Aktualna kategoria: Wiadomości »
19 maja 2023
» Metoda Montessori w ...
Metoda Montessori w przedszkolu — poznaj ją lepiej

Choć metoda Montessori stała się popularna stosunkowo niedawno, jej korzenie sięgają ponad 100 lat wstecz! Sprawdź, co to takiego i jakie zastosowanie metoda Montessori znajduje w przedszkolach.
Podejście do nauczania, wychowywania i opieki nad dziećmi zmienia się na przestrzeni lat. Pojawiają się nowe badania, nowe metody i możliwości, dzięki którym możemy zapewnić maluchom jak najlepszy start w przyszłość. Mamy szansę wspierać naturalną ciekawość najmłodszych oraz ich szczególne umiejętności.
Jedną z metod pracy z dziećmi, o której od kilku lat mówi się coraz więcej, jest metoda Montessori. To podejście ma swoich zwolenników i przeciwników, jednak trzeba przyznać, że wiele przemawia na korzyść metody Montessori. Efektem są powstające szkoły i przedszkola Montessori, które pracują z dziećmi tymi metodami. Coraz więcej rodziców pragnie także świadomie wdrażać założenia metody podczas codziennej opieki nad swoimi pociechami.
Co to jest metoda Montessori?
Metodę opracowała Włoszka, Maria Montessori (1870-1952). Jako lekarka i pedagożka mogła obserwować sposoby stosowane w wychowaniu i nauczaniu. Surowa dyscyplina oraz oczekiwanie ślepego posłuszeństwa od dzieci budziło jej sprzeciw. Uważała, że dzieci siedzące w ławkach i biernie słuchające nauczyciela nie uczą się w sposób naturalny, a ich zdolności są tłumione przez zbyt sztywny system. Szukała rozwiązania, które pozwoli dzieciom wykorzystać swój potencjał i ciekawość świata.
Maria Montessori uznała, że aby to osiągnąć, potrzebne jest odpowiednio przygotowane środowisko oraz nauczyciele zaznajomieni z metodą. Warto wiedzieć, że metoda Montessori to coś więcej niż praca z dzieckiem w konkretny sposób. To cała filozofia i podejście do najmłodszych — świadomie nastawione na rozwijanie naturalnego potencjału, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz samodzielności. Więcej na ten temat można przeczytać w książce Marii Montessori „Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku”.
Zastosowanie metody Montessori w przedszkolu
„Nie mów im [dzieciom], jak to zrobić. Pokaż im, jak to zrobić i nie mów ani słowa. Jeśli im powiesz, będą patrzeć, jak poruszają się twoje usta. Jeśli im pokażesz, będą chcieli to zrobić sami.” — to słowa Marii Montessori, pokazujące jeden z aspektów pracy z dziećmi jej metodą. Wiemy już, jakie są teoretyczne założenia pracy z dziećmi wskazane przez włoską lekarkę i pedagożkę. A jak wygląda praktyka?
- Przedszkola pracujące metodą Montessori są odpowiednio przygotowane. Dobór pomocy dydaktycznych oraz zabawek jest przemyślany i celowy, a dzieci mają nieograniczony dostęp do wszystkich przedmiotów. Uwagę zwraca także czystość i przejrzystość sal, a także brak zbyt wielu intensywnych bodźców. Przestrzeń jest dopasowana do dzieci, co wspiera samodzielne działanie.
- Grupy wiekowe często są wymieszane, a jeden nauczyciel ma pod opieką mniejszą grupę dzieci, niż w przypadku tradycyjnego przedszkola. Dzieje się tak, ponieważ zgodnie z metodą Montessori to nauczyciel ma być zorientowany na dziecko i skupiony na nim, a nie odwrotnie.
- Nie pojawiają się kary ani nagrody, a dzieci są uczone samodzielności. Nie oznacza to jednak, że są pozostawione same sobie! Nauczyciele cały czas służą im swoim wsparciem i zachęcają do naśladowania, pomagając w samodzielnym wykonywaniu różnych czynności i pokazując, jak dziecko może je wykonać.
- Dzieci uczą się ciszy, koncentracji, samodzielności i zachowywania porządku. Mają także możliwość angażowania wszystkich zmysłów w swój rozwój. Pomoce dydaktyczne są zaplanowane w taki sposób, by rozwijały umiejętności poznawcze, angażując zmysł dotyku, wzroku, słuchu, węchu, a nawet smaku. Zgodnie z filozofią Marii Montessori, „czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle”.
- W przedszkolach Montessori kładzie się nacisk na naukę praktycznych umiejętności (np. wiązania butów, sprzątania), rozwój umiejętności społecznych oraz kontakt z naturą.
To tylko niektóre cechy przedszkoli prowadzonych metodą Montessori. Pokazują, jak wiele możliwości daje ta metoda i jak wyraźnie współgra z potrzebami dziecka, ucząc poprzez zabawę, naśladownictwo, współpracę, próby i błędy oraz wrodzoną ciekawość.
>Artykuł dzięki uprzejmości: https://wsuniterra.pl/