Natura Buddy
Natura BuddyNatura Buddy (także Tathagatagarbha, Sugatagarbha;
sans.
Buddhata,
chin.
佛性 foxing,
kor.
pulsǒng,
jap.
仏性 bussho,
wiet.
phât tinh,
wylie
: de bzhin gshegs pa’i snying po) – esencja umysłu, najwyższa mądrość, absolutna natura wszystkiego, co istnieje, umożliwiająca osiągnięcie Oświecenia wg buddyzmu. Nauki o naturze buddy wg nauk
mahajany
, obok nauk o
siunjacie
, są najbardziej istotnymi naukami Buddy
Siakjamuniego
i związane są szczególnie z tzw. Trzecim Obrotem Kołem Dharmy Buddy oraz doktrynami
czittamatra
i
madhjamaka
. Geneza i znaczenie nauk o naturze buddyNauki o naturze buddy, choć występują w wielu sutrach jak i późniejszych dziełach np. traktatach
Nagardżuny
, w szczególności pochodzą od przekazu 5 siastr pochodzących od bodhisattwy
Maitreji
i spisanych przez
Asangę
: - Ozdoba Sutr Mahajany (
skt.
Mahāyāna-sūtrālamkāra-kārikā,
wylie
. theg pa chen po'i mdo sde'i rgyan)
- Rozróżniając Zjawiska i Czystą Istotę (
skt.
Dharma-dharmatā-vibhāga,
wylie
: chos dang chos nyid rnam par 'byed pa)
- Rozróżniając Środek od Skrajności (
skt.
Madhyānta-vibhāga-kārikā,
wylie
: dbus dang mtha' rnam par 'byed pa)
- Ozdoba Czystej Realizacji (
skt.
Abhisamaya-alamkāra,
wylie
: mngon par rtogs pa'i rgyan)
- Traktat o Niezmiennej Naturze (
skt.
Ratna-gotra-vibhāga, znana także jako Uttara-tantra-siastra,
wylie
: theg pa chen po rgyud bla ma'i bstan)
Tathagatagarbha jest tam przyczyną, podstawowym warunkiem (stanu buddy). Dzięki jej obecności staje się możliwym osiągnięcie
oświecenia
, czyli stanu
Buddy
. Jest ona potencjałem stanu buddy i wszystkich doskonałych cech wg mahajany, tj,
trzech ciał buddy
, podobnie, tak jak opisuje
alegoria
buddyjska (wg siastry Uttara-tantra autorstwa Asangi) jak dzięki obecności rudy żelaza w minerale, można z niego otrzymać czyste żelazo. Zgodnie ze wszystkimi sutrami Mahajany natura buddy jest prezentowana jako natura wszystkich znanych zjawisk i można w nich odnaleźć następujące cytaty[1]: W Candradipasutrze autorstwa Buddy (wylie: Zla-Ba sGron-Me'i mDo) jest napisane: - "Natura buddy obejmuje wszystkie istoty".
W Dharmadhatu-stava siastrze autorstwa Nagardżuny jest fragment: - "Woda obecna przez ziemię płynie niezanieczyszczona. Podobnie choć
splamienia emocjonalne
, pierwotna mądrość jest takowoż, obecna bez skaz."
W Uttara-tantra-siastrze autorstwa Asangi jest mowa: - "(Istoty) są nieoddzielne od takości i (One) posiadają rodowód (w naturze buddy); zatem wszyscy są zawsze z naturą buddy."
- „Ta przejrzysta i świetlista natura umysłu jest niezmienna jak przestrzeń. Nie jest ona zakłócona przez pragnienie i inne przypadkowe zasłony, które wyrastają z niewłaściwych myśli”.
Ważne jednak jest, aby nauki o naturze Buddy nie traktować jako sprzeczne z naukami o "pustości" zjawisk (
skt.
Siunjata
), ale jako uzupełnienie w celu kompleksowego opisania natury rzeczywistości, (patrz:
Natura Buddy, a "pustość"
). Natura buddy jest potocznie rozumiana również jako natura umysłu. Jednak nie jest to ścisłe rozumienie, gdyż należałoby wtedy zrównać "naturę umysłu" z "naturą buddy", co przez to oznaczałoby, że umysł jest buddą i nawiązywało do nauk filozofii
Czittamatra
, która jest krytykowana przez
Madhjamakę
. Tantry opisują że jest to przejrzysta i świetlista natura, która sama w sobie jest wielką błogością i mądrością
Siunjata
. Natury tej nie mogą ogarnąć mroki
Niewiedzy
oraz ma zdolności poznawania[2]. Według nauk
Mahamudry
jest to "Zwykły Umysł" (
ang
. Ordinary Mind). Według nauk
Dzogczen
jest to "
Rigpa
", Czysta Obecność. Natomiast według nauk tantr Jogi Najwyższej jest stanem przebywania
Przejrzyste Światło
, np. gdy osiągnie się rozpuszczenie wszystkich bardzo subtelnych wiatrów (
sanskryt
: prana) w fazie
Dzogrim
. Madhjamakakarika autorstwa Nagardżuny opisuje: - "To, co jest naturą Sugaty (Buddy). Jest naturą istot. Jakowoż Sugata nie posiada inherentnego istnienia, tak i (czujące) istoty nie mają iherentnego istnienia (
siunjata
)."
Jamgon Kongtrul Lodrö Thaye
, wielki badacz współczesnego
buddyzmu tybetańskiego
, dodaje: - "to co nazwane jest "
samsarą
" i "nirwaną" jest jedynie z perspektywy zjawisk wydających się (tylko) przejawiać (patrz pogląd
madhjamaki
). Inherentna, wrodzona natura ich obu to
Przejrzyste Światło
wolne od (konceptualnych) wytworów, które powiada się, że jest naturą buddy (
wylie
. bde bar gshegs pa'i snying po,
sanskryt
. sugatagarbha)"[3].
Longczenpa
w komentarzu m.in. do Uttara-tantra-siastry przytacza 5 zalet nauk o naturze buddy[4]: - wszelkie obawy są rozproszone i z determinacją dąży się do wyzwolenia wiedząc, ze nie jest trudno je zrealizować (gdyż się ma naturę buddy)
- lekceważenie istot jest porzucone i osiąga się szacunek do wszystkich istot niczym do Buddów (gdyż każda istota ma naturę buddy)
- niewiedza dotycząca ostatecznego znaczenia, (zakrywająca) wizje
ciał buddy
i mądrości (buddy), jest usunięta i zrealizowana jest mądrość ostatecznej sfery (
wylie
. Don-Dam-Pa'i dByings)
- rozumiejąc naturę buddy w ten sposób usuwa się przecenianie istnienia i porzucanie nie istnienia, bądź wieczności lub nicości (błędów
eternalizmu
i
nihilizmu
), a rodzi się pierwotna mądrość doskonałego znaczenia
- usuwa się
tożsamość "ja"
i przywiązanie do niej, gdyż widzi się równość siebie i innych, oraz rozwija się wielką miłującą dobroć (
bodhiczitta
) względem innych
Uttara-tantra-siastra wyjaśnia: - "Gdyby nie istniała natura buddy; Nie zaistniałoby wyrzeczenie się cierpień; Nikt nie nabrałby chęci do nirwany, i nikt nie miałby aspiracji do niej tudzież nie szukałby jej. Ażeby rozpoznać cierpienie i szczęście oraz dobrodziejstwa jak i szkody samsary czy nirwany; Rezultatem jest posiadanie rodowodu (w naturze buddy). Dopóty nie byłoby rodowodu, nikt nie posiadłby owych (cech)"
Przekaz nauk o naturze buddy podlegał wielu etapom rozwoju w
buddyzmie
, włącznie z uznawaniem go jak doktryny "tylko umysłu", więcej czytaj w artykule
czittamatra
. Przypisy- ↑ Longchen Rabjam, Tulku Thondup: "The Practice of Dzogchen", Snow Lion Publications, New York, 2002
- ↑ "Sogjal Rinpocze, Tybetańska księga życia i umierania, Wydawnictwo EM, Warszawa
1997
"
- ↑ Jamgön Kongtrul Lodrö Tayé: "THE TREASURY OF KNOWLEDGE, Book Eight, Part Four: Esoteric Instructions, A Detailed Presentation of the Process of Meditation in Vajrayana", strona 211, Snow Lion Publications,
- ↑ Longchen Rabjam: "Shingta Chenpo"; Longchen Rabjam, Tulku Thondup: "The Practice of Dzogchen", Snow Lion Publications, New York, 2002,
Zobacz też
Inne hasła zawierające informacje o "Natura Buddy":
Rodzimy Kościół Polski
...
Taylor Swift
...
Murawa bliźniczkowa
...
Kania czarna
...
Łuknajno
...
Ewolucja
...
Polska Czerwona Księga Roślin
...
Łaska
...
Wrażenie
...
Lata 50. XX wieku
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Natura Buddy":
028. Utylitaryzm Jeremy Bentham (plansza 12)
...
005. Początki wszechświata i jego natura. Początki Ziemi oraz jej kształt i wymiary (plansza 24)
...
012 Macedonia Filipa II i Aleksandra Wielkiego (plansza 15)
...
|