Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Agresja i przemoc w szkole - jak sobie z tym radzić ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2177 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Adam Wyrowiński
nauczyciel języka polskiego
Gimnazjum nr 1 w Człuchowie

„AGRESJA I PRZEMOC W SZKOLE – JAK SOBIE Z TYM RADZIĆ?”
SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Cele szkolenia:
  • Przybliżenie zjawiska agresji i przemocy - przyczyn, skutków mechanizmów i sposobów przeciwdziałania.
  • Zapoznanie ze sposobami rozwiązywania konfliktów.
  • Określenie roli nauczyciela jako mediatora.
  • Przekazanie informacji na temat profilaktyki agresji.
Metody pracy: krąg uczuć, burza mózgów, praca w małych grupach, psychodramy.
Przebieg szkolenia:
  1. Nakreślenie celów szkolenia oraz określenie norm i zasad pracy w grupie – krąg uczuć.
  2. Co to jest agresja? Kiedy agresja przeradza się w przemoc? Próba odpowiedzi na pytanie.
         Na wstępie przeprowadzamy ćwiczenie, które ma zachęcić do szukania odpowiedzi, prezentacji własnych poglądów oraz uświadomić złożoność zjawiska i trudność jego zdefiniowania.
          / Uwagi dla prowadzącego. Po obu stronach sali zawieszamy kartki z napisami: „AGRESJA”, „BRAK AGRESJI”. Następnie prosimy, aby uczestnicy szkolenia ustawili się na środku sali i przedstawiamy kilka przykładów zachowań agresywnych i takich, w których nie wystąpiła agresja, gdyż działanie (często gwałtowne, bo związane z wyrzucaniem z siebie negatywnych emocji) nie jest zwrócone przeciwko innym osobom (również przeciwko sobie) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. /
    Przykład :
    • Wilk zagryzł owcę. Agresja czy nie?
      Po przejściu osób na jedną lub drugą stronę prosimy kolejno o krótkie uzasadnienie. Prowadzący nie daje konkretnej odpowiedzi, lecz umiejętnie kieruje dyskusją.
    Inne przykłady:
    • Janek napisał na murze „Ola jest głupia.”
    • Łukasz głośno krzyczał gdy nikt go nie słyszał.
    • Marta ze złości trzasnęła drzwiami.
    • Kasia powiedziała: ”Patrycja się z nami nie bawi”.
    • Kamil kopnął Waldka.
    • Waldek rzucał kamieniami w błoto.
    Kolejnym krokiem jest próba wyselekcjonowania najistotniejszych cech zjawiska – na arkuszu papieru np. w formie punktów lub tzw. mapy mentalnej. Następnie pomagamy w zdefiniowaniu i zapisaniu na arkuszu papieru pojęcia „agresja”.
         /Istnieją różne definicje zjawiska agresji. Można podać następującą: Agresją nazywamy zachowanie zwrócone przeciw innym osobom(również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne, np. zadawanie ran, dyskryminacja, obraza ustna itp.
         Po zawieszeniu w widocznym miejscu zapisanych arkuszy omawiamy problem przemocy. Wypowiedzi uczestników staramy się nakierować na rzeczy najistotniejsze, mianowicie:
    • Zachowania agresywne występują wielokrotnie, często regularnie – stają się procesem,
    • Brak równowagi sił (podczas bójki lub kłótni uczeń narażony jest ataki ze strony ucznia lub grupy uczniów starszych, silniejszych fizycznie lub psychicznie i jest wobec tych ataków bezbronny.
  3. Sposoby radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi wśród uczniów. Praca w grupach.
    • Tworzenie „mapy miejsc”, w których dochodzi do agresji (przemocy).
    • Formy przemocy w szkole.
    • „Mediacje w konflikcie”, „Rozmowa z ofiarą przemocy” – przygotowanie i odegranie scenek na zadane tematy.
    /Uwagi dla prowadzącego. Przygotowujący odegranie scenki nauczyciele powinni otrzymać krótkie instrukcje, aby mediacje i rozmowa z ofiarą przemocy były modelowe. Można podać przykłady konkretnych sytuacji lub pozostawić to własnej inwencji grupy – ważne aby były to sytuacje związane ze szkołą.
    Postępowanie nauczyciela mediatora:
    • doprowadza do przerwania konfliktu
    • wysłuchanie wyjaśnień obu stron
    • uświadomienie uczniom ich uczuć
    • wysłuchanie propozycji uczniów co do sposobu rozwiązania konfliktu, w razie ich braku przedstawienie własnych propozycji.
         W rozmowie z ofiarą przemocy ważne jest okazanie zrozumienia, utwierdzenie ucznia w przekonaniu, że ma prawo nie zgadzać się z takim stanem rzeczy. Należy dać mu wsparcie psychiczne, gdyż po nie się zwrócił - rozmowa ma mu pomóc. Kolejnym krokiem będzie podjęcie przez nauczyciela działań mających na celu przerwanie procesu przemocy
  4. Prezentacja efektów i wyników pracy technikami aktywnymi.
  5. Dyskusja na temat szkolnego programu profilaktyki agresji. Prezentacja głównych założeń „Szkolnego programu profilaktyki agresji” Olveusa. Głównym założeniem każdego programu profilaktyki agresji musi być zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły, natychmiastowe reagowanie na wszelkie przejawy agresji w szkole oraz konsekwencja w działaniu dorosłych.
  6. Podsumowanie. Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej dotyczącej uczestnictwa w zajęciach.
Autor scenariusza posiada kwalifikacje w zakresie profilaktyki agresji. Realizuje w szkole program zajęć wychowawczo-profilaktycznych „Spójrz inaczej na agresję”.
Bibliografia:
  1. A.Kołodziejczyk, E.Czermierowska, T.Kołdziejczyk: Spójrz inaczej na agresję,Starachowice 1998
  2. D. Olweus; Mobbing : Fala przemocy w szkole, Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa 1998
  3. K. Ostrowska, J. Tatarowicz: Zanim w szkole będzie źle, Warszawa 1998
  4. Frączek, I. Pufal-Struzik: Agresja wśród dzieci i młodzieży, Kielce 1996

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie