Programowanie zdarzeniowe albo sterowane zdarzeniami to paradygmat programowania według którego program jest cały czas zasypywany zdarzeniami (events), na które musi odpowiedzieć. Przepływ sterowania w programie jest całkowicie niemożliwy do przewidzenia z góry.
Programowanie, to charakteryzuje się tym, że zamiast zasadniczego nurtu sterowania mamy wiele drobnych programów obsługi zdarzeń, uruchamianych w chwili wystąpienia odpowiedniego zdarzenia. Zdarzenia mogą być wywoływane przez urządzenia wejścia-wyjścia (np. naciśnięcie klawisza, ruch myszką) lub przez same programy obsługi zdarzeń. Oprócz zbioru programów obsługi zdarzeń potrzebny jest też administrator, który będzie je uruchamiał.
Przykłady programowania sterowanego zdarzeniami są znacznie częstsze niż można by sądzić. Każdy system operacyjny jest — do pewnego stopnia — sterowany zdarzeniami: reaguje na przerwania. Rolę zarządcy spełnia tu procesor komputera. Z kolei sam system operacyjny jest zarządcą w stosunku do uruchomionych pod jego kontrolą procesów.
Inny typowy przykład to serwery bazodanowe, w których procedury mogą być uruchamiane w odpowiedzi na ustalone zdarzenia.
Dittifoss to potęzny wodospad w północno-wschodniej Islandii. Moc produkowana przez przepływającą tam wodę wynosi średnio 85 Megawatów. Pozwoliłoby to zasilić w prąd około 200-tysięczne miasto.