Konterowiec
CMA CGM Balzac w porcie w
Zeebrugge
Kontenerowiec –
statek
specjalnie wyposażony w prowadnice i przeznaczony do przewozu
kontenerów
, przy założeniu ich pionowego załadunku i wyładunku.
Pierwszym statkiem przeznaczonym do przewozu kontenerów był Ideal-X, przebudowany z
tankowca
w
1956
roku
Z powodu olbrzymiej popularności transportu
drobnicy
w kontenerach oraz stopniowemu zwiększaniu się wymiany handlowej na świecie, rośnie także popularność kontenerowców.
Stocznie
nie nadążają z budową nowych statków tego typu. Obecnie największe kontenerowce potrafią przewozić ponad 10.000
TEU
, i ledwo mieszczą się w klasie wymiarów
panamax
. Niektóre statki już tę klasę przekroczyły, w związku z tym są eksploatowane na trasach, które nie wymagają przechodzenia przez
Kanał Panamski
, np.
Chiny
– Zachodnie Wybrzeże
USA
.
Obecnie największym kontenerowcem jest
MS Emma Mærsk
, o pojemności 11 000 TEU.
Dla zapewnienia szybkiego przepływu kontenerów po całym świecie i obniżenia kosztów wielkie kontenerowce przewożą kontenery na trasach międzykontynentalnych, odwiedzając kilka portów na kontynencie tzw. hubów. Z mniejszych portów kontenery są dowożone do hubów przez mniejsze (200-500 TEU) kontenerowce dowozowe zwane
fiderami
(z ang. feeder). Część mniejszych (poniżej 3000 TEU) kontenerowców jest wyposażona urządzenia przeładunkowe (
dźwigi
lub
suwnice
), co pozwala im zawijać do portów nie wyposażonych w odpowiednie urządzenia. Większe kontenerowce są całkowicie zależne od urządzeń portowych. Ze względu na rozmiary statków i wagę kontenerów do przeładunku używa się specjalnych suwnic.
Kontenerowce były pierwszymi statkami morskimi, na których bardzo dużą część ładunku przewozi się na
pokładzie
(z reguły na pokładzie może zmieścić się więcej kontenerów niż pod pokładem, ale na pokład ładuje się lżejsze kontenery). Wymagało to rozwiązania problemów ze
statecznością
i mocowaniem kontenerów.
Stateczność kontenerowca zapewniają zbiorniki
balastowe
o dużej pojemności. Część z nich jest wykorzystywana w
systemach przeciwprzechyłowych
, zmniejszających
kołysanie
statku w morzu i ograniczających przechylanie statku w czasie przeładunku.
Do mocowania kontenerów rozwinięto cały system specjalistycznych złączy i odciągów (przekładki stożkowe, łączniki skrętne, łączniki mostkowe), które mają za zadanie połączenie kontenerów stojących obok siebie i na sobie w jeden blok oraz zamocowanie ich do statku.
Zobacz też