Solaris Urbino 9 – niskopodłogowy
autobus
z serii
Solaris Urbino
, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez
polską
firmę
Neoplan Polska
, a następnie
Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.
z
Bolechowa
koło
Poznania
.
Historia
Firma
Neoplan Polska
tworząc rodzinę autobusów pod nową marką "Solaris" rozpoczynała od modeli o długościach 9, 12, 15 i 18 metrów. Model "Urbino 9" był produkowany w latach
2000
–
2002
. Był ostatnim modelem pierwszej generacji
Urbino
, który zadebiutował w maju
2000
roku. Jednocześnie był pierwszym autobusem firmy, który wyposażono w multipleksowy układ elektryczny bazujący na szynie danych CAN. Początkowo zastosowano w nim silnik
MAN
D0834 LOH 02 o mocy 125 kW (170 KM), ale po pierwszych testach zmieniono go na większy i mocniejszy typ D0836 LOH 03 o mocy 162 kW (220 KM). Według innych danych był to silnik
MAN
D0826 LOH 17. Jednostka napędowa została zamontowana z tyłu z lewej strony w zabudowie wieżowej. Obie osie wykonała firma ZF, z przodu typu RL 85 A, zaś z tyłu AV 132/800. Konstrukcja autobusu oparta została na ramie szkieletowej, wykonanej ze spawanych, stalowych profili zamkniętych.
Autobus dostosowany został do przewozu 79 pasażerów, w tym od 19 do 23 na miejscach siedzących w zależności od wersji. Do wnętrza prowadzą dwie pary drzwi: jednoskrzydłowe na zwisie przednim (szerokość 810 lub 860 mm) oraz dwuskrzydłowe pomiędzy osiami.
Wraz z wprowadzeniem drugiej wersji modeli rodziny
Urbino
zrezygnowano z produkcji tego modelu na korzyść
Solaris Urbino 10
. Łącznie, wyłącznie w Polsce, sprzedano 21 sztuk tych autobusów.
Solaris Urbino 9 w Polsce
Zobacz też
Linki zewnętrzne