Chris Burden (ur.
1946
w
Bostonie
w stanie
Massachusetts
) –
amerykański
artysta. Studiował sztuki wizualne,
fizykę
i
architekturę
w Pomona College oraz na
Uniwersytecie Kalifornijskim
w
Irvine
(od
1969
do
1971
). W
1978
został mianowany profesorem na
Uniwersytecie Kalifornijskim
w
Los Angeles
. W swojej karierze zajmował się
performansem
oraz wykonywaniem
instalacji
.
Twórczość
Kariera Burdena zaczęła się we wczesnych latach 70. po serii
performansów
opierających się bezpośrednio na przekraczaniu barier cielesności i bezpieczeństwa artysty. Najbardziej znaną akcją z 1971 był performans "Shoot", gdzie z odległości 5 metrów Burden został celowo postrzelony w ramię przez swojego asystenta. Performans ten był bezpośrednią aluzją do konfliktu w Wietnamie. Akcja stała się podwaliną do kolejnych działań takich jak Five Day Locker Piece (1971), Deadman (1972), B.C. Mexico (1973), Fire Roll (1973), TV Hijack (1972), Doomed (1975) i Honest Labor (1979). Jedno z najbardziej znanych działań Chrisa Burdena to Trans-Fixed z 1974 roku. Miejscem akcji było Venice Beach w
Kalifornii
, gdzie artysta został przybity gwoździami do Volkswagena "Garbusa".
Od 1975 do 1977 dokonywał regularnie performansów i sięgał do takich mediów jak
instalacja
video C.B.T.V. (1977), gdzie próbował zobrazować
prędkość światła
. W 1978 został profesorem University of California w Los Angeles. Zrezygnował z tego stanowiska w 2005.
Także w tym roku wszedł w życie projekt Ghost Ship, czyli samonawigujący poprzez system
GPS
jacht, który przepłynął 330 mil z Szetlandów do Newcastle w 5 dni. Projekt powstał przy współpracy z developerami z Lotus+.
Obecnie żyje i pracuje w
Los Angeles
. Prywatnie jest mężem
multimedialnej
artystki Nancy Rubins.
Wybrane dzieła
- Five Day Locker Piece (1971)
- Deadman (
1972
)
- TV Hijack (1972)
- B.C. Mexico (
1973
)
- Fire Roll (1973)
- Honest Labor (
1979
)
Linki zewnętrzne