Utylitaryzm (
łacińskie
utilis - użyteczny) – postawa zwana też filozofią
zdrowego rozsądku
, kierunek etyki zapoczątkowany w
XVIII wieku
, wg którego najwyższym dobrem jest pożytek jednostki lub społeczeństwa, a celem wszelkiego działania powinno być „największe szczęście największej liczby ludzi".
Programem utylitarystów jest próba obiektywnego ustalenia zasad działań przynoszących pozytywne i negatywne efekty. Podstawowym kryterium rozróżniania działań pozytywnych i negatywnych stała się dla utylitarystów zasada użyteczności. Głosi ona, że postępowanie jest słuszne, jeśli prowadzi do uzyskania jak największej ilości szczęścia i jak najmniejszej ilości nieszczęścia, przy czym dla różnych odłamów utylitaryzmu samo pojęcie szczęścia było różnie pojmowane przez różnych przedstawicieli tego kierunku filozofii, co prowadziło często do skrajnie różnych wniosków praktycznych. Wielu utylitarystów podkreśla wagę efektów postępowania. Ich zdaniem, intencja czynu nie ma większego znaczenia etycznego - ważne jest tylko, czy daje on więcej efektów korzystnych czy szkodliwych.
W potocznym znaczeniu utylitaryzm to dążenie do osiągania celów praktycznych, materialnych.
Historia
Jednym z pierwszych wyrazicieli idei utylitaryzmu był
Francis Hutcheson
, który jako pierwszy głosił zasadę użyteczności w jawnej formie (
1725
r.), choć zalążki tych idei są już obecne w filozofii
Shaftesbury'ego
i
Hume'a
. Najbardziej wyrazistą, klasyczną postać utylitaryzmu, w której szczęście zostało utożsamione z przyjemnością, lub w późniejszej formie ze zmniejszaniem przykrości, stworzyli
Jeremy Bentham
i
James Mill
. Mill głosił, iż dokonania człowieka mają być użyteczne społecznie.Ten człowiek jest więc moralny, który postępuje z myślą o społeczeństwie i dla jego dobra. Każdy ma do spełnienia jakąś rolę, dzięki której staje się użyteczny społecznie, jednak po pewnym czasie odwrócił się od utylitaryzmu skłaniając się bardziej do koncepcji
Kanta
.
Ten prąd filozoficzny był ostro krytykowany w
XIX wieku
- głównym zarzutem było oddzielanie przez utylitarystów motywów od czynu (celu samego w sobie od środków do celu), co, zdaniem przeciwników, sprawiało że motywy stawały się nieistotne. Głównymi oponentami utylitaryzmu byli
George Edward Moore
,
William David Ross
, filozofowie chrześcijańscy i kantyści.
Utylitaryzm a uczucia
Zachowania utylitarne są blokowane przez uczucia, takie jak
współczucie
. Osoby z uszkodzeniem mózgu uniemożliwiającym powstawanie
emocji
nie wahają się nawet, odpowiadając twierdząco na pytanie:
- "Twoje dziecko zaczyna głośno płakać. Jego płacz zwróci uwagę żołnierzy, którzy zabiją ciebie, twoje dziecko i innych ukrytych w piwnicy. Aby temu zapobiec musisz je cicho udusić. Czy zrobiłbyś to?"[1].
Zobacz więcej
tutaj
Sposób rozumowania zaprezentowany powyżej jest skrajnym przypadkiem pojmowania idei utylitaryzmu. Jest to pojmowanie jej niejako na sposób wulgarny. Generalnie utylitaryści przyjmują, że działanie musi przynieść korzyść, ale nawet gdy przynosi ono korzyść, np. w postaci
finansowej
, to nie zawsze jest ono korzystne z punktu widzenia moralnego - a ta kategoria również jest rozważana w kategoriach użyteczności. Takie bowiem zasady, jak prawdomówność, dotrzymywanie przyrzeczeń, obietnic i zobowiązań są podstawą życia społecznego i wspólnotowego. Mimo że konkretny czyn respektujący te zasady nie przynosi w danym momencie maksymalnych korzyści, to jednak w dalszej perspektywie suma korzyści będzie większa.[2]
Z drugiej strony - jeżeli działanie jest naganne
moralnie
, to przynosi ono niekorzystne skutki człowiekowi w nie zaangażowanemu. To z kolei degraduje go jako osobę i rozpatrywane jest jako strata, a działanie jako niekorzystne z punktu widzenia tej postawy. W związku z tym, generalnie nieuprawnione jest oddzielanie tych dwóch dziedzin - tj. moralności i
użyteczności
przy rozważaniach nt. nurtu utylitarnego, zwłaszcza z powodu jego źródeł i poglądów pierwszych jego przedstawicieli.
Pomimo tego istnieją nurty utylitaryzmu pomijające kwestie etyczne -
aborcja
,
eutanazja
czy zapłodnienie
in vitro
są wg nich pożądane, jako poprawiające ogólną "jakość życia". Wywodzą się one z koncepcji
naturalistycznych
oraz
darwinistycznych
(zob.
eugenika
). Choć z darwinistycznego punktu widzenia ludzkie odczucia etyczne, jako powstałe w drodze doboru naturalnego, muszą nieść za sobą utylitarne korzyści, a więc na ogólną korzyść czynu składa się nie tylko doraźne szczęście jednostki ale też bardziej ulotne efekty intencji czynu itp.
Bibliografia
-
Jeremy Bentham
: Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958.
- Ewa Klimowicz: Utylitaryzm w etyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974.
-
John Stuart Mill
: Utylitaryzm. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979.
Przypisy
- ↑ Michael Koenigs, Liane Young, Ralph Adolphs, Daniel Tranel, Fiery Cushman, Marc Hauser and Antonio Damasio - Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgements, Nature,
wcześniejsza publikacja streszczenia on-line 21 marca 2007
.
Popularnonaukowe streszczenie.
- ↑
ks. prof. PAT dr hab. Tadeusz Biesaga SDB, "Uzasadnienia norm moralnych w bioetyce", Medycyna Praktyczna - portal dla lekarzy, 27-05-2004
Linki zewnętrzne
Zobacz też