Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Sergiusz Prokofiew

Sergiusz Prokofiew

Sergiusz Prokofiew

Siergiej Siergiejewicz Prokofiew ( ros. Серге́й Серге́евич Проко́фьев, urodzony 23 (11) kwietnia 1891 w Soncowce, w Rosji , zmarł 5 marca 1953 w Moskwie , ZSRR ) - rosyjski kompozytor muzyki poważnej i filmowej oraz pianista . Jeden z najwybitniejszych, najpopularniejszych i najczęściej nagrywanych kompozytorów XX w. Jako pianista, kontynuator tradycji świetnych rosyjskich kompozytorów- pianistów: Antona Rubinsteina , A. Skriabina czy S. Rachmaninowa . Jako kompozytor muzyki fortepianowej stworzył własny styl, którego cechą charakterystyczną jest szczególnie intensywne wykorzystanie dynamicznych możliwości instrumentu i związanych z nimi efektów dźwiękowych, charakteryzujący się ilustracyjnością, humorem, bogatą ekspresją, umiejętnym łączeniem dysonansu z tonalnością oraz elementów muzyki industrialnej z elementami ludowymi . Wraz z Igorem Strawińskim , Dymitrem Szostakowiczem i Paulem Hindemithem jeden z najważniejszych reprezentantów neoklasycyzmu w muzyce. Wykształcił rozpoznawalny styl, Popularność zawdzięcza przede wszystkim Symfonii Klasycznej, bajce symfonicznej Piotruś i Wilk, III Koncertowi fortepianowemu C-dur, baletowi Romeo i Julia, suicie Porucznik Kiże oraz muzyce do filmów Sergieja Eisensteina .

Spis treści

Biografia

Z muzyką Prokofiew zapoznał się w domu rodzinnym dzięki matce, która udzielała mu pierwszych lekcji gry na fortepianie gdy miał 5 lat. Pierwsze próby kompozytorskie - walce, marsze, dwie opery: Olbrzym i Na bezludnych wyspach, zwróciły uwagę Taniejewa. Za jego namową Prokofiew rozpoczął w 1902 roku naukę muzyki (harmonia i kompozycja) u Reinholda Gliere'a . Po dwóch latach wstąpił do konserwatorium petersburskiego ( harmonia i kontrapunkt - Anatol Liadow , orkiestracja - Nikołaj Rimski-Korsakow , dyrygentura - M. Czeriepin, fortepian - Anna Jesipowa). W 1908 wziął po raz pierwszy udział w „Wieczorach Muzyki Współczesnej” S. Diagilewa . W 1914 roku Prokofiew ukończył konserwatorium jako świetny pianista i kompozytor, odznaczony pierwszą nagrodą za I Koncert fortepianowy. W 1918 roku opuścił kraj, udając się najpierw do Ameryki, później do Francji. Szybko zdobył sławę znakomitego pianisty- wirtuoza i niezwykle oryginalnego kompozytora. W Paryżu nawiązał współpracę z Siergiejem Diagilewem . Pisał dla niego balety: Syn marnotrawny, Nad Dnieprem, Stalowy krok. Tutaj związany był z bardzo kosmopolityczną grupą Triton (obok Milhauda , Honegerra, Poulenca i Martinu ). W 1932 roku powrócił na stałe do Rosji, gdzie prócz pracy kompozytorskiej zajmował się pedagogiką prowadząc klasę kompozycji w Konserwatorium w Moskwie .

W całej twórczości Prokofiewa zaobserwować można charakterystyczne dla jego stylu cechy: ogólna antyromantyczność, nieustępliwość rytmiki (często ostinatowej), gwałtowna dynamiczność, liryzm, humorystyczne w intencjach cytowanie znanych zwrotów melodyczno-harmonicznych, uchwytność melodyki, pikanteria harmoniczna i kolorystyczna, ogólna przejrzystość założeń i mistrzowska precyzja ich realizacji.

On sam tak charakteryzował przemiany w swojej muzyce:

Pierwsza linia – klasyczna, raz przyjmuje postać neoklasyczną (sonaty, koncerty), to znowu naśladuje klasykę XVIII wieku (gawoty). Druga linia – nowatorska początkowo była poszukiwaniem własnego języka harmonicznego, następnie zmieniła się w poszukiwanie języka do wyrażania silnych emocji (Sarkazmy, Suita scytyjska, Gracz, Siedmiu, II Symfonia i in.). Chociaż dotyczy ona przede wszystkim języka harmonicznego, należą tu jednak także nowości w intonacji melodii, w instrumentacji i dramaturgii. Trzecia linia – linia tokkatowa albo, jeśli kto woli, motoryczny, to prawdopodobnie linia najmniej cenna. Linia czwarta – liryczna: początkowo pojawia się jako liryczno-kontemplacyjna, czasami niezupełnie związana z melodią..., czasami zaś związana z melodią dłuższą lub krótszą (m.in. początek Koncertu skrzypcowego). Linia ta pozostawała niezauważona albo zauważono ją po upływie czasu. Liryki w ciągu długiego czasu odmawiano mi w ogóle i, nie podsycana, rozwijała się powoli. Za to później zwracałem na nią coraz więcej i więcej uwagi.[1]

Śmierć

Zmarł 5 marca 1953 . Tego samego dnia zmarł również przywódca Związku Radzieckiego Józef Stalin . Zgon Stalina skupił na sobie uwagę całego narodu, w związku z czym śmierć kompozytora była nieomalże niezauważona, a państwowe uroczystości żałobne uniemożliwiały przeprowadzenie pogrzebu Prokofiewa. Zbieg tych dwóch wydarzeń stał się także tematem anegdoty, związanej z osobą dyrygenta Grzegorza Fitelberga , dyrektora Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia - dzień po śmierci Stalina i Prokofiewa Fitelberg po przyjściu na próbę orkiestry miał zwrócić się do muzyków słowami: Panowie, proszę wstać. Dziś w nocy umarł wielki radziecki kompozytor Sergiusz Prokofiew. Proszę uczcić minutą ciszy. Po minucie miał z kolei powiedzieć do koncertmistrza: Panie Wochniak, podobno Stalin też umarł[2].

Najważniejsze dzieła

Opery

Balety

Muzyka filmowa

  • Porucznik Kiże ( 1933 )
  • Aleksander Newski ( 1938 )
  • Iwan Groźny, op. 116 ( 1942 - 1945 )

Symfonie

  • I Symfonia D-dur "Klasyczna", op. 25 ( 1916 - 1917 )
  • II Symfonia d-moll, op. 40 ( 1924 )
  • III Symfonia c-moll, op. 44 ( 1928 )
  • IV Symfonia C-dur, op. 47 ( 1930 ), ponownie zredagowana w 1947 r. jako op. 112
  • V Symfonia B-dur, op. 100 ( 1944 )
  • VI Symfonia es-moll, op. 111 ( 1945 - 1947 )
  • VII Symfonia cis-moll, op. 131 ( 1951 - 1952 )

Koncerty

  • fortepianowe
    • I Koncert fortepianowy Des-dur, op. 10 ( 1911 - 1912 )witalistyczny
    • II Koncert fortepianowy g-moll, op. 16 ( 1913 ), ponownie zredagowany w 1923 r. jeden z najtrudniejszych koncertów fortepianowych
    • III Koncert fortepianowy C-dur, op. 26 ( 1917 - 1921 )najbardziej znany
    • IV Koncert fortepianowy B-dur (na lewą rękę), op. 53 ( 1931 )
    • V Koncert fortepianowy G-dur, op. 63 ( 1932 )
  • skrzypcowe
    • I Koncert skrzypcowy D-dur, op. 19 ( 1916 - 1917 )
    • II Koncert skrzypcowy g-moll, op. 63 ( 1935 )
  • wiolonczelowe
    • Symfonia-Koncert e-moll na wiolonczelę i orkiestrę, op. 125 ( 1950 - 1952 ); w pierwszej redakcji jako I Koncert wiolonczelowy e-moll op. 58
    • Concertino g-moll na wiolonczelę i orkiestrę, op. 132 ( 1952 )

Suity i inne utwory orkiestrowe

  • Jesienny szkic, op. 8 ( 1910 - 1914 - 1934 )
  • Suita scytyjska na wielką orkiestrę symfoniczną, op. 20, mniej znana jako Ała i Łołłij ( 1915 )
  • Suita symfoniczna z baletu "Błazen", op. 21bis ( 1922 )
  • Suita symfoniczna z opery "Miłość do trzech pomarańczy", op. 33bis ( 1924 )
  • Suita symfoniczna z baletu "Nad Dnieprem", op. 51bis ( 1933 )
  • Suita symfoniczna z filmu "Porucznik Kiże", op. 60 ( 1933 - 1934 )
  • I Suita symfoniczna z baletu "Romeo i Julia", op. 64bis ( 1936 )
  • II Suita symfoniczna z baletu "Romeo i Julia", op. 64ter ( 1936 )
  • Piotruś i wilk [1] , op. 57 ( 1936 ), bajka symfoniczna dla dzieci na głos recytujący i wielką orkiestrę symfoniczną
  • III Suita symfoniczna z baletu "Romeo i Julia", op. 101 ( 1946 )
  • I Suita symfoniczna z baletu "Kopciuszek", op. 107 ( 1946 )
  • II Suita symfoniczna z baletu "Kopciuszek", op. 108 ( 1946 )
  • III Suita symfoniczna z baletu "Kopciuszek", op. 109 ( 1946 )

Utwory kameralne

  • Uwertura żydowska na klarnet , fortepian i kwartet smyczkowy , op. 34 ( 1919 )
  • Kwintet g-moll na obój , klarnet, skrzypce, altówkę i kontrabas , op. 39 ( 1924 )
  • Sonata C-dur na dwoje skrzypiec, op. 56 ( 1932 )
  • I Sonata f-moll na skrzypce i fortepian, op. 80 ( 1938 - 1946 )
  • Sonata D-dur na flet i fortepian, op. 94 ( 1943 )
  • II Sonata D-dur na skrzypce i fortepian, op. 94bis ( 1944 ), transkrypcja Sonaty fletowej
  • Sonata C-dur na wiolonczelę i fortepian, op. 119 ( 1949 )

Utwory fortepianowe

  • sonaty fortepianowe
    • I Sonata f-moll, op. 1 ( 1909 )
    • II Sonata d-moll, op. 14 ( 1912 )
    • III Sonata a-moll "Ze starych zeszytów", op. 28 ( 1917 )
    • IV Sonata c-moll "Ze starych zeszytów", op. 29 ( 1917 )
    • V Sonata C-dur, op. 38 ( 1923 )
    • VI Sonata A-dur "Wojenna", op. 82 ( 1939 - 1940 )
    • VII Sonata B-dur "Wojenna", op. 83 ( 1939 - 1942 )
    • VIII Sonata B-dur "Wojenna", op. 84 ( 1939 - 1944 )
    • IX Sonata C-dur, op. 103 ( 1947 )
  • inne utwory
    • Podszepty diabelskie, op. 4/4 ( 1910 - 1912 )
    • Toccata d-moll, op. 11 ( 1912 )
    • Sarkazmy, op. 17 ( 1912 - 1914 ), 5 utworów
    • Wizje ulotne (Visions fugitives), op. 22 ( 1915 - 1917 ), 20 utworów
    • Bajki starej babuni, op. 31 ( 1918 ), 4 utwory
    • Sonatina pastoralna, op. 59/3 ( 1934 )
    • liczne transkrypcje fragmentów baletów i oper, m.in.: Miłość do trzech pomarańczy, Romeo i Julia, Kopciuszek, Wojna i pokój

Dzieła wokalne

  • Ich siedmiu, op. 30 ( 1917 ), kantata na tenor dramatyczny, chór i orkiestrę (sł. K. Balmont )
  • Kantata na XX-lecie Października, op. 74 ( 1936 - 1937 ) na 2 chóry, orkiestrę symfoniczną, orkiestrę wojskową, orkiestrę akordeonów i perkusję , do tekstów K. Marksa , W. Lenina i J. Stalina
  • Aleksander Newski, op. 78 ( 1938 - 1939 ), kantata na mezzosopran, chór i orkiestrę, słowa W. Łukowski i S. Prokofiew
  • Zdrawica, op. 85 ( 1939 ), kantata na chór i orkiestrę

Muzyka filmowa

Muzyka teatralna

  • Noce egipskie
  • Hamlet

Przypisy

  1. S. Prokofiew Autobiografia. Tłum. J. Ilnicka, Kraków, PWM 1970, s. 185-186.
  2. O idealizacji PRL, o banalizacji zła - prof. Jerzy Eisler

Literatura

  • S.S. Prokofiew: Matieriały, dokumienty, wospominanija, Moskwa 1956,
  • I. Niestiew: S. Prokofiew, Moskwa 1957
  • O twórczości Sergiusza Prokofiewa, red. Z. Lissa, Kraków 1962
  • M.R. Hofmann: Serge Prokofiev, Paris 1963
  • M.G. Aranowski: Miełodika Sergiusza Prokofiewa, Leningrad 1969
  • S. Prokofiew: Autobiografia. Kraków, PWM 1970
  • S. Prokofiew: Merci za miły list, Kraków 1970
  • S. Prokofiew: Refleksje, notatki i wypowiedzi, Kraków 1971
  • J. Jaroszewicz: Prokofiew. Kraków, PWM 1983

Zobacz też

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Sergiusz Prokofiew":

Tygodnik Powszechny ...

1000 ...

Imieniny ...

Neoklasycyzm (styl muzyczny) (1951).Do przedstawicieli nurtu należeli: Igor Strawiński , Bela Bartok , Paul Hindemith , Dymitr Szostakowicz , Sergiusz Prokofiew . W Polsce: Grażyna Bacewicz , Michał Spisak , Witold Lutosławski .W literaturze anglosaskiej ...

Literatura – przegląd chronologiczny ...

Siergiej Muchanow ...

Żytomierz ...

Karty i to nie tylko kompozytorów rosyjskiej opery jak Piotr Czajkowski ( Dama Pikowa ), Sergiusz Prokofiew ( Miłość do trzech pomarańczy ) czy Dymitr Szostakowicz (Gracze). Ważną rolę ...

1019 ...

IX wiek ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Sergiusz Prokofiew":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie