Obecna
bandera
Polskiej Marynarki Handlowej
Polska Marynarka Handlowa, PMH, to określenie polskiej
marynarki handlowej
(cywilnej).
Historia
Do roku 1945
W dniu
zaślubin Polski z morzem
(
10 lutego
1920
) w
Rewie
na dziesięciu
szkutach
wciągnięto polskie
bandery
, tworząc zalążek Polskiej Marynarki Handlowej.
17 czerwca
1920
roku podpisano akt utworzenia
Szkoły Morskiej
w
Tczewie
, a jej uroczyste otwarcie nastąpiło
8 grudnia
tego samego roku. Głównym organizatorem tej placówki był
Antoni Garnuszewski
, który na pierwsze 10 lat jej istnienia został jej dyrektorem. Kadra szkoły wywodziła się głównie z
marynarek
państw zachodnich i w swojej pionierskiej działalności edukacyjnej musiała przezwyciężyć szereg niedogodności, jak np. brak polskojęzycznych podręczników, czy nawet polskiej terminologii. Pierwszym polskim statkiem szkolnym był
bark
Lwów
. Jego komendantem został
kapitan
Tadeusz Ziółkowski
. Lwów w czasie rejsów szkoleniowych przewoził także ładunki i w ten sposób zasilał szkolną kasę. Ostatnim komendantem Lwowa był
Konstanty Maciejewicz
. Poważnym problemem szkoły w tamtym okresie był brak pracy dla jej absolwentów, gdyż polska flota handlowa znajdowała się wówczas na etapie tworzenia.
W czasie pierwszej dekady istnienia szkoły powstał port w
Gdyni
, jak i same miasto, dumnie nazywane "polskim oknem na świat". W
1930
roku przeniesiono tam siedzibę Szkoły Morskiej. W tym też czasie Lwów został zastąpiony
fregatą
Dar Pomorza
, a jego pierwszym komendantem został kapitan Konstanty Maciejewicz.
Przed wybuchem
wojny
w
1939
roku, polskie władze zdecydowały się zapobiegliwie większą cześć polskiej floty handlowej wyprowadzić poza Bałtyk. W czasie wojny polskie statki z Polakami na pokładach pływały w konwojach na całym świecie. Kształcenie kadry morskiej trwało także w czasie wojny, ale odbywało się poza granicami Polski, np. w
Southampton
(od 1940 roku).
Po roku 1945
Do opracowania
Bibliografia
- Jan Kazimierz Sawicki, Polska Marynarka Handlowa, 1939-1945, Gdynia 1992,
Zobacz też
Linki zewnętrzne