Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 29 czerwca 2023 » Jak zadbać o swoją edukację ...

Jak zadbać o swoją edukację aby łatwo znaleźć pracę w przyszłości?

praca spawanie

Chcąc liczyć na dobrą pracę, warto pomyśleć o swojej przyszłości już w trakcie pobierania nauki. Jedną z najważniejszych cech kandydatów jest dziś doświadczenie, zatem przewagę na rynku pracy zyskują absolwenci, którzy byli aktywni w czasach szkolnych.

Artykuł Sponsorowany


Chcesz dobrej pracy? Działaj!

W wieku szkolnym ciężko podejmować ważne, życiowe decyzje. Nastoletniość to bowiem okres, w którym wciąż dopiero poznaje się samego siebie i szukaj własnych dróg, również tych związanych z zainteresowaniami, upodobaniami czy planami zawodowymi. Ciężko być wtedy zdecydowanym i wiedzieć, w jakim kierunku podążać.

Niemniej dzisiejszy rynek pracy wymaga, aby uczniowie szkół średnich myśleli o swojej przyszłości zawodowej najlepiej już w trakcie pobierania nauki. Ogłoszenia o pracę w Gorzowie Wielkopolskim i nie tylko z tego miasta zwykle premiują dziś m.in. doświadczenie, samodzielność, szeroką wiedzę, twarde umiejętności i rozwinięte kompetencje miękkie. Aby szybko liczyć na dobrą i pewną pracę trzeba być proaktywnym.

Dziś już nikogo nie dziwią uczniowie szkół średnich podejmujący różne wakacyjne zajęcia dorywcze lub praktyki i szkolne staże. Takie aktywności to doskonały sposób na zdobywanie doświadczenia, wiedzy, umiejętności i obycia w świecie zawodowym. Natomiast poznawanie specyfiki funkcjonowania różnych branż podczas praktyk i staży pozwala sprawdzić także, czy dziedzina o jakiej myśli dany uczeń, na pewno mu się podoba.

Wartościowe aktywności już w czasie szkolnym

Osoba, która kończy szkołę średnią, wcale nie musi wchodzić na rynek pracy z pustym CV. Dla pracodawców rekrutujących młodego pracownika, cenne mogą być nawet informacje o dodatkowych aktywnościach pozaszkolnych, w które się angażował. Wszelkiego rodzaju wolontariaty czy kółka zainteresowań także wyposażają w różne umiejętności i przede wszystkim pokazują, że kandydat był aktywny i chętny do działania.

Historie o rodzicach zapisujących swoje dzieci na mnóstwo zajęć pozalekcyjnych bywają śmieszne, a nawet przerażające, ale faktem jest, że warto szukać swoich zainteresowań i próbować różnych rzeczy.

Uczeń szkoły średniej może pomagać innym w pracach domowych, być wolontariuszem w schronisku dla bezdomnych zwierząt, grać w szachy czy udzielać się w szkolnym teatrze. Być może ma młodsze rodzeństwo i często się nim opiekował. Nawet taką informację warto zawrzeć w swoim CV. Ktoś z takim wpisem w dokumencie będzie miał większe szanse na zostanie np. pomocnikiem nauczyciela przedszkolnego.

Równowaga między zainteresowaniami a sytuacją na rynku pracy

Dodatkowe aktywności dobrze wybierać w oparciu o zainteresowania. Nie trzeba katować się czymś nielubianym tylko dlatego, że wszyscy sądzą, że to przyszłościowe zajęcie. Wybory edukacyjne i zawodowe, które okażą się rozmijać z upodobaniami i osobowością ucznia potrafią przysporzyć wielu rozczarowań i stresu. Ważne, żeby w czasie nauki pozwolić sobie na próbowanie nowych rzeczy i swobodnie z nich rezygnować.

To właśnie bezpieczny czas poszukiwań, który warto wykorzystać aktywnie, aby wejść na rynek pracy z dużą samoświadomością i wiedzą na temat tego, czego się chce i co daje satysfakcję. Nie należy również ślepo słuchać rad rodziny czy otoczenia. Dorośli, owszem, posiadają cenną wiedzę i doświadczenie, ale rynek zatrudnienia zmienia się dynamicznie i może okazać się, że ich przewidywania są już nietrafione.

Z drugiej strony kierowanie się wyłącznie własnymi upodobaniami też nie prowadzi do niczego dobrego. Przykładem może być licealista, który marzy o zostaniu pisarzem i po skończeniu szkoły zamierza w pełni oddać się tworzeniu powieści. Jeśli wcześniej nie podejmie pracy np. jako dziennikarz czy w wydawnictwie, prawdopodobnie nigdy nie osiągnie zamierzonego celu. To ktoś, kto przez brak doświadczenia jest za bardzo oderwany od realiów współczesnego rynku pracy.

Innym przykładem mogą być także uczniowie, wciąż popularnych dziś, techników ekonomicznych, wybierający zawód technika ekonomisty. Nie maleje liczba absolwentów takich placówek, a badania rynku zatrudnienia pokazują, że w wielu miastach kraju nie ma pracy dla takich specjalistów, bo jest ich zwyczajnie zbyt wielu w stosunku do wakatów oferowanych przez pracodawców.

Nie tylko studia zapewnią perspektywy

Tym, co jeszcze warto przekazywać dzisiejszym uczniom, jest to, że kształcenie zawodowe również ma przyszłość. Nie każdy musi podejmować studia wyższe, żeby móc znaleźć dobrą pracę. W Polsce panuje głęboki deficyt pracowników, którzy z powodzeniem mogliby być absolwentami jedynie szkół zawodowych lub branżowych. Badanie “Barometru Zawodów” podaje, że dotyczy to zwłaszcza fachowców technicznych, takich jak:

  • Cieśle i stolarze budowlani
  • Dekarze i blacharze budowlani,
  • Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy,
  • Mechanicy pojazdów samochodowych,
  • Monterzy instalacji budowlanych,
  • Murarze i tynkarze,
  • Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych,
  • Operatorzy obrabiarek skrawających,
  • Pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie,
  • Robotnicy budowlani,
  • Spawacze,
  • Ślusarze.

  • praca strażak praca zakład produkcyjny

    Ponadto na brak ofert pracy nie powinni narzekać również: kierowcy autobusów, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, kucharze, magazynierzy oraz pracownicy ds. rachunkowości i księgowości. To właśnie w tych zawodach często więcej jest dziś możliwości niż po niejednych studiach wyższych.

    Uniwersalna rada to również nauka języków obcych, która otwiera drzwi do kariery w wielu obszarach. Kompetencjami przyszłością są również umiejętności cyfrowe, jak np. zdolność do prostego programowania czy nawet kompetencje miękkie, takie jak rozwinięta komunikatywność.





    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie