Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
„Zastosowanie metody projektu w kształtowaniu pojęć przyrodniczych”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1754 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Jednym z ważniejszych problemów współczesnego świata jest ochrona naturalnego środowiska. Umiejętność właściwego współżycia ludzi z przyrodą należy „zaszczepiać” dzieciom od najmłodszych lat. Kształtowanie pojęć przyrodniczych w wieku przedszkolnym wymaga szczególnie starannie przemyślanej pracy wychowawczo – dydaktycznej. Dziecko obcując z przyrodą na co dzień, często nie dostrzega wielu ciekawych rzeczy, urody otaczającej natury, niezwykłych procesów jakie się w niej dokonują .Dlatego nauczyciel odgrywa tutaj decydującą rolę. Dobierając odpowiednie metody i formy pracy oraz organizując sytuacje sprzyjające poznawaniu, przyrody wzbogaci wiedzę swoich wychowanków. Jedną z takich metod jest metoda projektu, która. przygotowuje dzieci do radzenia sobie w sytuacjach nowych i w podejmowaniu nowych zadań. Metoda ta polega na tym, że dzieci same realizują określone zadanie, na ogół w dłuższym czasie.
Oto przykład wykorzystania metody projektu w realizacji tematu: „Pomagamy ptakom przetrwać zimę”.
Cele ogólne projektu:
- uwrażliwienie dzieci na potrzebę niesienia pomocy zwierzętom w okresie zimy,
- wdrażanie do systematyczności i odpowiedzialności za powierzone zadania,
- nabywanie doświadczeń w komunikowaniu się w różnorodnych relacjach i formach,
- integracja ze środowiskiem rodzinnym.

Podzieliłam dzieci na 4 grupy zadaniowe, które miały doprowadzić do realizacji celu. Skład zespołu był zróżnicowany pod względem umiejętności dzieci.

I GRUPA - (rodzice i dzieci) odpowiedzialna była za wykonanie karmników,
II GRUPA - (dzieci) gromadziła pokarm dla ptaków i wykonywała karmidełka,
III GRUPA - (dzieci) systematycznie dokarmiała ptaki,
IV GRUPA - (dzieci) obserwowała ptaki, zbierała o nich informacje i
ciekawostki

Projekt realizowaliśmy od września, aż do wiosny.

Na pierwszym zebraniu z rodzicami omówiłam instrukcję projektu. Ustaliliśmy, że karmniki zostaną wykonane z pomocą dzieci, dowolną techniką i z dowolnego materiału.
W listopadzie po prezentacji w szatni przedszkola, karmniki zostały zamontowane w ogrodzie przedszkolnym w miejscu dostępnym dla dzieci.
W okresie jesieni podczas wspólnych spacerów i wycieczek zbieraliśmy pokarm dla ptaków, gromadziliśmy go w kąciku przyrody.
Zimą jeden raz w tygodniu grupa druga wykonywała karmidełka wykorzystując naturalne okazy przyrodnicze (szyszki, nasiona, jarzębinę, słonecznik). Karmidełka te rozwieszaliśmy w parku.
Grupa trzecia systematycznie dokarmiała ptaki według ustalonych wcześniej dyżurów (1 raz dziennie, przed śniadaniem).
Grupa czwarta obserwowała ptaki przylatujące do karmników, gromadziła na ich temat informacje i ciekawostki, przekazywała je pozostałym grupom. Wykonała album pt. „ Ptaki ”.

Poszczególne etapy naszej pracy dokumentowaliśmy fotograficznie. W marcu zamieściliśmy artykuł w kronice przedszkolnej. Każda grupa dokonała własnej samooceny. Wszystkie dzieci otrzymały dyplom „PRZYJACIEL PRZYRODY”.

Większość zadań przewidzianych w realizacji projektu jest wykonywana w przedszkolu, w czasie przeznaczonym na indywidualną działalność dziecka. Pozwala to nauczycielowi sprawować dyskretnie nadzór nad pracą dzieci. Należy dodać, że cele zostaną w pełni zrealizowane, jeżeli pracę nad realizacją projektu poprzedzi dobrze przemyślana i zorganizowana działalność wychowawczo - dydaktyczna.
Projekt, jako bardzo ciekawa i efektywna metoda nauczania i wychowania jest zbyt mało rozpropagowana, zachęcam nauczycieli do częstego sięgania po nią.


Bożena Niechwiej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie