Port lotniczy Sde Dov (
hebr.
נמל התעופה דב הוז, Namal HaTe'ufa Dov Hoz) (
IATA
: SDV,
ICAO
: LLSD) –
lotnisko
położony w mieście
Tel Awiw
, w centralnej części
Izraela
.
Lotnisko przypomina kształtem literę "L", której pionowa długa kreska jest wykorzystywana przez lotnictwo cywilne, natomiast poziomą krótką podstawę wykorzystują
Siły Powietrzne Izraela
–
baza lotnicza Sde Dov
.
Historia
W
1937
burmistrz Tel Awiwu, Israel Rokach, zwrócił się z prośbą do
brytyjskich
władz w
Mandacie Palestyny
o wydanie zezwolenia na budowę lotniska w mieście. Jako powód podano problemy
Żydów
w bezpiecznym poruszaniu się po Palestynie podczas arabskiej rewolty
1936
-
39
. Prace budowlane rozpoczęto na terenach położonych na północ od rzeki
Jarkon
. Uroczystość otwarcia lotniska odbyła się w
1938
. Jako pierwsze uruchomiono połączenia z
Hajfą
i
Bejrutem
. W
1940
lotnisko zostało nazwane Sde Dov, na cześć
syjonistycznego
pioniera lotnictwa Dov Hoza[1].
Podczas
Wojny o Niepodległość 1948
było to podstawowe lotnisko izraelskich sił powietrznych, które dysponowały wówczas zaledwie 21 samolotami. W
grudniu
1947
utworzono pierwszą eskadrę, w skład której wchodziły samoloty
RWD-13
. Po wojnie lotnisko stopniowo odzyskiwało swoje znaczenie cywilne. Początkowo używano je dla pojedynczych klientów, którzy korzystali z samolotów
Piper Cub
na trasach krajowych. Z czasem utworzono stałe krajowe połączenia pasażerskie.
W
1960
władze miejskie rozrastającego się Tel Awiwu, zażądały przeniesienia lotniska na północ, aby w tym miejscu utworzyć nowe tereny pod budownictwo mieszkaniowe. Komisja, która badała zagadnienie, orzekła w
1961
, że lotnisko może zostać zlikwidowane, gdyż w pobliżu znajduje się
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ben Guriona
. Zasugerowano, że wystarczy jedynie rozbudować połączenia drogowe z Tel Awiwu do
Lod
. Jednakże tę opcję zablokowały
Siły Obronne Izraela
.
Statystyki Sde Dov Airport (bez uwzględnienia ruchu wojskowego)Rok | Liczba pasażerów | Liczba operacji |
---|
2000 | 831 748 | 37 489 |
---|
2001 | 879 922 | 38 884 |
---|
2002 | 808 774 | 38 624 |
---|
2003 | 757 817 | 37 674 |
---|
2004 | 666 879 | 35 716 |
---|
2005 | 662 951 | 34 687 |
---|
2006 | 628 888 | 31 958 |
---|
2007 | 703 649 | 36 427 |
---|
|
W
1968
rząd
powołał drugą komisję, która zasugerowała zamknięcie starego wschodniego pasa startowego i zmniejszenie obszaru lotniska. Powstał także plan budowy nowego pasa, który miał znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie plaży (nigdy go nie wybudowano). W ten sposób zamknięto stary pas startowy, a na tym terenie powstało osiedle mieszkaniowe.
Linie lotnicze i połączenia
Obsługuje w większości krajowe loty do
Ejlatu
, i
Rosz Piny
. Międzynarodowe połączenia z
Cyprem
.
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne