Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "059. Filozofia nauki"
0. Czym zajmuje się filozofia nauki?
filozofia nauki to dział filozofii, zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne
filozofia nauki to dział filozofii obejmujący rozważania o podstawach nauki, jej języku i rozwoju
filozofia nauki to nauka o metodach badań naukowych, ich skuteczności i wartości poznawczej
1. Kim był K. Popper?
filozofem niemieckim, przedstawicielem fenomenologii
filozofem specjalizującym się w filozofii nauki i filozofii społeczno - politycznej
logikiem, matematykiem i filozofem
2. Kim był T. Kuhn?
przedstawicielem fenomenologii
amerykańskim badaczem nauki i filozofem nauki
był pisarzem
3. Co Popper uważał za najważniejsze zadanie filozofii?
zbadanie najgłębszych czyli pierwszych przyczyn i początków wszechrzeczy
dociekanie idei odwiecznych i niezmiennych
odpowiedź na pytanie: w jaki sposób powstaje i rozwija się nasza wiedza o świecie
4. Co miało najważniejsze znaczenie w metodologii krytycznego racjonalizmu, którą głosił Popper?
jak licznym i jak surowym próbom falsyfikacji poddaje się wysuwane hipotezy i teorie naukowe
to, w jaki sposób dany wynalazek, teoria naukowa, hipoteza czy prawo nauki zostały uzasadnione
dociekania nad historią, socjologią i psychologią wiedzy
5. W jaki sposób, zdaniem Poppera, da się obronić racjonalny charakter nauki?
przez badanie wszelkich uwarunkowań o charakterze poza logicznym
eliminując błędy psychologizmu i subiektywizmu
zajmując się czynnościami poznawczymi uczonych, różnymi uwarunkowaniami procedur badawczych, wszelkiego rodzaju osobistymi doświadczeniami i przeżyciami ludzi jako podmiotów poznania
6. W analizie procesu rozwoju wiedzy o rzeczywistości Popper rozróżnił trzy odrębne sfery, nazwane przez niego „trzema światami”. Czym jest pierwszy z tych światów?
jest światem materialnych przedmiotów
jest to całokształt podmiotowych czynności o charakterze psychicznym i subiektywnym
jest światem naukowych teorii i hipotez
7. Czym jest drugi z tych światów?
jest światem materialnych przedmiotów
jest to całokształt podmiotowych czynności o charakterze psychicznym i subiektywnym
jest światem naukowych teorii i hipotez
8. Czym jest trzeci z tych światów?
jest światem materialnych przedmiotów
jest to całokształt podmiotowych czynności o charakterze psychicznym i subiektywnym
jest światem naukowych teorii i hipotez
9. Jaka metoda, zdaniem Poppera zapewni rozwój wiedzy obiektywnej?
metoda indukcji
metoda hipotetyczno - dedukcyjna
metoda dedukcji
10. Jak inaczej nazywa się popperyzm, stworzony przez Poppera prąd filozofii nauki?
pozytywizm logiczny
falsyfikacjonizm
metodologia nauki
11. Co jest rozwinięciem zasad krytycznego racjonalizmu Poppera na płaszczyźnie społeczno - historycznej oraz politycznej?
przeciwstawienie modelu społeczeństwa obywatelskiego modelowi społeczeństwa zamkniętego
przeciwstawienie modelu społeczeństwa otwartego modelowi społeczeństwa informacyjnego
przeciwstawienie modelu społeczeństwa otwartego modelowi społeczeństwa zamkniętego
12. Od kogo, przejął Kuhn wiele centralnych koncepcji swojej filozofii?
od L. Flecka
od K. Poppera
d J. P. Sartre
13. Jaka teza zawarta w Strukturze rewolucji naukowych, wywołała wzburzenie i lawinę krytyki?
że nauka opiera się na fundamencie składającym się z wyników obserwacji i eksperymentów
otwarte zanegowanie idei postępu naukowego
że istnieje procedura wnioskowania, która umożliwia wyprowadzanie teorii naukowych, w sposób niezawodny
14. Jak brzmi definicja paradygmatów podana przez Kuhna?
to kryterium uznania jakiejś działalności za naukową
za jego pomocą można tworzyć teorie naukowe
powszechnie uznawane osiągnięcia naukowe, które w pewnym czasie dostarczają społeczności uczonych modelowych problemów i rozwiązań




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie