Terenowa Alfa Romeo Matta
Furgon osobowy Alfa Romeo Romeo 2
Trolejbusy Alfa Romeo w
Neapolu
w 1996 roku
Alfa Romeo S.p.A. -
włoska
firma i marka
samochodów
wyścigowych, sportowych, oraz luksusowych osobowych klasy średniej oraz wyższej. Produkowała również pojazdy użytkowe, w tym do
lat 80.
małe liczby samochodów dostawczych. Od
1986
roku jest własnością koncernu
Fiat
.
Historia firmy
W
1906
r. pionier motoryzacji Alexandre Darracq założył w miejscowości Portello, w pobliżu
Mediolanu
firmę sprzedającą samochody, która w
1909
roku w własnej fabryce rozpoczęła montaż samochodów marki Darracq. Jednak popadł w kłopoty finansowe i okoliczni przedsiębiorcy z
Lombardii
wykupili zakład, po czym nazwali go Alfa, która to nazwa była skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (
pl.
Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). W czasie I wojny światowej władze zmusiły zakład do podjęcia produkcji wojskowej. W
1918
roku kierownictwo zakładów objął inżynier Nicola Romeo. Od jego nazwiska powstała druga część nazwy Alfa Romeo.
Przez kilkadziesiąt lat firma "Alfa Romeo" wyróżniała się stosując w produkowanych przez siebie samochodach silniki w układzie boxer. Po jej przejęciu przez koncern
Fiat
ze względów oszczędnościowych zaniechano produkcji silników tego typu.
Wśród pojazdów użytkowych marki Alfa Romeo były ciężarówki, trolejbusy i samochody dostawcze. W latach 40. i 50. produkowano m.in.
trolejbusy
Alfa Romeo 110 AF
oraz
Alfa Romeo 140 AF
. Firma produkowała również samochody terenowe
Alfa Romeo Matta
.
Samochody "Alfa Romeo" są najczęściej stylizowane przez firmę
Carrozzeria Pininfarina
.
Logo marki przedstawia herb
Mediolanu
, na którym w różnych okresach był umieszczany trochę inny napis:
-
1910
-
1919
Alfa Milano,
-
1919
-
1971
Alfa Romeo Milano,
- od
1972
tylko Alfa Romeo (zniknięcie części "Milano" było spowodowane wybudowaniem fabryki poza granicami
Mediolanu
)
Alfa Romeo była pierwszą marką, w której modelach zastosowano beszpośredni wtrysk paliwa (
diesel
) typu
common rail
.
Zakłady produkcyjne Alfa Romeo
Auta są produkowane w zakładzie macierzystym Portello koło
Mediolanu
, oraz od
1961
również w miejscowości
Arese
koło Mediolanu, a od
1972
także w
Pomigliano d'Arco
koło
Neapolu
. W
1986
roku
Fiat
przejął tę firmę od państwa, czyli ówczesnego właściciela. W ramach restrukturyzacji produkcji w koncernie
FIAT Auto
w
latach 90.
zamknięto zakłady w Portello i
Arese
, koncentrując ją w Pomigliano d'Arco. Produkcja niektórych modeli odbywała (np.
Alfa Romeo 166
) i odbywa się również w fabryce Fiata w dzielnicy
Turynu
– Mirafiori. Modele coupe i cabrio powstają w małych seriach, sięgających kilkuset lub kilka tysięcy sztuk rocznie, w zakładach firmy stylistycznej
Pininfarina
.
W latach 80. na zlecenie firmy Alfa Romeo i z wykorzystaniem jej podzespołów produkowano samochody dostawcze
Alfa Romeo AR6
(w
Val di Sangro
) oraz
Alfa Romeo AR8
(prawdopodobnie w
Suzzara
).
W
1952
roku zawarto porozumienie z
brazylijską
firmą Fábrica Nacional de Motores (FNM). W jego ramach w latach 50. produkowano tam na licencji samochody ciężarowe i autobusy Alfa Romeo pod marką FNM. Od
1960
roku produkowano tam również osobowy model FNM 2000, czyli brazylijską wersję modelu
Alfa Romeo 2000
. Powstawał on do połowy
lat 70.
. Później firma FNM została przejęta przez
Fiata
i przekształcona w jego brazylijską filię
Fiat Automoveis
. Przywrócono markę Alfa Romeo i pojazdy nią oznaczane wytwarzano w Brazylii do
1986
roku. W
1983
roku we współpracy z koncernem
Nissan
powstawał model
Alfa Romeo Arna
. Nie cieszył się jednak popularnością i w
1987
roku został wycofany z produkcji.
Modele Alfy Romeo
Lata 1910-1940
- Alfa Romeo 24HP
- Alfa Romeo 40-60HP
- Alfa Romeo 6C
- Alfa Romeo 8C
- Alfa Romeo Bimotore
- Alfa Romeo Grand Prix
- Alfa Romeo P2
- Alfa Romeo RL
- Alfa Romeo RM
- Alfa Romeo Torpedo
Lata 1940-1970
Lata 1970-2000
Lata po 2000
Pojazdy użytkowe
- Alfa Romeo 80
- Alfa Romeo 85C
- Alfa Romeo 110 A/AC
- Alfa Romeo 110 AF1/AF2
- Alfa Romeo 140
-
Alfa Romeo 140 AF
- Alfa Romeo 350
- Alfa Romeo 430
- Alfa Romeo 455
- Alfa Romeo 500RE
- Alfa Romeo 800 RE
- Alfa Romeo 900
- Alfa Romeo 900A
- Alfa Romeo 500 RE
- Alfa Romeo 800 RE
- Alfa Romeo 900
- Alfa Romeo 902A/AU
- Alfa Romeo 910
- Alfa Romeo 920 AF
- Alfa Romeo 950
- Alfa Romeo 1000 (Mille)
-
Alfa Romeo AR6
-
Alfa Romeo AR8
- Alfa Romeo Autotutto
- Alfa Romeo Bussing 50
- Alfa Romeo F12
Obecne zakłady produkcyjne i modele:
W
2006
roku powstało około 158 tys. sztuk samochodów tej marki. Celem kierownictwa koncernu
FIAT Auto
jest zwiększenie produkcji do 300 tys. sztuk rocznie. Z tego powodu planuje się m.in. powrót "Alfy Romeo" na rynek północnoamerykański. Chodzi przy tym nie tylko o sprzedaż, ale być może również produkcję we współpracy z koncernem
Chrysler
.
Udział w wyścigach
Alfa Romeo od początków działalności aż do chwili obecnej z powodzeniem bierze udział w różnych wyścigach samochodowych.
-
1913
pierwszy samochód wyścigowy Alfa - typ 40/60hp, z 4 cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 6 litrów.
-
1925
model P2 po raz pierwszy wygrywa mistrzostwa świata.
-
1950
początek czasów
Formuły 1
; model Alfetta 159 zdobywa mistrzostwo dwa lata pod rząd, a mianowicie:
1950
kierowca Nino Farina, następnie
1951
Juan Manuel Fangio. Po tym sukcesie firma wycofała się z konstrukcji wozów
Formuły 1
.
- Od
1965
pierwszeństwo w wyścigach Formuły 1 przejmuje
Ferrari
, natomiast Alfa Romeo przestawia się na wyczynowe wozy turystyczne wprowadzając legendarny model Alfa Romeo GTA, (GTA oznacza Gran Turismo Allegerita), wykonany z zastosowaniem konstrukcyjnego
stopu
aluminium
, co się odzwierciedla w nazwie, mianowicie Allegerita oznacza właśnie
konstrukcja lekka
, a dokładniej "odelżona".
-
1992
Nicola Larini na Alfa Romeo 155 GTA zdobywa tytuł mistrza Włoch w kategorii samochodów turystycznych.
- Od
1993
Alfa Romeo 155 V6 TI (TI oznacza "Turismo Internazionale", czyli międzynarodowe turismo) bierze zwycięski udział w niemieckich wyścigach wozów turystycznych
DTM
(DTM oznacza Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), a w
1994
kierowca Nicola Larini na tym wozie został mistrzem Niemiec.
- Od
2001
Alfa Romeo bierze udział w nowo ustanowionych zawodach
ETCC
które przemianowano później na
WTCC
i zdobywa pierwsze miejsce, również w roku następnym.
Charakterystyka
Od
1986
roku Alfa Romeo należy do koncernu
Fiata
. Wśród automobilistów rozpowszechniony jest pogląd, że posiadacze samochodów marki Alfa Romeo kierują się przy zakupie raczej emocjami, niż zdrowym rozsądkiem. Wierni przez wiele lat tej marce, poczuwają się (przeważnie) do pewnego rodzaju wspólnoty, określają siebie jako "Alfisti", do swych wozów mają stosunek uczuciowy, nazywając je po włosku moja bella, czyli piękna.
Sukcesy w konkursach
Program produkcji
Obecnie są produkowane:
Modele 147 i 156 były dostarczane w wersji GTA wyróżniającej się 6-cylindrowym silnikiem o mocy 250
KM
i odpowiednio "agresywnym" wyglądem.
Tradycyjnym
kolorem
samochodów Alfa Romeo jest od lat kolor czerwony, określany jako czerwień Alfa (od którego wywodzi się późniejszy, trochę jaśniejszy, "ROSSO CORSA" (kod. FER 300) - oficjalny kolor
Ferrari
).
Quadrifoglio Verde (QV) „(zielona) czterolistna koniczynka”. Symbol używany w tradycji Alfa Romeo dla oznaczania wersji samochodów najlepszych pod względem wyposażenia i osiągów. Według tradycji: po raz pierwszy namalowana na trójkątnym, białym tle z inicjatywy głównego konstruktora firmy, Giuseppe Merosiego, jako talizman szczęścia na samochodach wyścigowych Alfa Romeo RL TF po sukcesie firmy w wyścigu Targa Florio w 1923 r. (1, 2 i 4 miejsce).
Zobacz też
Bibliografia
- Podbielski Z., Pojazdy włoskie. Wyd. WKiŁ, Warszawa 1986, s. 25-44. Seria: Poznajemy Samochody Osobowe Świata,
Linki zewnętrzne