O Nas

Nasza szkoła
istnieje od 2004 roku. Od 2007 roku mamy przyznany
status szkoły eksperymentalnej (zezwolenie MEN). W 2008 roku wystąpiliśmy do Międzynarodowego Związku Szkół Waldorfskich
o potwierdzenie przynależności szkoły do nurtu pedagogiki waldorfskiej. Została nam przyznana licencja do posługiwania się nazwą "pedagogika waldorfska" i "szkoła waldorfska". Pracujemy w oparciu o program waldorfski napisany przez Pana Adama Winiarczyka.
Współpracujemy z międzynarodowym związkiem wspierającym pedagogikę waldorfską - IAO. Wspólnie, regularnie organizujemy otwarte szkolenia dla nauczycieli zainteresowanych tą formą nauczania. W 2010 roku rozpoczęliśmy
cykl warsztatów kierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia organizowane są na terenie przedszkoli.
Nasze metody nauczania

W naszej szkole
lekcja trwa dwie i pół godziny i jest spójną całością; nazywamy ją lekcją główną.
Pierwsza jej część, zwana rytmiczną, to czas, gdy trzeba zebrać klasę i wejść z nią w nowy dzień szkolny. W tej części rytm oparty jest na melodii: gramy na fletach, śpiewamy, tańczymy i bawimy się; wszystko po to, by z jednej strony łagodnie się obudzić, z drugiej zaś: przygotować do nauki i pracy, która później trwa od 25 do 40 minut.

Następnym składnikiem lekcji jest
część merytoryczna, trwająca około 40 minut, kiedy uczniowie pracują: tu jest miejsce na notowanie
w zeszytach, rysunki tablicowe, wypowiedzi; na to wszystko, co kojarzy się z lekcją jako taką. Potem następuje
część narracyjna, kiedy dzieci wysłuchują opowiadanej przez nauczyciela baśni, legendy lub mitu, zależnie od tego, w której są klasie. Tuż po 10.00 jemy wspólnie śniadanie i uczniowie wychodzą na przerwę do ogrodu.

Potem przychodzi pora na
lekcje dodatkowe: języki obce, gimnastykę, religię, muzykę. Każdy element tak zbudowanego dnia jest, jak widać, niezmiernie istotny, ponieważ tworzy spójną całość, będącą dla dziecka pewnym uporządkowanym mikroświatem, w którym może i chce się rozwijać. Spójność tą uzyskujemy nie rozbijając lekcji głównej na kilka osobnych tematów, ale pracując cyklami lekcyjnymi, które nazywamy epokami.
Trzy do czterech tygodni zajmujemy się zatem jednym przedmiotem: językiem polskim na przykład. Dziecko wchodzi w tę dziedzinę całym sobą, podczas lekcji odczuwa, rozumie, uczy się chętnie, bo nie rozprasza go nic innego.
Epoki przeplatają się w stałym porządku jedna po drugiej, rytmicznie.

W naszej szkole
nauczyciel jest ze swoją klasą przez całe sześć lat. Uczy matematyki, polskiego, przyrody, rysowania form, geografii, malowania i historii. Nasi nauczyciele pasjonują się wszystkim, co robią, dużo czytają, uczestniczą w kursach, wyjeżdżają za granicę do innych waldorfskich szkół. Bardzo ważna jest
odpowiednia metoda pracy. Stymulowanie nie tylko umysłu, ale i uczuć, wrażliwości, woli. Dziecko poznaje świat za pomocą wszystkich zmysłów.
Nie potrzebujemy podręczników i zestawów ćwiczeń, dlatego ich nie używamy. Wolimy czerpać ze świata takiego, jaki jest. To
zeszyty uczniów są dla nich podręcznikami: dzieci gromadzą
w nich wszystko to, co ważne i ciekawe, zapisują, ilustrują.
Nie używamy też ocen cyfrowych, bo według nas niczego nie wyjaśniają. Piszemy dla każdego dziecka co miesiąc przez sześć lat długie
oceny opisowe: o tym, co robiliśmy na lekcjach, jak dany uczeń pracował, jak się rozwijał, co odczuwał i gdzie udało mu się zrobić krok do przodu. Pochylamy się zatem nad każdym, i, nie uśredniając, opisujemy wszystko, co widzimy. Nie ma więc rywalizacji, motywujących piątek czy jedynek. Dzieci uczą się, bo sprawia im to przyjemność.
Chcemy, by dzieci nauczyły się świata, który jest piękny, i w którym można funkcjonować
z pasją i radością.
Serdecznie zapraszamy !!!