziadeł dręczących Ginevrę, akt III - balet z okazji zaślubin Ariodante i Ginevry oraz Lurcania i Dalindy.
Libretto