W działaniach związanych z rozpoczętą w listopadzie
1942
inwazją aliantów w
Afryce Północno-Zachodniej
wzięły udział liczne jednostki lotnicze, w tym także 138 Dywizjon Specjalny
RAF
. W jego składzie znajdowała się jedna polska eskadra.
17 grudnia
1942
około czwartej rano samolot
Handley Page Halifax
DT542-NF-Q 138 Dywizjonu Specjalnego RAF lecący z
Bliskiego Wschodu
przez
Maltę
i
Gibraltar
do
Wielkiej Brytanii
rozbił się tuż po starcie z maltańskiego lotniska
Luqa
w pobliżu miejscowości Żejtun. Zginęła cała załoga samolotu: por. pil. Krzysztof Dobromirski, por. pil. Stanisław Pankiewicz, por. obs. Zbigniew Idzikowski, sierż. r/op. Roman Wysocki, sierż. r/op
Alfred Kleniewski
, st. sierż. strz. Oskar Zieliński oraz 11 pasażerów. Polscy lotnicy zostali pochowani na cmentarzu oo.
kapucynów
w miejscowości
Kalkara
(na Malcie).
Pod koniec
1942
z Wielkiej Brytanii na lotnisko
Luqa
na Malcie został przerzucony 23 Dywizjon Nocnych Myśliwców RAF, który uczestniczył odtąd w działaniach lotniczych nad Afryką Północną i
Morzem Śródziemnym
. Dowódcą jednej z eskadr dywizjonu był kpt. pil. Jerzy Orzechowski. W jednostce znaleźli się ponadto por. Ignacy Szponarowicz i por. Marceli Neyder. W czasie jednego z lotów bojowych
21 lutego
1943
samolot
Mosquito
por. Neydera został prawdopodobnie zestrzelony do morza w rejonie
Marettimo
i
Pantallerii
. Polak zginął razem ze swym nawigatorem F/O Sydneyem Johnem Cornesem. Pośmiertnie został odznaczony
Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari
.
W połowie czerwca
1943
na Maltę przybyli trzej polscy piloci z rozwiązanego Polskiego Zespołu Myśliwskiego (
Cyrk Skalskiego
) walczącego wcześniej w Afryce Północnej: kpt. pil.
Stanisław Skalski
został dowódcą 601 Dywizjonu Myśliwskiego RAF, por. pil.
Eugeniusz Horbaczewski
został dowódcą eskadry a później dowódcą całego 43 Dywizjonu Myśliwskiego RAF i por. pil. Władysław Drecki został dowódcą eskadry w 152 Dywizjonie Myśliwskim RAF. W połowie lipca
1943
dywizjony te opuściły Maltę i zostały przerzucone na
Sycylię
.
Linki zewnętrzne