Императорскiй военно-воздушный флотъ Carskie Siły Powietrzne |
|
Historia |
Sformowanie | 1910 |
Rozformowanie | 1917 |
Działania zbrojne |
I wojna światowa
|
Organizacja |
Podporządkowanie | Korpus inżynieryjny (do 1915)
Stawka Naczelnego Dowódcy
|
Rodzaj sił zbrojnych | lotnictwo |
Skład | 30 jednostek liniowych 8 jednostek fortecznych |
Bombowiec Carskich Sił Powietrznych - Russkij Vitiaz
Carskie Siły Powietrzne (Императорскiй военно-воздушный флотъ) - część armii carskiej
Imperium Rosyjskiego
istniejące pomiędzy
1910
a
1917
rokiem.
W
1910
Armia Imperium Rosyjskiego
zakupiła kilkanaście francuskich samolotów i rozpoczęła trenowanie pierwszych pilotów wojskowych przez instruktorów francuskich.
W
1913
Igor Sikorski
zbudował pierwszy czterosilnikowy dwupłat Russky Vityaz, a zaraz potem pierwszy czterosilnikowy samolot bombowy
Ilja Muromiec
. W tym samym roku Dmitry Pavlovich Grigorovich zbudował kilka pierwszych
wodnosamolotów
dla
Marynarki Carskiej
.
I wojna światowa
W momencie wybuchu wojny Carskie Siły Powietrzne były zaraz po francuskich najlepiej wyposażone i zorganizowane. W pierwszych miesiącach wojny samoloty rosyjskie były poprzedzielane, podobnie jak w innych armiach, do jednostek liniowych. Prowadziły działania rozpoznawcze i naprowadzające ogień własnej artylerii na stanowiska nieprzyjaciela.
W sierpniu 1914 roku flota powietrzna Rosji składała się z około 244 samolotów pogrupowanych w 30 jednostkach liniowych (авиаотряды(AO)) oraz ośmiu jednostek fortecznych. Armia posiadała także 14 statków powietrznych.
Sytuacja zmieniła się w grudniu
1914
roku. Wtedy to została utworzona pierwsza specjalistyczna jednostka bojowa utworzona z samolotów
Ilja Muromiec
i użyta z powodzeniem na froncie wschodnim w walkach przeciwko Niemcom i Austro-Węgrom.
W
1915
roku Carskie Siły Powietrzne będące dotychczas częścią wojsk inżynieryjnych, zostały wyodrębnione i podporządkowane
Stawka
kwaterze głównej Naczelnego Dowódcy Armii.
W miarę upływu czasu i załamywaniu się potęgi Imperium nastąpiło zahamowanie rozwoju sił powietrznych. Warto przytoczyć przykład w okresie od początku wojny do
1917
roku w Rosji wyprodukowano około 5000 samolotów, gdy w tym samym czasie w Cesarstwie Niemieckim około 45000.
Wybuch
Rewolucji październikowej
doprowadził do załamania lotnictwa rosyjskiego. Część samolotów i struktury została przejęta przez
Armię Czerwoną
, a część walczyła po stronie
białych
.
Zabudowania Cesarskich Sił Powietrznych w
Talinie
Linki zewnętrzne
Patrz też