Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
Zestaw: "Z09 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej 2016 styczeń"
0. Wskaż główne zadanie aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przywrócenie samodzielności w pełnieniu ról
Wyrównanie braków środowiskowych
Przywrócenie zdolności do aktywności na rynku pracy
Zmniejszenie fizycznych i psychicznych następstw niepełnosprawności
1. Która grupa instrumentów należy do tzw. instrumentarium Orffa?
Skrzypce, pianino, trójkąty
Kołatki, kastaniety, fortepian, dzwonki melodyczne
Tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne
Fortepian, tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne
2. Terapeuta zajęciowy powinien zaplanować doskonalenie zdolności manipulacyjnej ręki dla
podopiecznych z uszkodzeniem widzenia obwodowego
podopiecznych po udarach mózgowych
chorych na schizofrenię
diabetyków
3. Którą grupę zaleceń reumatologa powinien stosować terapeuta w stosunku do podopiecznego z reumatoidalnym zapaleniem stawów?
Wykonywanie intensywnych ćwiczeń przynajmniej 3 razy w tygodniu, przyjmowanie suplementów diety zawierających glukozaminę
Wykonywanie intensywnych ćwiczeń 5 razy w tygodniu, unikanie przeciążeń stawów, rozłożenie ciężaru
Unikanie jednorodnego wysiłku, rozłożenie ciężaru, stosowanie przerw na odpoczynek
Przyjmowanie suplementów diety zawierających glukozaminę, gimnastyka poranna
4. Zabawy z dużą, kolorową chustą są charakterystyczne dla metody
Sherborne
Dennisona
Klanzy
Orffa
5. Poruszający się swobodnie otyły podopieczny z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, powinien jak najczęściej brać udział
w treningach interpersonalnych
w chromoterapii
w terapii Snoezelen
w grach i zabawach ruchowych
6. Działania z zakresu arteterapii można zaproponować
każdemu, pod warunkiem, że ma normę intelektualną
tylko osobom, które uczestniczyły już w takich zajęciach
każdemu, kto wyraża chęć uczestnictwa w nich
tylko osobom uzdolnionym plastycznie
7. Komunikat niewerbalny zgodny z komunikatem werbalnym jest wysyłany, gdy ton głosu odpowiada
gestykulacji
treści słów
postawie ciała
mimice twarzy
8. Znaczne obniżenie sprawności intelektualnej oraz umiejętności radzenia sobie w otoczeniu u człowieka w podeszłym wieku jest objawem
demencji
manii
amnezji
schizofrenii
9. Toczki, klepaczki, wałki, cykliny, wybieraki i angoby to materiały i narzędzia używane w pracowni
kulinarnej
stolarskiej
rękodzielniczej
ceramicznej
10. W czasie terapii zajęciowej prowadzonej z podopiecznym cierpiącym na reumatoidalne zapalenie stawów, dobór zajęć dla podopiecznego jest uzależniony przede wszystkim od
możliwości podopiecznego i zasobów finansowych terapeuty
zaawansowania choroby i zainteresowań podopiecznego
fazy choroby i miejsca zamieszkania podopiecznego
fazy choroby i wykonywanego przez podopiecznego zawodu
11. Komunikując się z podopiecznym w zaawansowanym stadium choroby Alzheimera, terapeuta powinien
odwoływać się do wydarzeń z lat młodości podopiecznego
stosować metodę Blissa
jak najwięcej gestykulować i głośno mówić
wypowiadać krótkie i jednoznaczne zdania
12. Które techniki powinien wykorzystać terapeuta stosując metodę choreoterapii?
Zabawy na świeżym powietrzu, wspólny śpiew
Taniec, ćwiczenia muzyczno-ruchowe, improwizacje ruchowe przy muzyce
Malowanie z wykorzystaniem różnorodnych kolorów na płótnie, na szkle, na papierze
Głośne czytanie tekstu, inscenizacje słowne, recytacje
13. Terapeuta zajęciowy planując działania dla podopiecznego po przebytym udarze mózgu, u którego występuje afazja, powinien nawiązać przede wszystkim współpracę
z logopedą
z dietetykiem
z psychologiem
z pracownikiem socjalnym
14. Podopieczny chętnie angażuje się w życie DPS; pomaga w organizacji imprez, jest zainteresowany sprawami dotyczącymi mieszkańców DPS oraz problemami osób z niepełnosprawnością i ich funkcjonowaniem. Aby podopieczny mógł wykorzystać swoje zainteresowania, terapeuta powinien mu zaproponować udział
w prowadzeniu klubu sportowego dla mieszkańców DPS
w śpiewaniu na organizowanych w DPS zabawach
w redagowaniu gazetki informacyjnej DPS
w biblioterapii biernej i czynnej
15. Wskaż receptywną formę teatroterapii
Oglądanie spektakli teatralnych
Udział w dramie i psychodramie
Odgrywanie scenki pantomimicznej
Udział w koncercie muzyki symfonicznej
16. Powrót, zwykle pod wpływem stresu, do zachowania charakterystycznego dla wcześniejszego okresu rozwojowego, nazywa się
regresją
progresją
autoagresją
infantylizmem
17. Albumy z obrazkami i słowa, na które wskazując palcem łatwiej jest coś wyjaśnić i przekazać co ma się do powiedzenia, należy zastosować u chorych
z afazją
z chorobą Parkinsona
z niepełnosprawnością ruchową
z niepełnosprawnością sensoryczną
18. Kartę ewaluacji zawierającą polecenie: podkreśl z jaką miną kończysz dzisiejsze zajęcia, terapeuta powinien zastosować w celu
określenia poziomu zadowolenia z zajęć u podopiecznych
rozładowania napięcia emocjonalnego u podopiecznych
poprawy sprawności manualnej dłoni u podopiecznych
realizacji planu przebiegu zajęć
19. 26-letnia pani Ewa z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, jest bardzo niesamodzielna z powodu nadopiekuńczej postawy rodziców. Który rodzaj zajęć terapeuta powinien zaproponować pani Ewie, by zwiększyć jej stopień samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności?
Zajęcia w pracowni wikliniarskiej
Zajęcia w pracowni kulinarnej
Muzykoterapię receptywną
Biblioterapię aktywną
20. Działania podejmowane w ramach ergoterapii polegają na
wykonywaniu między innymi prac takich jak pielęgnowanie kwiatów czy robienie porządków
organizowaniu rekreacyjnych wyjść i wycieczek
malowaniu obrazów różnymi technikami
optymalnym dobieraniu parametrów mebli do możliwości i ograniczeń podopiecznego
21. Kompleksowa terapia zajęciowa realizuje cele wyłącznie z zakresu
aktywizacji społecznej i zawodowej
profilaktyki, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
usprawniania fizycznego, psychicznego, społecznego i zawodowego
udzielania wsparcia w sferze społeczno-zawodowej i ekonomicznej
22. Naukę asertywności i umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych najlepiej poprowadzić w trakcie treningu
kulinarnego
budżetowego
higienicznego
interpersonalnego
23. Dla podopiecznej z mózgowym porażeniem dziecięcym, z postacią spastyczną czterokończynową, najlepszą formą zajęć będzie
trening kulinarny
zabawa ruchowa
ergoterapia
muzykoterapia
24. Potrzeby godności i prestiżu należą do grupy potrzeb
szacunku i uznania
twórczości i ekspresji
samorealizacji i wiedzy
przynależności i miłości
25. Którą technikę aktywnego słuchania stosuje terapeuta zajęciowy, zwracając się do podopiecznego słowami Z tego co mówisz rozumiem, że chodziło o … ?
Moralizowanie
Podpowiadanie
Parafrazowanie
Zachęcanie
26. Która grupa ćwiczeń doskonali chwyt pęsetkowy?
Wyżymanie gąbki, naciskanie piszczącej zabawki
Granie na instrumentach, wycinanie, malowanie palcami
Przesuwanie koralików na drucie, sortowanie małych korali i guzików
Przesypywanie garściami sypkich materiałów, głaskanie futerek i aksamitu
27. Efekty terapeutyczne zajęć prowadzonych z osobą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu głębokim najlepiej oceniać na podstawie
wywiadu z podopiecznym
obserwacji podopiecznego
analizy wytworów rękodzielniczych
domowych ćwiczeń sprawdzających
28. W terapii ukierunkowanej na usprawnienie małej motoryki 7-letniego chłopca z MPD, należy uwzględnić
malowanie palcami, pędzelkiem, wypełnianie konturów
wyjścia do kina, teatru, filharmonii, opery
wyjście na spacer do parku, bieganie, skakanie
nadmuchiwanie balonów, puszczanie baniek
29. Przesadzanie i nawożenie roślin z podopiecznymi warsztatów terapii zajęciowej jest działaniem z zakresu
hortikuloterapii
silwoterapii
estetoterapii
chromoterapii
30. Zajęcia w pracowni stolarskiej są przeciwwskazane dla podopiecznych
z zespołem Downa
z paraplegią
z astmą oskrzelową
z mózgowym porażeniem dziecięcym
31. Podczas prowadzenia rozmowy z podopiecznym na temat zainteresowań terapeuta powinien zadawać pytania
zaczynające się od „dlaczego"
sugerujące
otwarte
zamknięte
32. U mieszkańca domu pomocy społecznej od dłuższego czasu występuje drżenie kończyny górnej, wzmożenie napięcia mięśniowego, spowolnienie ruchowe oraz zaburzenia chodu, polegające na zahamowaniu startu podczas ruszania z miejsca. Objawy te mogą świadczyć
o chorobie Parkinsona
o problemach z motoryką małą
o otępieniu starczym
o udarze niedokrwiennym mózgu
33. 10-letni Karol jest dzieckiem z niedosłuchem i nosi aparat słuchowy. Często jest narażony na złośliwe uwagi ze strony kolegów, przez co izoluje się i nie nawiązuje relacji z kolegami. Który problem chłopca można rozpoznać na podstawie opisu?
Niedostosowanie społeczne
Wytworzenie się postawy roszczeniowej
Brak akceptacji własnej niepełnosprawności
Poczucie odrzucenia
34. Która grupa pomocy ma zastosowanie w technice makramy?
Klej, drut, bejca
Sznurki, nici, mulina, koraliki
Puszki szmerowe, dzwonki melodyczne
Arkusze szarego papieru, flamastry, kolorowa kreda
35. Do domu pomocy społecznej 2 tygodnie temu przybyła 73-letnia pani Zofia, która całe życie mieszkała na wsi i bardzo lubiła typowe prace w gospodarstwie rolnym. Podopieczna ma trudności w adaptacji do nowych warunków życia w domu pomocy społecznej. Najodpowiedniejsza forma zaproponowanej aktywności w ramach organizacji czasu wolnego, to
czynności krawieckie
wspólne oglądanie telewizji
czytanie książek i prasy
drobne prace w ogrodzie
36. Podstawowym środkiem oddziaływania ludoterapii jest
działalność artystyczna
zabawa
film
kontakt z przyrodą
37. Trening budżetowy, którego celem jest podniesienie samodzielności podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, należy zacząć od
nauki sporządzania listy niezbędnych zakupów na najbliższy tydzień
sprawdzenia ich umiejętności rozpoznawania wartości pieniędzy
drobnych zakupów na pobliskim targowisku miejskim
wycieczki do najbliższego supermarketu
38. Która dokumentacja prowadzona przez terapeutę zajęciowego przedstawia przebieg zajęć terapeutycznych?
Scenariusz
Plan pracy
Harmonogram pracy
Projekt działań
39. Które z wymienionych elementów zajęć terapeutycznych prowadzone są w ramach dramaterapii?
Odgrywanie zdarzeń, sytuacji, emocji
Gry i zabawy zręcznościowe
Ćwiczenia rytmiczne przy muzyce
Zabawy ruchowe z przyborami




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie