Głowica może być wykonana z
żeliwa
lub ze stopu lekkiego
aluminium
np. AK 9 lub AK 52. Rozróżniamy głowice chłodzone
cieczą
lub
powietrzem
. Większość
samochodów
jest obecnie chłodzona cieczą, natomiast powietrzem chłodzone są np.
Robur
,
Fiat 126
p,
Trabant
. Pod względem przeznaczenia głowice można podzielić na głowice stosowane do
silnikówdwusuwowych
i
czterosuwowych
, górno i dolnozaworowych, z
zapłonem
iskrowym i samoczynnym. W głowicy umieszczone są zawory dolotowe i zawory wylotowe, a ponadto wyposażone są w kanały dolotowe, którymi świeży ładunek dopływa do
cylindrów
oraz kanały wylotowe, którymi wylatują
spaliny
. W silnikach ZI umieszczona jest w głowicy
świecę zapłonową
, a w silniku z ZS umieszczone są
wtryskiwacze
. W większości silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym umieszczone są w głowicy komory spalania. Głowice przykręca się do bloku cylindra za pomocą klucza dynamometrycznego, dzięki czemu uzyskujemy równomierny docisk. Zbyt mocne lub zbyt lekkie przykręcenie śrub powoduje uszkodzenie głowicy. Pomiędzy głowicą a blokiem cylindrowym umieszczona jest
uszczelka
głowicy, która zabezpiecza przed przeciekaniem oleju. Dokręcanie głowicy rozpoczyna się od śrub środkowych, a następnie dokręca śruby na krzyż. Przy odkręcaniu kolejność odwrotna. Głowice
aluminiowe
dokręca się na zimnym silniku,
żeliwne
na zimnym a potem po nagrzaniu silnika poprawiamy dokręcanie.
Bibliografia
Jan Werner
Silniki spalinowe małej i średniej mocy. Wyd. II Wydawnictwa Naukowo - Techniczne Warszawa 1964 r.
Galeria
Przekrój poprzeczny
przez głowicę, widoczny kanał dolotowy i wydechowy oraz zawory i krzywki wałka rozrządu.