Cnota (
łac.
virtus,
gr.
ἀρετή – arete ) –
pozytywna
cecha
moralna
, trwała możliwość przestrzegania zasad moralnych.
Cnota uważana jest przez różne koncepcje etyczne za najwyższe dobro. Składające się na nią cechy charakterologiczne budują ideał moralny człowieka, są kryterium idealnego życia.
Niemal każdy system etyczny zajmował się badaniem natury cech, które uznawał za cnoty.
W starożytności
W etyce starożytnej Grecji i Rzymu cnota (Areté) stanowiła ideał tężyzny fizycznej i duchowej. Przyrównywana była do męstwa bohaterów, szybkości galopującego konia i bystrości wzroku orła.
Platon o cnotach
Platon
, kontynuując myśl
Sokratesa
podnosił znaczenie cnoty (arete) jako dzielności, szlachetności duszy. Platon wyodrębnił trzy części
duszy
i każdej przypisał określony rodzaj cnoty: cnotą duszy rozumnej jest
mądrość
i jej osiąganie oraz podporządkowanie się niższych części rozumowi; duszy popędliwej –
męstwo
, a duszy pożądliwej – panowanie nad sobą, czyli wstrzemięźliwość. Te trzy cnoty podporządkowane były czwartej –
sprawiedliwości
, która pojawia się wtedy, gdy każda z części duszy we właściwy sposób kieruje się przynależną jej cnotą. Jest to teoria czterech cnót, zwanych niekiedy
cnotami kardynalnymi
.
Dla
Platona
cnota była harmonią, zdrowiem,
pięknem
, siłą
duszy
, zaprzeczeniem i przeciwieństwem
wady
. Była wewnętrznym stanem, który znajduje wyraz w słusznych czynach i czyni je chwalebnymi lub dobrymi. Czyn słuszny zaś – działaniem, które podtrzymuje lub rozwija ten stan.
Arystoteles o cnotach
Do nauki
Platona
o cnotach nawiązywał
Arystoteles
. Nazywał on cnotami zalety etyczne, a osobą cnotliwą (dzielną etycznie) człowieka, który bez trudu rozpoznaje wymagania moralne, jakie stawia przed nim dana sytuacja i postępuje według nich nieprzymuszony.
Arystoteles dzielił cnoty na moralne (etyczne), czyli cechy charakteru oraz intelektualne (dianoetyczne) będące cechami umysłu.
W chrześcijaństwie
W etyce chrześcijańskiej natomiast cnotą nazywana jest zdolność do czynienia dobra i duchowego samodoskonalenia się człowieka, w etyce zaś współczesnej – gotowość do realizowania wartości duchowych w myśleniu i działaniu osoby ludzkiej.
Cnoty ludzkie to trwałe dyspozycje umysłu i woli:
- regulują nasze czyny;
- porządkują nasze uczucia;
- kierują naszym postępowaniem zgodnie z rozumem i wiarą.
Lista cnót
Lista oraz liczba najważniejszych cnót zmieniała się w różnych epokach i u różnych filozofów oraz etyków.
Cnoty teologalne
W chrześcijaństwie wyróżnia się trzy cnoty teologalne (teologiczne), ze względu na ich nadprzyrodzone pochodzenie[1]. Są nimi:
Cnoty kardynalne
Do najistotniejszych cnót zaliczane są cztery antyczne, wymieniane przez
Platona
, które zostały przyjęte przez teologię chrześcijańską i nazywane są kardynalnymi, naturalnymi lub też przyrodzonymi.
Cnoty konfucjańskie
Cnoty w filozofii chińskiej, zwłaszcza w
konfucjanizmie
:
Cnota w taoizmie
Cnoty obywatelskie
Cnoty heroiczne
- obecność Boga w życiu człowieka, charakteryzująca się dokonaniem czynów, które były działalnością Boga, a nie bezpośrednio tego człowieka. Oznacza poddanie się pod kierownictwo Boga i współdziałanie z Jego łaską. Każda osoba, która została kanonizowana, za życia odznaczała się cnotami kardynalnymi.
Linki zewnętrzne
Przypisy