Szklany kokpit - rodzaj kokpitu statku powietrznego.
Szklany kokpit charakteryzuje się tym, że wskaźniki mechaniczno-analogowe zastąpione są wskaźnikami cyfrowymi oraz wyświetlaczami. W pierwszych wersjach wyświetlacze były dokładnymi odpowiednikami dawniejszych instrumentów mechanicznych, towarzyszyły im też wciąż wskaźniki mechaniczne (
McDonnell Douglas MD-80/90
,
Boeing 737 Classic
,
757
i
767-200/-300
,
Airbus A300-600
oraz
A310
).
Nowoczesne wersje szklanych kokpitów, sprzężone z systemami sterowania lotem, są wielofunkcyjne, a w razie potrzeby lub uszkodzenia któregoś z wyświetlaczy, funkcje jednego mogą być przejmowane przez inne. Są one już całkowicie pozbawione wskaźników mechanicznych, których wszystkie funkcje przejęła elektronika.
W szklany kokpit tego typu wyposażone są np samoloty
Boeing 737NG
,
747-400
,
767-400
,
777
, wszystkie modele
Airbus A320
i późniejsze,
Iljuszyn Ił-96
i
Tupolew Tu-204
.
Możliwość konfiguracji wyświetlaczy ułatwia
pilotaż
oraz umożliwia pilotom skupienie się jedynie na informacjach istotnych w danej fazie lotu. Wraz z postępem techniki oraz miniaturyzacją technologia ta trafia do coraz mniejszych samolotów.
Zobacz też