Spalinowóz czyli
lokomotywa
spalinowa, jest to lokomotywa napędzana
silnikiem spalinowym
, zazwyczaj
czterosuwowym
(czasem
dwusuwowym
np.
ST44
)
silnikiem Diesla
.
Ponieważ charakterystyka silnika spalinowego uniemożliwia jego bezpośrednie zastosowanie do napędu lokomotywy, stosuje się
przekładnię
:
Najbardziej rozpowszechnione są lokomotywy o przekładni elektrycznej – silnik spalinowy napędza
prądnicę
, a osie napędowe są obracane za pomocą
silników elektrycznych
. Prędkość jazdy lokomotywy spalinowej reguluje się poprzez zmiany wzbudzenia prądnicy za pomocą nastawnika elektrycznego, zmieniającego
opór elektryczny
w obwodzie wzbudzenia.
Pierwsza lokomotywa z
silnikiem Diesla
została uruchomiona we wrześniu
1912
roku w Prusko-Heskiej kolei państwowej. Lokomotywa ta miała 1000 KM. Słabym punktem tej pierwszej lokomotywy był system chłodzenia, co spowodowało, że już w 1920 roku została oddana na złom. Dopiero w 1924 w ZSRR wprowadzono dwie lokomotywy: firm MAN i Electric Brown Boveri, które sprawdziły się w codziennej pracy. Obie miały silniki o mocy 1200 KM.
Oznaczenia lokomotyw spalinowych w Polsce
PKP
– historia
- na początku Lw (w oznacza silnik wysokoprężny),
- rodzaj przekładni:
- e – elektryczna
- h – hydrokinetyczna
- m – mechaniczna
- nr serii
Przykłady: Lwe-55, Lwh-64.
PKP – współczesność
- pierwsza litera S oznacza lokomotywę spalinową
- druga litera oznacza pełnioną funkcję:
- M – do prac manewrowych
- P – do pociągów pasażerskich
- T – do pociągów towarowych
- U – uniwersalna
- 2 cyfry - nr serii:
- 01..09 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie jednokrotne
- 10..14 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie wielokrotne
- 15..24 - lokomotywa z przekładnią hydrauliczną lub hydrauliczno - mechaniczną, sterowanie jednokrotne
- 25..29 - lokomotywa z przekładnią hydrauliczną, sterowanie wielokrotne
- 30..39 - lokomotywa z przekładnią elektryczną, sterowanie jednokrotne
- 40..49 - lokomotywa z przekładnią elektryczną, sterowanie wielokrotne
- myślnik, a po nim następuje nr inwentarzowy; czasem lokomotywom o specjalnych cechach (np. po znaczącej modernizacji) nadaje się nietypowy numer odległy od serii podstawowej np.500, 2000.,ale nie stanowi to reguły.
Przykłady:
SP32
,
SM03
,
ST44
,
SU42
,
SU45
Inni przewoźnicy
Lokomotywy spalinowe innych przewoźników najczęściej oznaczane są wg oznaczeń fabrycznych lub dziedziczą po poprzednich użytkownikach, np. S200, T448p, 060Da (=ST43 PKP), TEM2 (=
SM48
PKP), CTLR4C (=
ST44
PKP), M62 (=
ST44
PKP), 401Da, Ls1200p (=
SM31
PKP).
PKP - tabor wąskotorowy
- rodzaj lokomotywy:
- L – lokomotywa spalinowa bez przedziału bagażowego
- Lf – lokomotywa spalinowa z przedziałem bagażowym
- liczba osi napędnych:
- brak – 2 osie
- y – 3 osie
- x – 4 osie
- w – 5 osi
- z – 6 osi
- liczba i położenie osi tocznych:
- a – 1 oś toczna z przodu
- b – 1 oś toczna z tyłu
- n – 1 oś toczna z przodu i 1 oś toczna z tyłu
- rodzaj silnika:
- c – niskoprężny
- d – wysokoprężny
- przekładnia:
- 1 – mechaniczna
- 2 – hydrauliczna
- 3 – hydromechaniczna
- 4 – elektryczna
Zobacz też