Amway -
amerykańska
korporacja
założona w
1959
roku przez Jaya Van Andela i Richa DeVosa. Początkowo dystrybutor środków czystości, sprzedający je w systemie
sprzedaży bezpośredniej
korzystając z
marketingu wielopoziomowego
, następnie także producent tych środków. Od ok.
1980
roku udostępnia w swojej sieci produkty wielu innych firm i
marek
- np.
Gillette
,
Pierre Cardin
,
IBM
,
Microsoft
,
Coca-Cola
. Obecnie, obok Quixtar i Access Business Group,
spółka
-córka Alticor, Inc. z siedzibą główną w
Ada
,
Michigan
w
Stanach Zjednoczonych
.
Zasada działania
Podobnie jak inne firmy posługujące się
marketingiem wielopoziomowym
, Amway nie posiada swojej sieci sprzedaży. Jej rolę spełniają struktury ludzi związane z firmą umowami
prowizyjnymi
. Firma nie zatrudnia
przedstawicieli handlowych
. Osoby pragnące prowadzić
działalność gospodarczą
w oparciu o współpracę z Amway zawierają umowę o współpracy, która nie tworzy
stosunku pracy
pomiędzy Amway i taką osobą. Umowa nie nakłada także obowiązku osiągania konkretnych wyników sprzedaży. Przewiduje natomiast określone rabaty lub wypłaty dla osób, które osiągają konkretne wyniki.
Stronami powyższej umowy są jedynie Amway oraz podmiot współpracujący. Przy zawarciu umowy pośredniczy osoba rekomendująca daną osobę do Amway - tzw. sponsor. Osoba ta nie jest stroną umowy, ani też nie reprezentuje Amway przy jej zawarciu. Dla wprowadzonej osoby może być natomiast doradcą pomagającym w rozwoju biznesu, gdyż obrót nowej osoby doliczany jest przez Amway do obrotów "sponsora". Natomiast wynikająca z tabeli premiowej premia za osiągnięty obrót dzielona jest pomiędzy sponsora oraz osobę, o której mowa - w zależności od osiągniętych wyników w tabeli premiowej.
Powielenie procesu sponsorowania prowadzi do powstania sieci handlowej. Składa się ona z podsieci, których właścicielami są kolejne osoby wprowadzone przez tego samego sponsora. Układ taki zachęca członków sieci do jej poszerzania przez wprowadzanie nowych osób.
Dochody dystrybutora, który nie tworzy sieci, zależą w zasadzie tylko od wielkości jego osobistej sprzedaży. Zarabia on bowiem na różnicy pomiędzy ceną zaopatrzenia a ceną dla klienta. Dystrybutor organizujący, budujący sieć ma - po zbudowaniu sieci - dochody w zasadzie niezależne od wielkości osobistej sprzedaży Amway, gdyż stworzył grupę, która generuje obrót. Działa to tu tak samo, jak zwykła firma handlowa, z tym że członkowie sieci potomnych takiego dystrybutora nie są jego pracownikami, a partnerami.
W Polsce występują dwa rodzaje członkostwa w sieci Amway. Pierwszy to tzw. Niezależny Przedsiębiorca (NP). Ma on prawo sprzedawania produktów klientom - prowadzi biznes oraz ma prawo sponsorowania innych osób (czyli rekomendowania). Drugi rodzaj współpracy to tzw. Stały Klient Plus (SKP). Jest to osoba mająca prawo zakupów produktów od Amway po cenie takiej samej, jak dystrybutorzy (czyli Niezależni Przedsiębiorcy) oraz prawo do sponsorowania innych osób. Różnica polega na zakazie odsprzedawania innym osobom (SKP kupuje na własny użytek) oraz na tym, że ewentualne premie wynikające z obrotów nie są wypłacane w gotówce. W praktyce jest to rozwiązanie dla osób "testujących" biznes oraz tych, które chciałyby się zaopatrywać w tej sieci w towary po bardziej atrakcyjnych cenach niż detaliczne i korzystać z dostaw do domu przez kuriera.
Sprzedaż internetowa
Amway jest inicjatorem i organizatorem kilku systemów sprzedaży internetowej. Od 1999 r. w USA działa serwis QUIXTAR, w ramach którego oferowane są zarówno produkty firmy AMWAY, jak i licznych firm partnerskich. Rok później później uruchomiony został serwis AMIVO, obejmujący Europę Zachodnią, zaś w następnym roku serwis VEBSO, obejmujący Europe Środkową i Wschodnią. Po 3 latach działalności serwis VEBSO zakończył działalność, obecnie funkcjonuje on w nieco zmienionej formie pod nazwą firmy AMWAY. Aktualnie w internetowym serwisie handlowym AMWAY można znaleźć poza produktami tej firmy także ofertę firm takich jak eDelikatesy, ERA GSM, NetKelner, a także internetowy serwis handlowy Zadowolenie.pl, oferujący szeroką gamę artykułów gospodarstwa domowego.
Systemy wzorujące się na Amway
System został wielokrotnie skopiowany i zmodyfikowany przez wiele innych firm. Stosują go znane firmy MLM jak
Oriflame
,
Avon
, Rainbow, Dar Natury i inne firmy dystrybucyjne.
Krytyka
Przeciwnicy firmy z organizacji tropiących
sekty
[1][2][3] uważają, że współpraca z firmą Amway wymaga dużego zaangażowania emocjonalnego, jednocześnie oskarżając ją o
psychomanipulacje
i stosowanie metod podobnych do sposobu działania destruktywnych sekt[4].
Pomimo że
Sąd Najwyższy USA
w
1975
r. uznał, iż Amway nie kwalifikuje się pod definicję nielegalnej piramidy (sprawa FTC vs. Amway 93FTC618), krytycy firmy zarzucają piramidkową formę organizacyjną przedsiębiorstwa.
W
1997
powstał w
Polsce
film pt.
Witajcie w życiu
(reż.
Henryk Dederko
) przedstawiający w bardzo krytyczny sposób działalność koncernu. Jego rozpowszechnianie zostało uniemożliwione w związku z wyrokami sądowymi wydanymi w procesach w których Amway oskarżyło twórców filmu o jednostronne i negatywne przedstawianie korporacji[5].
Linki zewnętrzne
Przypisy