Antonio Allegri da Correggio
Antonio Allegri da Correggio Antonio Allegri da Correggio (ur. w
sierpniu
1489
w
Correggio
, zm.
5 marca
1534
) – malarz włoski tworzący w okresie
cinquecenta
.
Kształcił się w pracowni mało znanego malarza z Ferrary. Na jego twórczość wpłynęły dzieła
Andrei Mantegni
i
Leonarda da Vinci
. W
Rzymie
studiował freski sklepienia
Kaplicy Sykstyńskiej
, które zainspirowały go w pracy nad malowidłami w klasztorze San Paolo w
Parmie
. Artysta podzielił sklepienie na szesnaście sektorów, w których pomiędzy dekoracją z
girland
namalował iluzjonistyczne prześwity z postaciami
putt
. W katedrze parmeńskiej artysta ozdobił kopułę przedstawieniem Wniebowzięcia Marii (1526-30). Wnętrze kopuły nie zostało podzielone na fragmenty, ale potraktowane jako jedność. Antonio Allegri da Correggio, "Danae" 1531-1532 Jego dekoracyjne malarstwo cechuje silny światłocień, zmysłowe piękno, sławi urodne życia i piękno, śmiałe skróty, efekty iluzjonistyczne, ruch brył, świetlistymi układami brył i diagonalne kompozycje. Podobnie jak Rafaelo unaocznia w swoich pracach renesansowe piękno i idee estetyczne. Przejął on i w pewnym stopniu rozwinął sfumato od Leonarda, tworząc malarstwo, w którym do czasów
Caravaggia
nigdzie we Włoszech nie oddano tak bogato i wszechstronnie stosunków światłocieniowych. Zapowiadając barok, choć w odmienny charakterze, ujmował poruszające się ciała w bardzo śmiałej skrótach perspektywicznych tworząc z nich dynamiczne i skomplikowane układy, które uzyskują szczyt skomplikowania we freskach z kopuły katedry w Parmie z aniołkami przedstawionymi od dołu. Przy budowie form i organizowaniu przestrzeni równorzędną rolę odgrywał z walorem kolor. Połączył on toskańską problematykę układu brył w przestrzeni z weneckim koloryzmem i rzymską idealizacją. Wbrew pozorom sztuka Correggia nie jest barokowa. Różni ją od tamtej zachowanie klasycznej i harmonijnej maniery oraz brak barokowej egzaltacji i patosu. Malował obrazy o treści religijnej, których laicyzacja treści transcendentalnych jest jeszcze bardziej radykalna niż w XV wieku. Zjawiska nadprzyrodzone zyskują na zmysłowej konkretności a idealizacja pozbawiona jest neoplatońskiej „ascencio” czy antycznej antropomorfizacji bóstw. Obrazy artysty- Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny - kilka wersji, np. 1510-1514 i około 1526
- Madonna z Dzieciątkiem (Cyganeczka) -
1515
-
1516
, olej na desce 46,5 x 37,5 cm,
Museo di Capodimonte
- Diana łowczyni -
1518
-
1520
, Camera di San Paolo,
Parma
- Portret kobiety -
1518
, olej na płótnie 103 x 87,5 cm,
Ermitaż
,
Petersburg
- Ecce Homo -
1520
-
1526
- Madonna ze św. Hieronimem -
1523
- Szkoła miłości - ok.
1532
- Leda z łabędziem - po
1530
- Święta noc - ok.
1530
-
Jowisz i Io
-
1532
(lub 1531) kompozycja ujęta w bardzo wydłużony pionowy prostokąt. Taki format rzadko był spotykany w sztuce włoskiej. Obraz przedstawia pocałunek
Io
i
Jowisza
, który przedstawiony został jako chmura przybierająca ludzkie kształty.
- Portret Ganimedesa -
1531
, olej na płótnie 163,4 x 74,
Kunsthistorisches Museum Wien
- Święci Piotr, Marta, Maria Magdalena i Leonardo - ok.
1513
-
1514
olej na płótnie 221,6 x 161,9 cm
Metropolitan Museum of Art
Wykonywał freski, które szczególna role odegrały w jego twórczości jak i w oddziaływaniu na sztukę kolejnych stuleci. Są to przede wszystkim prace o pełnym iluzjonizmie trójwymiarowości brył i przestrzeni na płaszczyźnie. - Alegorie w klasztorze św. Pawła - ok.
1519
- Wniebowzięcie - katedra w
Parmie
1526
-
1530
- przedstawienie ujęte z żabiej perspektywy, stanowi udoskonalenie pokrewnych przedsięwzięć Mantegni i Melozza da Forli w XV wieku. Ten typ stanie się wzorem dla całego iluzjonizmu baroku.
Obrazy ołtarzowe: Bibliografia- Rzepińska Maria, Malarstwo cinquecenta, Wy. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976.
- Alfred Ligocki, Sztuka renesansu, Wiedza Powszechna 1973 r
Przypisy
Inne hasła zawierające informacje o "Antonio Allegri da Correggio":
1398
...
Vincenzo Bellini
...
Bernardo Bellotto
...
Canaletto
...
Pałac Ministra Skarbu w Warszawie
...
1852
...
1863
...
1848
...
1932
...
1843
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Antonio Allegri da Correggio":
109 Kultura europejskiego baroku (plansza 15)
...
056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 16)
...
005. Heraklit z Efezu i Wariabilizm (plansza 5)
...
|