EP09 |
EP09-032 |
Producent |
Pafawag
|
Lata budowy | 1986-1997 |
Układ osi
| Bo'Bo' |
Masa służbowa
| 83,5 tony |
Długość ze zderzakami | 16740 mm |
Szerokość | 2974 mm |
Wysokość | 4300 mm |
Średnica kół | 1250 mm |
Liczba silników | 4 |
Typ silników trakcyjnych | LKa740 |
Moc ciągła
| 2940 kW |
Moc godzinna
| 3180 kW |
Napięcie zasilania | 3 kV DC |
Maksymalna siła pociągowa | 21 T |
Stosunek przekładni | 73:38 |
Prędkość konstrukcyjna
| 160 km/h |
Nacisk osi na szyny | 20 T |
System hamulca | Oerlikon + ED |
nie posiada sterowania wielokrotnego |
Galeria zdjęć w |
EP09 (typ 104E, 104Ea i 104Eb) -
normalnotorowa
elektryczna lokomotywa
pasażerska produkcji polskiej. EP09 jest nazywana dziewiątką (od cyfry) i EPoką (od liter). Skrót EP na PKP oznacza Elektryczna Pasażerska, czyli lokomotywa przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich z wysoką prędkością.
Lokomotywy EP09 powstawały w
Pafawagu
we
Wrocławiu
. Pierwsza lokomotywa tego typu została zbudowana w
1986
roku i otrzymała oznaczenie fabryczne 104E. Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia
pociągów
pasażerskich o masie brutto do 500 ton z
prędkością
do 160
km
/
h
szczególnie po
Centralnej Magistrali Kolejowej
(z
Warszawy
do
Katowic
i
Krakowa
), gdzie są dominującym typem taboru trakcyjnego do dziś. Po podniesieniu
prędkości drogowej
do 160 km/h na fragmentach linii kolejowej z Warszawy do
Poznania
EP09 znalazły zastosowanie także przy prowadzeniu pociągów ekspresowych na tej trasie. Lokomotywy serii EP09 można spotkać podczas służby na pociągach spółki PKP InterCity w rejonie Warszawy, Trójmiasta, Górnego Śląska, Krakowa, Szczecina, Poznania, Wrocławia i Bielska-Białej oraz miast położonych poza granicami Polski.
Seria EP09 miała mieć rozruch elektroniczny oparty na
tyrystorach
, ale zastosowano
rozruch oporowy
. Wśród innych polskich lokomotyw wyróżnia się
hamulcem elektrodynamicznym
. Niektóre EP09 mają
klimatyzację
. Podczas produkcji kolejnych lokomotyw tej serii wprowadzano różne zmiany konstrukcyjne, co powoduje, że praktycznie każda EP09 różni się czymś od pozostałych.
Zbudowano w sumie 47 sztuk tych lokomotyw (pierwotnie planowano produkcję 200 szt.). Pierwsza miała oznaczenie fabryczne 104E, druga 104Ea, a pozostałe 104Eb. Ostatnie dwie lokomotywy (EP09-046 i EP09-047) weszły do służby w
1997
roku. Do dnia dzisiejszego wszystkie lokomotywy są czynne i znajdują się na stanie
lokomotywowni
Warszawa Olszynka Grochowska oraz Kraków Płaszów. Początkowo malowane były na barwy pomarańczowo-brązowe. Od grudnia
2005
do stycznia
2008
roku lokomotywy tej serii przemalowywane były w czerwono-biało-niebieskie barwy właściciela czyli
PKP Cargo
. W połowie czerwca 2007 PKP Intercity wprowadziło nowy schemat malowania lokomotyw w granatowe barwy z logo PKP Intercity na boku. Malowanie takie zostało zastosowane, aby upodobnić je do wagonów w nowym malowaniu PKP Intercity. Najnowsze malowanie to szaro-niebieskie które weszło na początku 2009 r. Planuje się, pomalowanie wszystkich jednostek. Pierwszą maszyną w tych barwach była EP09-026 z lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Lokomotywy te używane są do prowadzenia pociągów spółki PKP Intercity. W
2004
roku pojawiły się plany modernizacji tych lokomotyw. Obecnie w ZNLE Gliwice przeprowadzane są naprawy główne EP09.
Galeria
Lokomotywa EP09-009 w malowaniu PKP Cargo na stacji Zabrze | EP09 w najstarszym malowaniu | EP09-007 w malowaniu Intercity | EP09-010 w malowaniu Intercity |
EP09 w najnowszym malowaniu |
Zobacz też
Linki zewnętrzne