Hayez pochodził ze stosunkowo biednej rodziny. Jego ojciec był z pochodzenia Francuzem, a matka (Chiara Torcella) pochodziła z
Murano
, włoskiej wyspy położonej niedaleko Wenecji. Francesco, najmłodszy spośród pięciu synów, został wychowany przez siostrę matki, która poślubiła Giovanni Binasco'a- kolekcjonera sztuki. Już od najmłodszych lat wykazywał duże zdolności malarskie, więc jego wuj postanowił przyjąć go jako swojego czeladnika. Później został uczniem malarza Francisco Magiotto'a, u którego kontynuował naukę przez kolejne trzy lata. Został przyjęty do Akademii Sztuk Pięknych w Wenecji w 1806 roku, gdzie studiował pod okiem Teodoro Matteini'ego. W 1809 roku wygrał konkurs weneckiej Akademii, a jako nagrodę otrzymał roczne stypendium w Akademii św.Łukasza w Rzymie. Pozostał w Rzymie do 1814 roku, następnie przeprowadził się do Neapolu, gdzie dostał zlecenie od Joachima Murat'a, by namalować obraz przedstawiający Odyseusza na dworze Alkinoosa. W 1850 roku Francesco Hayez został mianowany dyrektorem Akademii Brera w Milanie.
Ocena profesji Hayez'a jest utrudniona, gdyż nie podpisywał i nie datował on większości swoich obrazów. Często data na obrazach wskazuje, kiedy sprzedano dzieło, a nie kiedy ono powstało. Ponadto Hayez, często malował te same kompozycje wiele razy, zmieniając przeróżne szczegóły. W jego wczesnych pracach widać wpływ Ingres'a oraz Nazareńczyków. Jego późniejsze prace zaliczane są do dzieł klasycznego Renesansu.
Family Portrait (1807) Museo Luigi Bailo,
Treviso
| Aristotle (1811) Galleria dell'Accademia, Venice |
Ulysses
at the court of Alcinous (1813-1815) Galleria Nazionale di Capodimonte, Naples | |
Portrait of Giuseppe Roberti (1819) Museo Civico, Bassano | Sicilian Vespers, Scene 1 (1821-1822) Private collection, Milan | Portrait of the family Stampa di Soncino (1821-1822) Pinacoteca di Brera, Milan | Portrait of Antonietta Vitali Sola (1823) Private collection, Milan |
| The Penitent Mary Magdalene (1825) Civica Galleria d'Arte Moderna, Milan | The Patient (portrait of Carolina Zucchi) (1825) Museo Civico, Turin | Portrait of Count Ninni (1825) Private collection, Treviso |
The Ballerina Carlotta Chabert as Venus (1830) Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto, Trento | Portrait of Don Giulio Vigoni as a Child (1830) Private collection, Milan | Portrait of Pompeo Marchesi (1830) Civica Galleria d'Arte Moderna, Milan | Bath of the Nymphs (1831) Private collection, Lugano |
The Refugees from
Parga
(1831) Pinacoteca Tosio Martinengo, Brescia | Bather (1832) Private collection, Pavia | Portrait of Cristina di Belgiojoso-Trivulzio (1832) Private collection, Florence |
Bathsheba
Bathing (1834) Private collection, Lugano |
| The Seventh Crusade against Jerusalem (1838-1850) Palazzo Reale, Turin | Odalisque Reclining (1839) Private collection, Milan | Release of Vittor Pisani from the dungeon (1840) Villa Carlotta, Tremezzo |
Portrait of the princess of Sant' Antimo (1840-1844) Museo di San Martino, Naples | Portrait of the Emperor Ferdinand I of Austria (1840) Museo del Risorgimento, Milan | | The Parting of the
Two Foscari
(1842) Galleria d'Arte Moderna, Florence |
Melancholy Thought (1842) Private collection, Milan | Portrait of Felicina Caglio Perego di Cremnago (1842) Private collection, Milan | Samson and the Lion (1842) Galleria d'Arte Moderna, Florence | Meeting of Jacob and Esau (1844) Pinacoteca Tosio Martinengo, Brescia |
Sicilian Vespers, Scene 3 (1846) Galleria Nazionale d'Arte Moderna, Rome | Portrait of Teresa Borri Stampa Manzoni (1847-1848) Pinacoteca Tosio Martinengo, Brescia | Portrait of Antonietta Tarsis Basilico (1851) Private collection, Rome | Portrait of Matilde Juva-Branca (1851) Civica Galleria d'Arte Moderna, Milan |
Portrait of a Veneitan Woman (c. 1852) Private collection, Milan | Venetian Women (1853) Villa Carlotta, Tremezzo | Portrait of Countess Antonietta Negroni Prati Morosini as a child (1858) Civica Galleria d'Arte Moderna, Milan (See also the portrait of her done in 1872) | Bather viewed from behind (1859) Pinacoteca di Brera, Milan |
Female Nude (c. 1859) Pinacoteca di Brera, Milan | Portrait of Count Baglioni (c. 1860) Private collection, Treviso | Portrait of Massimo d' Azeglio (1860) Pinacoteca di Brera, Milan | Self-portrait at age 69 (1860) Galleria degli
Uffizi
, Florence |
Portrait of Camillo Benso di Cavour (1864) Pinacoteca di Brera, Milan | The New Favorite (Harem Scene) (1866) Private collection, Milan | Odalisque with Book (1866) Villa Carlotta, Tremezzo | The Death of the Doge Marin Faliero (1867) Pinacoteca di Brera, Milan |
Destruction of the Temple of Jerusalem (1867) Galleria d'Arte Moderna, Venice | Odalisque (1867) Pinacoteca di Brera, Milan | | Portrait of Antonietta Negroni Prati Morosini, Oval (1872) Civica Galleria d'Arte Moderna, Milan |
Self-portrait at age 88 (1879) Galleria d'Arte Moderna, Venice | Waza z kwiatami w oknie haremu (1881) 125 x 94,5 cm Pinacoteca di Brera, Milan | |