Boeing 777
Boeing 777Boeing 777 | | Boeing 777 amerykańskich Linii Lotniczych American Airlines |
Boeing 777
amerykańskich
Linii Lotniczych
American Airlines
| Dane podstawowe | Państwo |
Stany Zjednoczone
| Producent |
Boeing
| Typ |
pasażerski
| Załoga | 2 | Historia | Data oblotu |
12 czerwca
1994
| Lata produkcji |
1993
- trwa | Egzemplarze | 720 (stan na
maj
2008
) | Liczba wypadków • w tym katastrof | 6 1 | Dane techniczne | Napęd | Pratt & Whitney PW4000, Rolls-Royce Trent, General Electric GE90 | Wymiary | Rozpiętość | 60,9 -64,8 m (zależy od wersji) | Długość | 63,7 - 73,9 m (zależy od wersji) | Wysokość | 18,5 - 18,8 m (zależy od wersji) | Powierzchnia nośna | 427,8 m² | Masa |
Własna
| 139 225 - 166 881 kg (zależy od wersji) |
Startowa
| 242 210 - 351 534 kg (zależy od wersji) | Zapas paliwa | 117 000 - 202 290 l (zalezy od wersji) | Osiągi |
Prędkość maks.
| 0,89
Ma
(945 km/h) |
Prędkość przelotowa
| 0,84
Ma
(905 km/h) |
Pułap
| 13 140 m | Zasięg | do 17 500 km |
Rozbieg
| do 3 526 m | Dane operacyjne | Liczba miejsc | do 451 | Przestrzeń ładunkowa | 150 - 200 m² | |
Boeing 777 Worldliner – dwusilnikowy szerokokadłubowy
samolot pasażerski
produkowany przez amerykańską wytwórnię
Boeing Commercial Airplanes
. Jest to największy na świecie samolot dwusilnikowy. Mieści na swoim pokładzie ponad 300 pasażerów, a jego zasięg wynosi w zależności od wersji od 9 695 do 17 370 km (5 235 – 9 380 mil morskich). Cechami charakterystycznymi maszyny są największa średnica silnika zamontowanego kiedykolwiek w samolocie i sześciokołowe wózki główne. Maszyna, rozwijana przy udziale ośmiu linii lotniczych, została zaprojektowana, aby zastąpić starsze szerokokadłubowe odrzutowce i uzupełnić lukę w ofercie pomiędzy modelami
767
i
747
. Jako pierwszy samolot firmy Boeing, Worldliner został wyposażony w
elektroniczny system sterowania statkiem powietrznym
(ang. Fly-by-wire), a jako pierwszy samolot komercyjny został w całości zaprojektowany przy użyciu komputera. 777 jest produkowany w dwóch wersjach różniących się długością kadłuba. Eksploatacja pierwotnej wersji, 777-200, rozpoczęła się w
1995
roku, dwa lata później zadebiutowała odmiana o zwiększonym zasięgu – 777-200ER, a w
1998
roku o przedłużonym kadłubie – 777-300, dłuższa o 10,1 m od pierwowzoru. Maszyny 777-300ER i 777-200LR o jeszcze bardziej wydłużonym zasięgu zostały dostarczone odbiorcom odpowiednio w
2004
i
2006
, a wersja towarowa – 777F – zadebiutowała w
2008
roku. Samoloty są oferowane z silnikami General Electric GE90, Pratt & Whitney PW4000 lub Rolls-Royce Trent 800. Odmiana 777-200LR ustanowiła rekord świata jako samolot o najdłuższym zasięgu, a także ustanowiła i utrzymała rekord największego dystansu przebytego przez maszynę komercyjną bez tankowania w powietrzu, prezentując zdolność do pokonania większej odległości, niż połowa okrążenia
Ziemi
. Pierwszym użytkownikiem 777 były linie
United Airlines
, gdzie samoloty rozpoczęły służbę w 1995 roku. Do maja
2010
roku, 59 odbiorców złożyło 1148 zamówień, z czego dostarczono 864 maszyny. Najbardziej popularną odmianą jest wersja 777-200ER z 413 zamówieniami, a największym operatorem
Emirates
z flotą liczącą 78 samolotów. Do października
2009
roku, użytkownicy odnotowali jedną
katastrofę lotniczą
, bez ofiar śmiertelnych, spowodowaną usterką silnika Trent 800. Na początku
XXI wieku
, 777 okazał się jednym z najlepiej sprzedających się samolotów Boeinga.
Linie lotnicze
, z uwagi na rosnące koszty ropy naftowej i stosunkowo nieduże zużycie paliwa w porównaniu do innych maszyn szerokokadłubowych, chętnie używali tego modelu na trasach transoceanicznych. Porównywalne konstrukcje i bezpośredni konkurenci 777 to
Airbus
A330-300
,
A340
, będący w fazie projektowania
A350
oraz model Boeinga –
787
. Wersje samolotu- Boeing 777-100- wersja nie weszła do produkcji.
- Boeing 777-200
- Boeing 777-200ER
-
Boeing 777-200LR
pobił rekord zasięgu na trasie
Londyn
-
Hongkong
21 602 km (11 664 mile morskie)
- Boeing 777-300
- Boeing 777-300ER
- Boeing 777 Freighter - wersja towarowa, w rozwoju, oparta o 777-200LR, pierwszy egzemplarz dostarczony został
Air France
19 lutego
2009
Specyfikacje | 777-200 | 777-200ER | 777-200LR | 777 Freighter | 777-300 | 777-300ER |
---|
Załoga | Dwa |
---|
Pojemność pasażerów , typowa | 301 (3-klasy) 400 (2-klasy) 440 (maksimum) | N/A (cargo) | 365 (3-klasy) 451 (2-klasy) 550 (maksimum) |
---|
Długość | 209 ft 1 in (63.7 m) | 242 ft 4 in (73.9 m) |
---|
Rozpiętość | 199 ft 11 in (60.9 m) | 212 ft 7 in (64.8 m) | 199 ft 11 in (60.9 m) | 212 ft 7 in (64.8 m) |
---|
Wysokość | 60 ft 9 in (18.5 m) | 61 ft 9 in (18.8 m) | 61 ft 1 in (18.6 m) | 60 ft 8 in (18.5 m) | 61 ft 5 in (18.7 m) |
---|
Szerokość kabiny | 19 ft 3 in (5.86 m) |
---|
Szerokość Kadłuba | 20 ft 4 in (6.19 m) |
---|
Masa własna | 307,000
lb
(139,225 kg) | 315,000 lb (142,900 kg) | 326,000 lb (148,181 kg) | 353,600 lb (160,120 kg) | 366,940 lb (166,881 kg) |
---|
Maksymalna masa startowa
(MTOW) | 545,000 lb (247,210 kg) | 656,000 lb (297,560 kg) | 766,000 lb (347,450 kg) | 660,000 lb (299,370 kg) | 775,000 lb (351,534 kg) |
---|
Prędkość przelotowa | 0.84
Mach
(560 mph, 905 km/h, 490 węzłów) na 35000ft(stóp) |
---|
Maksymalna Prędkość przelotowa | 0.89 Mach (590 mph, 950 km/h, 512 węzłów) na 35000ft(stóp) |
---|
Maksymalny zasięg | 5,235 nm (9,695 km) | 7,700 nm (14,260 km) | 9,380 nm (17,370 km) | 4,885 nm (9,045 km) | 6,015 nm (11,135 km) | 7,930 nm (14,685 km) |
---|
Rozbieg MTOW
| 8,200 ft (2,500 m) | 11,600 ft (3,536 m) | 11,200 ft (3,410 m) | 10,500 ft (3,200 m) |
---|
Maksymalna ilość paliwa | 31,000
US gal
(117,000 L) | 45,220 US gal (171,160 L) | 53,515 US gal (202,570 L) | 47,890 US gal (181,280 L) | 45,220 US gal (171,160 L) | 47,890 US gal (181,280 L) |
---|
Max.Wysokość przelotowa | 43,100 ft (13,140 m) |
---|
Silniki(×2) | PW 4077 RR 877 GE90-77B | PW 4090 RR 895 GE90-94B | GE90-110B GE90-115B | GE90-110B | PW 4098 RR 892 GE90-94B/92B | GE90-115B |
---|
Ciąg (×2) | PW: 77,000 lbf (330 kN) RR: 77,000 lbf (330 kN) GE: 77,000 lbf (330 kN) | PW: 90,000 lbf (400 kN) RR: 95,000 lbf (410 kN) GE: 94,000 lbf (410 kN) | GE: 110,000 lbf (480 kN) GE: 115,000 lbf (510 kN) | GE: 110,000 lbf (480 kN) | PW: 98,000 lbf (430 kN) RR: 95,000 lbf (400 kN) GE: 94,000/92,000 lbf (410 kN) | GE: 115,000 lbf (510 kN) |
---|
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Boeing 777":
1972
...
1969
...
1933
...
1962
...
1976
...
1952
...
1961
...
1988
...
1966
...
1978
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Boeing 777":
Podstawy informatyki - podstawowe pojęcia, systemy liczbowe - część II (plansza 8)
...
214. Ochrona środowiska (plansza 3)
...
Liczby rzymskie (plansza 7)
...
|