Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Charakterystyka metod stosowanych w nauce czytania dzieci 6-letnich

Forum szkoły: Charakterystyka metod stosowanych w nauce czytania dzieci 6-letnich - .
Nowa metoda nauki czytania
Wpisy 1-1 z 1.
2010-08-03 10:45:45
Zdjęcie
Nina Lewczyk
Lublin
Znajomi(0) Dodaj do znajomych

101 kroków w nauce czytania i pisania. Nowa i bardzo skuteczna metoda nauki dla dziecka.
101 kroków w nauce czytania i pisania to nowa metoda w pracy z dziećmi rozpoczynającymi naukę czytania. Autorem jej jest Danuta Chwastniewska znana autorka książek do nauki o języku oraz programów terapeutycznych ( m. in. Ortograffiti ). Zestaw książek do nauki czytania i pisania został wydany przez Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych WYSPA w Gdyni. Zawiera on dwa elementarze ?Poczytam Ci, mamo!? oraz dwie książki do kaligrafii ?Napiszę ci, mamo!?. Przeznaczone są one dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Elementarz składa się z dwóch części: pierwsza zawiera 46, a druga 55 czytanek, którym towarzyszą ćwiczenia usprawniające poszczególne funkcje percepcyjno-motoryczne.
Metoda ?101 kroków? oznacza, że po przeczytaniu przez dziecko 101 tekstów w elementarzu oraz wykonaniu dołączonych do nich ćwiczeń, nauczy się ono płynnego czytania ze zrozumieniem. Metoda zakłada, że nauka rozpoczyna się od ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową. W ćwiczeniach tych nacisk położono na rozpoznawanie głosek i sylab. Dziecko rozpoczyna spotkanie z metodą zapoznając się ze wszystkimi samogłoskami, po czym przechodzi do się spółgłosek.
Czym się wyróżnia metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania i co ją odróżnia od innych, powszechnie stosowanych w nauczaniu początkowym?
1. Każda nowo wprowadzana litera utrwalana jest na bazie kilku tekstów. Kolejne czytanki bazują na wcześniej poznanych literach. Daje to dziecku, w dalszej nauce, dużo większą szansę zapamiętania każdej litery i zapobiega pomyłkom.
2. Obok każdej strony z czytanką znajduje się strona z ćwiczeniami utrwalającymi nową literę oraz kształcącymi funkcje konieczne przy nauce czytania i pisania: percepcję, pamięć, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w kierunkach, logiczne myślenie, płynność czytania, czytanie ze zrozumieniem oraz funkcje wzrokowe i słuchowo- językowe.
3. Metoda czytania sylabami wsparta jest przez dwa kolory sylab oraz wyróżniki tzw. falbanki. Dzięki nim dziecko czyta to, co pod wyrazami, a tym samym nie ma trudności z widzeniem tekstu ? co jest największą bolączką dyslektyków.
4. W ćwiczeniach obok tekstów stosuje się również metodę głoskową i całościową. W każdej czytance znajdują się zdania, które różnią się od pozostałych wielkością, kolorem, krojem czcionki. Przeznaczone są one do prób czytania całościowego. W drugiej części elementarza ?falbanki? zastąpione są kolorami. Oko dziecko nauczyło się już wyróżniać sylabę a teksty są coraz dłuższe i pojawiają się ciekawe historyjki oraz nowi bohaterowie.
W pracy nad tekstami autorka proponuje, by najpierw całą czytankę przeczytał dorosły. Dziecko wpierw czyta tekst półgłosem, a gdy poczuje się już pewnie po zrobieniu ćwiczeń może przeczytać tekst głośno. Następnie może przejść do nauki pisania poznanych właśnie liter i do zadań grafomotorycznych, które znajdują się w kaligrafii ?Napiszę ci, mamo!?. Więcej na stronie www.wyspa.edu.pl
Autor: Nina Lewczyk

OdpowiedzCytuj
 Wpisy 1-1 z 1.
Aby napisać post na forum musisz być zalogowany.

Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jeśli nie posiadasz konta, stwórz je teraz.
Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się:

Login:
Hasło:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie