A cappella
A cappellaA cappella (
wł.
[1] w dosłownym tłumaczeniu: jak w kaplicy, w dalszym - w stylu kościelnym) – termin określający styl muzyczny polegający na wykonywaniu przez
chór
utworów wielogłosowych
bez towarzyszenia
instrumentów
[2]. Ów styl wykształcił się na gruncie
muzyki kościelnej
XVI wieku, a jego teoretyczne dookreślenie dokonało się na kanwie teorii muzyki w I połowie XVII wieku. Początkowo termin a cappella odnosił się do wykonawstwa muzyki sakralnej, w obecnie używanym znaczeniu jest to każdy rodzaj kompozycji (i techniki) chóralnej wykonywanej bez towarzyszenia instrumentów. Styl a cappella narodził się w czasach kompozytora
Josquin des Prés
'a w końcu
XV wieku
, a popularność osiągnął w wieku XVI [3], kiedy to kompozytor
Giovanni Pierluigi da Palestrina
pisał utwory wykonywane w watykańskiej
Kaplicy Sykstyńskiej
. W kompozycjach nie zamieszczano żadnych informacji co do akompaniamentu, który miał towarzyszyć śpiewowi, więc późniejsi uczeni założyli, że chór śpiewa bez dźwięku organów, choć istnieją dowody na to, że niektóre partie wokalne dublowane były przez organy.[] Do wieku XVII śpiew a cappella ustąpił miejsca stylowi
kantata
, który zakładał partie przeznaczone dla wokalistów, jak i dla instrumentów. Często spotykany jest błędny zapis terminu - a capella. Termin ten też jest wykorzystywany w nomenklaturze muzyki rozrywkowej. Utwory w wersji acapella (wyraz pisany bez odstępu i bez podwójnego p) są utworami nieposiadającymi
akompaniamentu
- często używane są przez
DJów
. Zobacz teżPrzypisy
Inne hasła zawierające informacje o "A cappella":
Claudio Monteverdi
...
Śpiew
instrumentów muzycznych
, pełnej
orkiestry
lub
zespołu
. Śpiewanie bez akompaniamentu muzycznego nazywamy śpiewem
A cappella
. Klasyfikacja głosówŚpiewaków klasycznych i operowych klasyfikuje się na podstawie cech ...
Muzyka w średniowieczu
w
średniowieczu
. Cechowały ją przede wszystkim:silne powiązanie z religiąprzewaga jednogłosowościsurowość i
ascetyzm
śpiew
A cappella
oparcie na
skalach modalnych
reforma notacji, stworzenie systemu solmizacji
Guido z Arezzo
Spis ...
Marcin Leopolita
jedna msza w oryginalnej postaci).Zachowana twórczość:5-głosowa (w
Agnus Dei
6-głosowa) Missa Paschalis,
A cappella
, utrzymana w stylu niderlandzkiej polifonii, oparta na czterech polskich pieśniach ...
A cappella
A cappella (
wł.
w dosłownym tłumaczeniu: jak w kaplicy, w dalszym ...
Chorał gregoriański
ściśle określonych relacji czasowych pomiędzy dźwiękamimelizmatyczność - wykonywanie kilku dźwięków na jednej sylabie
A cappella
teksty w języku łacińskimmodalność (archaiczna - Do, Re, Mi oraz ewoluowana ...
Msza (muzyka)
kościele prawosławnym i unickim zachowany został do dzisiaj pierwotny sposób wykonywania mszy A cappella.Pod względem wykorzystania materiału muzycznego msze dzielą się na:msza oparta na ...
Motet
Motet (
franc.
le mot - słowo) –
forma muzyczna
, wokalna
A cappella
lub wokalno-instrumentalna, trwale obecna w muzyce od
XIII
do
XIX
...
Giovanni Pierluigi da Palestrina
imitacyjną, fauxbourdon oraz nota contra notam. Jego dzieła, przeznaczone zazwyczaj na chór A cappella, utrzymane są w czystej diatonice skal kościelnych. Jedną z głównych ...
Orlando di Lasso
...
Inne lekcje zawierające informacje o "A cappella":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|