Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak uczyć sie szybko i skutecznie?



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Jak uczyć się szybko i skutecznie.

Do osiągnięcia sukcesu, pozytywnego wyniku nie tylko w procesie uczenia się jest przede wszystkim pozytywne myślenie.
Jeżeli myślisz, że czegoś nie zrobisz lub z czymś sobie nie poradzisz to mogę zagwarantować, że nie uda ci się tego osiągnąć. Przy pozytywnym myśleniu i chęci rozwiązania problemu pomocny może być schemat pięciu kroków:
Krok I - zdefiniuj problem;
Krok II - wymień alternatywy;
Krok III - rozważ konsekwencje alternatyw;
Krok IV - podejmij decyzję;
Krok V – przyjmij odpowiedzialność za podjętą decyzję.
Jeśli chcesz podwoić lub potroić efektywność uczenia się, zmień swój sposób myślenia tak, abyś mógł powiedzieć o sobie:
- Chcę uczyć się i osiągać dobre wyniki.
- Myślę, że mogę uczyć się znacznie szybciej i efektywniej.
- Wiem, jak należy się uczyć. Opanowałem podstawowe umiejętności
i techniki uczenia się.
Aby pomóc ci w zmianie twojego sposobu uczenia się na szybszy i skuteczniejszy przeczytaj poniższy tekst, który przybliży ci pewne pojęcia, techniki i sposoby uczenia się.

Zacznijmy od .pamięci.
Pamięć to zdolność przechowywania wiedzy. Pojemność pamięci jest nieograniczona. Jej funkcje to rejestrowanie, przechowywanie i przywoływanie informacji, obrazów i wrażeń.
Ucząc się każdy z nas preferuje jeden z rodzajów pamięci, a zatem jest wzrokowcem, słuchowcem, dotykowcem itd. Największe znaczenie w przyswajaniu wiedzy mają obrazy wzrokowe i słuchowe.
Na materiale, którego się uczysz powinieneś wykonywać jak najwięcej różnorodnych operacji, np. mówić, pisać, rysować, obliczać, analizować, porównywać itd.
Wg. badań zapamiętujesz 5-10% tego co słyszysz lub o czym czytasz, 30% tego co widzisz, 50% tego o czym dyskutujesz z innymi, 70-90% tego co stosujesz w działaniu.
Najszybciej i najwięcej zapominasz w ciągu kilku pierwszych godzin po nauczeniu się. Powtórz materiał przed zaśnięciem i na drugi dzień rano, a także po tygodniu i po miesiącu.
Kolejność opanowania danego materiału powinna byś następująca:
1. Zamiast mechanicznie zakuwać coś, czego nie potrafisz logicznie wytłumaczyć postaraj się, ZROZUMIEĆ.
2. To, czego się nauczyłeś, ZASTOSUJ do rozwiązania zadania lub wykonania czegoś w praktyce.
3. Aby w przyszłości posługiwać się szybko i sprawnie tym, czego się nauczyłeś- ZAPAMIĘTAJ.
Pamięć można usprawnić dzięki zadbaniu o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, a także poprzez kształtowanie odpowiednich nawyków i ćwiczenia.
Istnieją różne sposoby zapamiętywania i usprawniania pamięci zwane mnemotechnikami. Jedną z nich jest metoda lokacji, czyli kojarzenie poszczególnych obiektów do zapamiętania z miejscami w pokoju, budynku lub na ulicy. Inną jest powtarzanie w połączeniu z rymem, rytmem i muzyką.
Stwórz własny system uczenia się, dostosowany do twoich potrzeb. Poznaj sposoby stosowane przez innych, wypróbuj je i dokonaj ich adaptacji do własnych celów. Jeżeli masz własny system uczenia się, możesz go udoskonalić.
Ucząc się przyswajasz sobie wiadomości i umiejętności. Umiejętności oparte są na zrozumieniu wiadomości. Jeśli czegoś nie rozumiesz, nie potrafisz zastosować tego w praktyce. Przystępując do uczenia się musisz wiedzieć, czego masz się uczyć. Poznaj program nauczania i wymagania. Zdobądź lub sporządź listę pytań i zadań, na które będziesz szukał odpowiedzi, ucząc się danego zagadnienia.
Najwięcej zapamiętujesz przetwarzając zapamiętaną wiedzę. Nadawaj wiedzy formę rymowanek, rysunków, tabel, przerabiaj tekst na zestaw pytań i odpowiedzi.
Utrwalenie następuje przez stosowanie wiedzy w praktyce i przez powtarzanie. Przejrzyj wykonane notatki i jeszcze w tym samym dniu, bo w pierwszym dniu zapominasz najwięcej. Zrób kolejne powtórki na drugi dzień, po tygodniu i po miesiącu.
Sformułuj na własny użytek zestaw zasad, których będziesz przestrzegał ucząc się i tworząc swój system uczenia się.
A oto przykładowy zestaw zasad:
1. Zasada zrozumienia - nigdy nie wkuwaj mechanicznie na pamięć to, czego nie zrozumiesz.
2. Zasada wykorzystania wszystkich zmysłów - najczęściej w procesie uczenia się wykorzystujemy słuch i wzrok, dodaj do tego węch (lepiej zapamiętujemy wdychając ulubione zapachy) i dotyk. Ucz się w ruchu.
3. Zasada aktywności – dyskusja z kolegami, sporządzanie plakatów, przygotowanie referatu i prezentacja na forum grupy.
4. Zasada reorganizowania – nadaj treściom przekazywanym przez nauczyciela lub autora podręcznika własną strukturę.
5. Zasada utrwalania – utrwal zgromadzoną wiedzę w słowach i obrazach, a następnie utrwal wiedzę w pamięci. Stosuj powtórki.
6. Zasada ewaluacji – każde działanie powinno być w jakiś sposób poddane oszacowaniu, ocenie. Chętnie poddawaj się testom, sprawdzianom. Sprawdzaj również sam siebie. Oceniaj, czego się nauczyłeś.
Tworząc własny system uczenia się powinieneś wziąć pod uwagę własne doświadczenia i techniki ekspertów. Czynności wykonywane podczas procesu uczenia się to gromadzenie informacji, przetwarzanie wiedzy i utrwalenie jej. Źródłami pomocnymi w zdobywaniu wiedzy są własne obserwacje, to co wiesz ze szkoły, źródła pisane i inne.
Każdy, kto się uczy, powinien opanować umiejętności podstawowe, takie jak aktywne słuchanie, aktywne korzystanie ze źródeł pisanych, szybkie i obrazowe notowanie. Dzięki tym umiejętnościom można uczyć się szybko i skutecznie. Jeszcze szybsze i bardziej efektywne uczenie się umożliwiają umiejętności specjalne: szybkie czytanie i mnemotechnika.
Aktywne słuchanie polega na rozumieniu przekazu. Aby, go lepiej zrozumieć notuj niezrozumiałe słowa i pytaj o ich znaczenie lub sprawdź w słowniku. Słuchając zadawaj pytania i sporządzaj notatki. To pomaga w koncentracji i umożliwia późniejsze powtarzanie i utrwalanie materiału.
Prawidłowe korzystanie ze źródeł pisanych to szukanie określonych informacji. Podczas korzystania z podręczników trzeba wiedzieć, czego się szuka, umieć dotrzeć do właściwych podręczników i umieć znaleźć w podręczniku to, czego się szuka. Podczas czytania podkreślaj słowa kluczowe, zakreślaj ważne fragmenty, sporządzaj notatki na marginesach. Rzeczy szczególnie ważne wypisz.
Ważna jest szybkość robienia notatek, aby nadążyć za tokiem myślenia rozmówcy (podczas słuchania), nie tracić tempa pracy (podczas czytania). Przy sporządzaniu szybkich notatek istotne jest stosowanie skrótów, schematów, symboli i rysunków. Wyrazistości notatkom nadają podkreślenia, wytłuszczenia, kolory, zróżnicowanie liternictwa.
Szybkie czytanie to „czytanie oczami”, obejmowanie dużych partii tekstu i koncentracja na tekście.
Magazynuj zdobytą wiedzę na papierze, w komputerze lub na taśmach.
Podstawą magazynu wiedzy są własne notatki wykonywane w trakcie słuchania i czytania oraz kopie wybranych stron z książek i czasopism, wycinki, zdjęcia.
Praca z notatkami to przeglądanie ich, przepisywanie i nadanie im odpowiedniej formy. Notatki mogą być zebrane w zeszycie, segregatorze, komputerze, albumie i na taśmach. Sporządzone i uporządkowane notatki przydadzą się przy pisaniu referatów, wypracowań lub do powtórek przed sprawdzianem.
Wykazując się zdobytą wiedzą pamiętaj, że oceniający sprawdzają zapamiętanie i zrozumienie wiadomości oraz umiejętności zastosowania wiedzy do rozwiązywania problemów i wykonywania zadań.
Naucz się myśleć samodzielnie, oryginalnie i twórczo.
Naucz się przedstawiać swoje myśli w atrakcyjnej i komunikatywnej formie (w mowie i piśmie).
Pisząc dbaj o zwięzłość i jasność stylu. Buduj zdania raczej krótkie. Unikaj powtarzania tego samego słowa.
Mówiąc patrz na słuchaczy, a nie na kartkę. Przykuj uwagę w pierwszych sekundach i podtrzymaj zainteresowanie tematem przez cały czas wypowiedzi. Mów całym sobą (pamiętaj o gestach). Zakończ efektownie.
Na koniec kilka porad jak uczynić stres swoim sprzymierzeńcem.
Stres jest stanem wzmożonego napięcia organizmu powodującym mobilizację sił lub prowadzącym do zaburzeń psychosomatycznych.
Warto umieć unikać niszczących skutków stresu i wykorzystywać jego mobilizujące działanie. Zbyt silny stres paraliżuje i szkodzi, stres optymalny – pobudza i aktywizuje. Dobrym sposobem na oswojenie stresu jest poddawanie się wszelkim możliwym sprawdzianom.
Stwarzaj sam sytuacje, w których ujawnia się pobudzające działanie stresu. Lęk, niepokój, poczucie zagrożenia związane z trudną sytuacją przekształcaj w energię potrzebną do pokonania przeszkody. Poznaj siebie i swoje emocje, naucz się nimi kierować.
Do uzyskania żądanych efektów dojdziesz wtedy, gdy będziesz odpowiednio zarządzał własnym czasem. Koncentruj się na sprawach istotnych dla osiągnięcia celów. Stosuj selekcję spraw, którym masz poświęcać swój czas. Planuj swój dzień, tydzień, miesiąc itd. Zamiast ciężej i dłużej pracuj wydajniej. Zorganizuj swoje miejsce pracy, aby miało odpowiednie oświetlenie, ergonomiczne krzesło i biurko, tablicę korkową do eksponowania notatek.
Motywacją do uczenia się jest przyjemność z uczenia się, korzyści związane z pozycją w grupie i w rodzinie oraz przyszłe korzyści (prestiż, zarobki, kariera).

Po przeczytaniu tego artykułu masz już wiedzę co zrobić, aby uczyć się szybko i skutecznie oraz uzyskać żądane efekty i odnieść sukces. A więc do dzieła i do nauki.

Autor: Jarosław Szkoda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie