|
Avia S-199
Avia S-199Avia S-199 –
czechosłowacki
samolot myśliwski
z drugiej połowy lat 40.
XX w.
Przy jego budowie wykorzystano plany konstrukcyjne i części do samolotów
Luftwaffe
pozostałe po zakończeniu
II wojny światowej
. Samolot okazał się nieudaną konstrukcją, trudną w pilotażu, o czym świadczy przydomek jaki nadali mu czechosłowaccy piloci – Mezek (muł), i o niewielkiej wartości bojowej. W walce został użyty przez
Izraelskie Siły Powietrzne
w czasie
wojny o niepodległość
w
1948
. Historia konstrukcjiPo wojnie zakłady
Avia
kontynuowały produkcję
Messerschmittów Bf 109G
pod oznaczeniem Avia S-99, wkrótce jednak wyczerpał się zapas silników Daimler-Benz DB 605. Zamiast nich postanowiono zastosować zespół napędowy
bombowca
Heinkel He 111
– silnik Junkers Jumo 211 wraz z trójłopatowym
śmigłem
. Ta hybryda otrzymała oznaczenie Avia S-199, ale to połączenie okazało się niezbyt szczęśliwe. Zastępczy silnik był zbyt ciężki i mniej wydajny. Duży
moment obrotowy
śmigła sprawiał, że sterowanie było bardzo utrudnione; w połączeniu z wąskim rozstawem kół podwozia głównego Messerschmitta czyniło to
start
i
lądowanie
bardzo ryzykownym. Później ujawniła się kolejna wada – nieprawidłowa praca
synchronizatora karabinu maszynowego
mogła powodować odstrzelenie własnego śmigła. ZastosowanieOd 1947 do 1949 wyprodukowano 550 Avii S-199, wliczając w to wersje szkolne CS-199 (uzbrojona) i C-210 (pozbawiona uzbrojenia). Samolot pozostawał w służbie czechosłowackiej do 1957. Avia S-199 stała się również pierwszym samolotem myśliwskim Izraelskich Sił Powietrznych. Mimo embarga na dostawy broni agenci izraelscy zdołali zamówić 25 samolotów. Pierwsze egzemplarze dotarły 20 maja 1948, sześć dni po ogłoszeniu niepodległości przez
Izrael
. Po raz pierwszy wzięły udział w walce
29 maja
, atakując egipskie pozycje w rejonie
Tel Awiwu
. Wady konstrukcji i kłopoty z obsługą sprawiały, że jednocześnie przeciętnie tylko 5 maszyn było zdolnymi do lotu. Wycofano je ze służby w październiku 1948. Jeden egzemplarz Avii S-199 eksponowany jest w
muzeum Izraelskich Sił Powietrznych
w Hatzerim, dwa egzemplarze (S-199 i CS-199) zachowane zostały w Muzeum Lotnictwa Praga-Kbely.
Inne hasła zawierające informacje o "Avia S-199":
II wiek
...
Jura
...
Fruktoza
...
Bełdany
...
Malinówko
...
Gall Anonim
...
Kania czarna
...
Toruń
...
U-Boot
...
Tętno
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Avia S-199":
035. Klęski żywiołowe jako zakłócenia stanu równowagi ekologicznej (plansza 15)
...
Struktura i rozmieszczenie produkcji rolnej (plansza 2)
...
Sieć osadnicza Polski (plansza 10)
...
|
|
|
|