Szkoła realna – koncepcja systemu oświaty, której autorem był
Jan Juliusz Hecker
, zakładająca uwzględnienie w procesie kształcenia walorów
wychowawczych
, położenia nacisku na zdobywanie praktycznych umiejętności oraz głosząca potrzebę edukacji szerokiego grona ludności, także mas chłopskich. Założenia te miały być spełnione przez wprowadzenie 6-letniej szkoły. Narodziny tej idei wiązały się z reformami oświaty w Prusach za rządów
Fryderyka II Wielkiego
, gdzie też została ona po raz pierwszy wprowadzona w życie, a pierwsza berlińska szkoła została oddana do użytku w
1747
roku.
Fryderyk II
, doceniając znaczenie edukacji, był wielkim propagatorem tej koncepcji i sam wzbogacał i uzupełniał ją o własne pomysły. System ten, oparty na rozważaniach Fryderyka nad filozofią
Locke'a
, Rollina i
Basedowa
oraz koncepcjach Hecekra postulował kształcenie w dziedzinach praktycznych, mających przydać się uczniom w życiu, tak, aby byli oni jak najbardziej wartościowi dla państwa i mogli mu służyć w przyszłości jako urzędnicy, oficerowie, ludzie kultury i nauki. Jednocześnie kształcenie, przy zachowaniu surowości, miało być zajmujące i interesujące dla uczniów. Faktycznie szkoła realna wprowadzała do oświaty racjonalizm i utylitaryzm
wieku oświecenia
oraz optymistyczną (dla Fryderyka rzeczywistą) wiarę w doniosłe i podstawowe znaczenie
wychowania
na rozwój osobowości ludzkiej. Pod względem postulowania konieczności oświecania mas ludowych była zbliżona do szkoły ludowej.
Obecnie szkoła realna to rodzaj szkoły w
Niemczech
,
Austrii
,
Szwajcarii
i
Liechtensteinie
, obejmującej dzieci od 11 do 16 roku życia.
Bibliografia
- S. Salmonowicz, Fryderyk Wielki, Wrocław 2006.
Zobacz też