Kitakyūshū (
jap.
北九州市, Kitakyūshū-shi) – miasto leżące na północy
japońskiej
wyspy
Kiusiu
, w
prefekturze
Fukuoka
. Razem z
Shimonoseki
(na
Honsiu
) jest ważną częścią regionu
cieśniny Kammon
, którego populacja liczy ok. 1,5 mln ludzi. Obszar ten obejmuje północną część Kiusiu i południową część prefektury
Yamaguchi
na Honsiu. Dwa główne miasta Kiusiu: Kitakyūshū i
Fukuokę
łączy lokalna część ogólnojapońskiej linii superszybkiej kolei
Shinkansen
.
W kraju i za granicą Kitakyūshū cierpiało z powodu niesłusznej opinii, że jest bardzo zanieczyszczonym i wyłącznie
przemysłowym
miastem. Taki obraz został ukształtowany w latach 60., kiedy miasto było głównym motorem napędowym japońskiej gospodarki. Rezultatem takiej opinii były zmyślone informacje w przewodnikach, określające Kitakyūshū jako "ohydne", "brzydkie" itp. Na szczęście przewodniki coraz rzadziej powtarzają te niesprawiedliwe określenia. Kitakyūshū jest obecnie japońskim miastem najbardziej zaawansowanym w kontrolowaniu zanieczyszczeń i
recyklingu
. Miasto obejmuje duży obszar i na jego terenie, szczególnie w południowej części, znajduje się wiele czystych i pięknych miejsc, które nigdy nie były wykorzystywane do celów przemysłowych.
Kitakyūshū posiada międzynarodowe centrum konferencyjne i jest bardzo aktywne w dziedzinie przyciągania i goszczenia międzynarodowych konferencji różnego rodzaju, szczególnie dotyczących środowiska i edukacji. W okręgu Yahata Higashi znajduje się także park tematyczny Space World.
Historia
Kitakyūshū powstało
10 lutego
1963
roku z połączenia 5 miast: Wakamatsu, Yahaty, Tobaty,
Kokury
i Moji, skoncentrowanych wokół starej, feudalnej Kokury.
1 kwietnia
1963 roku uzyskało status
miasta oznaczonego rządowym rozporządzeniem
.
Okręgi miasta
Kitakyūshū dzieli się na 7 okręgów (区 – ku):
←zachód | Wzajemne relacje okręgów | wschód→ | Wakamatsu | Tobata | Kokura Kita | Moji | Yahata Nishi | Yahata Higashi | Kokura Minami |
|
Nakama miała stać się 8 okręgiem Kitakyūshū w
2005
roku, o tej samej nazwie. Jednak planowane połączenie zostało odrzucone
24 grudnia 2004
przez radnych Nakamy, mimo że to właśnie z niej wyszedł ten pomysł. Powodem było to, że liczba radnych Nakamy zostałaby zredukowana z 21 przed połączeniem do 3 po połączeniu.
Transport
Kitakyūshū jest ważnym ośrodkiem transportu między Honsiu i Kiusiu z powodu swojego strategicznego położenia po południowej stronie
cieśnin Kammon
. Miasto posiada duży port.
Pociągi
Kolej jednoszynowa Kitakyūshū
Stacja Kokura należąca do JR Kyūshū jest przedostatnim przystankiem na linii kolejowej ekspresu Shinkansen San'yō przed stacją końcową – stacją Hakata – w
Fukuoce
i wszystkie składy się tu zatrzymują. Stacja ta jest także obsługiwana przez pociągi lokalne i ekspresowe na magistralach Kagoshima i Nippo. Transport miejski zapewniają
autobusy
i
kolej jednoszynowa
.
Stacja Mojiko jest północną stacją końcową magistrali Kagoshima, która jest najistotniejszą magistralą w sieci JR Kyūshū.
Kolej jednoszynowa Kitakyūshū łączy stację Kokura w okręgu Kokura Kita ze stacją Kikugaoka w Kokura Minami. Jest jedną z niewielu kolei jednoszynowych w Japonii.
Statki
Kitakyūshū jest największym portem
promowym
w zachodniej Japonii. Promy kursują między Kitakyūshū a Shimonoseki,
Matsuyamą
,
Tokushimą
,
Kobe
,
Ōsaką
,
Tōkyō
,
Busanem
(
Korea Południowa
),
Ulsanem
(Korea Południowa) i odizolowanymi wyspami miasta. Największy port promowy znajduje się w Shin-Moji inne są w Mojiko i w Kokurze blisko stacji.
Na obszarze Kanmon-Kitakyūshū znajdują się 3 linie promowe: prom Trans-Dokaiwan (zwykle zwany promem Waka-To od pierwszych znaków użytych w nazwach okręgów, pomiędzy którymi kursuje: Wakamatsu i Tobata), prom cieśniny Kammon i liniowiec cieśniny Kammon.
Samoloty
Kitakyūshū ma nowe lotnisko o nazwie Nowy Port Lotniczy Kitakyūshū. Został otwarty
16 marca 2006
. Lotnisko jest zbudowane na sztucznej wyspie na
Wewnętrznym Morzu Japońskim
, na południowy wschód od miasta i ma połączenie ze stacją Kokura szybką linią kolejową. Stary port lotniczy Kitakyūshū, który był zbyt mały, obsługuje teraz ruch towarowy.
Mosty
W Kitakyūshū jest kilka mostów łączących zarówno poszczególne dzielnice miasta, jak i części regionu. Największymi są: most cieśniny Kammon pomiędzy Kitakyūshū i Shimonoseki oraz most Waka-To łączący okręgi Wakamatsu i Tobata. Istnieją także mosty nad rzeką
Onga
na zachodniej granicy miasta.