Rysunek autorstwa W.H. Bartletta, 1839
Kanał Erie (
ang.
Erie Canal) – otwarty w
1825
historyczny szlak wodny o długości 584 km, część śródlądowego szlaku wodnego między
Wielkimi Jeziorami
i
Atlantykiem
. Dawny system połączeń wodnych zaczyna się w
Buffalo
nad rzeką
Niagara
, a kończy w
Albany
nad rzeką
Hudson
. Kanał funkcjonował do
1918
, kiedy oficjalnie zastąpił go nowocześniejszy, równolegle biegnący New York State Barge Canal, dziś największy element systemu kanałów żeglugowych w USA. Nowszy kanał z kolei utracił znaczenie gospodarcze w drugiej połowie
XX
wieku i w latach 90. został oficjalnie zamknięty dla przewozu ładunków. W ostatnich latach jest stopniowo przystosowywany do żeglugi rekreacyjnej, a wiele jego odcinków zostało ponownie przemianowane na Erie Canal. Większe miasta leżące na trasie kanału to
Syracuse
,
Rochester
i
Buffalo
.
Zaproponowany po raz pierwszy w
1724
przez Cadwallader'a Colden'a. Kanał wybudowano jako strategiczną budowę rozwoju Stanów Zjednoczonych w kierunku zachodnim w dobie
rewolucji przemysłowej
dzięki pomocy finansów publicznych.
Po otwarciu w
1825
r. kanał przyczynił się do rozwoju gospodarczego prywatnych przedsiębiorstw na sąsiednich obszarach. Co więcej, tworząc łatwe połączenie między Wielkimi Jeziorami i Atlantykiem, otworzył wnętrze Ameryki i walnie przyczynił się do rozwoju miast takich jak
Cleveland
,
Detroit
i
Chicago
.
W następnych latach obok kanału Erie zbudowano system mniejszych kanałów łączących go między innymi z jeziorami
Ontario
i
Champlain
. W
XIX
wieku kanał poszerzono dwukrotnie. Między
1905
i
1918
przeprowadzono szeroko zakrojone unowocześnienie szlaku wodnego. W wielu miejscach drogę wodną przeprowadzono równolegle do starego kanału, często używając skanalizowane koryta rzek, które stary kanał omijał. Nowy szlak wodny przemianowano na New York State Barge Canal. Po otwarciu nowego szlaku wiele starych odcinków Kanału Erie zostało zakopanych, wiele innych popadło w ruinę. Z kolei nowy kanał odnotował drastyczny spadek ruchu wodnego w drugiej połowie
XX
wieku i utracił swoje znaczenie, głównie z powodu otwarcia dużo dogodniejszej
Drogi Wodnej Świętego Wawrzyńca
. Obecnie wiele jego odcinków jest przekształcanych w obiekty rekreacyjne.
Kanał Erie był wielkim osiągnięciem inżynieryjnym, m.in. z tego powodu, że jego duża część została wykuta w litej skale oraz iż był kopany ręcznie, a także że przebiegał przez centra miast. Tysiące robotników-imigrantów zmarłych w wycieńczenia podczas prac pochowano bezimiennie wzdłuż trasy kanału.
Zobacz też
Linki zewnętrzne